فیگارو: بایدن توانایی جلوگیری از منطقه‌ای شدن جنگ خاورمیانه را از دست داده است

شنبه, 14ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

فیگارو : بایدن توانایی جلوگیری از منطقه‌ای شدن جنگ خاورمیانه را از دست داده  است

جو بایدن REUTERS – Elizabeth Frantz

به نوشتۀ فیگارو، رئیس جمهوری آمریکا، در حال حاضر به تماشاگر بحران خاورمیانه بدل شده است. جو بایدن در یک سال گذشته از تاثیرگذاری بر تحولات خاورمیانه ناتوان بوده و عملاً در این بحران نقش نیروی کمکی اسرائیل را برعهده گرفته است بی آنکه دولت اسرائیل کمترین توجهی به توصیه های او یا منافع آمریکا از خود نشان بدهد. بدتر حتا مخالفان آمریکا، نگرانی دائمی بایدن از منطقه‌ای شدن جنگ را نشانۀ ضعف وی و خودداری او از به کارگیری قدرت نظامی تلقی کرده و همین بر قدرت بازدارندگی دولت آمریکا تاثیر منفی گذاشته است.

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا نوشت که یحیی سنوار مسبب و مسئول قتل عام هفتم اکتبر در اسرائیل همچنان زنده است و هدایت عملیات حماس در غزه را برعهده دارد. به گفتۀ سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا رفتار و مواضع سنوار طی هفته‌های گذشته تُندتر شده و هیئت مذاکرکنندۀ آمریکایی متقاعد شده که رهبر سیاسی-نظامی حماس از این پس قصد ندارد با اسرائیل به توافق برسد.

به گفتۀ آنان سنوار در پی زمینگیر کردن اسرائیل در جنگی منطقه‌ای است تا به این ترتیب فعالیت ارتش اسرائیل در غزه را کاهش بدهد.

فیگارو روزنامۀ صبح پاریس در مطلبی دربارۀ دلایل ناتوانی بایدن برای دستیابی به آتش‌بس میان حماس و اسرائیل و مهار بحران منطقه نوشته است که توان عملیاتی و تصمیم‌گیری رئیس جمهوری آمریکا کاهش یافته و این امر مواضع وی را بعضاً در نزد متحدان و مخالفان وی بی اثر ساخته است. به نوشتۀ فیگارو، رئیس جمهوری آمریکا، در حال حاضر به تماشاگر و ناظر بحران خاورمیانه بدل شده است. حتا اظهار نظر وی دربارۀ احتمال بمباران تأسیسات نفتی ایران توسط اسرائیل افزایش بهای نفت را در پی داشت بی آنکه رئیس جمهوری آمریکا صریحاً بگوید که راهبرد وی بعد از حملۀ موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل چیست.

فیگارو در تحلیل خود نوشته است که جو بایدن در یک سال گذشته از تاثیرگذاری بر تحولات خاورمیانه ناتوان بوده و عملاً در این بحران نقش نیروی کمکی اسرائیل را برعهده گرفته است بی آنکه دولت اسرائیل کمترین توجهی به توصیه های او یا منافع آمریکا از خود نشان بدهد. بدتر حتا مخالفان آمریکا، نگرانی دائمی بایدن از منطقه‌ای شدن جنگ را نشانۀ ضعف وی و خودداری او از به کارگیری قدرت نظامی تلقی کرده و همین بر قدرت بازدارندگی دولت آمریکا تاثیر منفی گذاشته است. به نوشتۀ فیگارو کلیه تلاش‌های بایدن برای فشار آوردن بر دولت نتانیاهو تاکنون بی نتیجه بوده‌اند و مشکلات رئیس جمهوری آمریکا در تصمیم‌گیری و اعلام عمومی اهداف و محدودیت‌های عمل‌اش قدرت اثرگذاری وی را بر متحدان و همچنین مخالفان وی قویاً کاهش داده است. روند تحولات منطقه و کاهش تاثیرگذاری دولت بایدن بر رویدادهای خاورمیانه همگی گویای این هستند که تنها راهبرد دولت واشنگتن در بحران جاری منطقه دستیابی به یک آتش بس است.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.