وزیر نیرو: مصرف آب در ایران یک و نیم برابر آلمان است

شنبه, 21ام تیر, 1393
اندازه قلم متن

sad

حمید چیت‌چیان بار دیگر هشدار داد که کشور با بحران جدی کمبود آب و برق مواجه است. یک استاد کویرشناسی هم می‌گوید کم‌آبی جدی است و باید “پلیس آب” داشت و حتی قوه‌ی قضائیه باید برای مقابله با مصرف بی‌رویه آب دخالت کند.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو بار دیگر از مردم خواست که در مصرف آب و برق صرفه‌جویی و شیوه‌ی مصرف را مدیریت کنند.

به گزارش خبرگزاری “ایلنا” وزیر نیرو یکی از دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه را نیز “مصرف بی‌رویه” منابع آبی دانسته است.

چیت‌چیان می‌گوید مصرف آب در ایران در مقایسه با آلمان یک و نیم برابر است و به طور معمول مصرف آب شهری در ایران به ازای هر یک نفر ۲۵۰ لیتر است.

وزیر نیرو با انتقاد از شیوه‌ی ناکارآمد استفاده از آب در بخش کشاورزی گفت:« نود و دو درصد از کل آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. در یک مقایسه بین کشورهای منطقه که وضعیت اقلیمی مشابه ما دارند، ایران کمترین بازدهی را دارد.»

وزیر نیرو همچنین افزایش سالانه‌ی ۸ درصدی میزان استفاده از برق در ایران را “بی‌سابقه” دانست و از مردم خواست تا از مصرف بی‌رویه برق خودداری کنند.

روستایی که تنها نیم ساعت در هفته آب دارد

بحران کم‌آبی در کشور و جیره‌‌بندی آب با آغاز فصل تابستان بار دیگر در ایران موضوع مهم روز شده است. خبرگزاری مهر می‌نویسد روستایی در استان سیستان و بلوچستان در هفته تنها نیم ساعت آب شرب برای مصرف در اختیار دارد.

بنا به این گزارش کمبود شدید آب شرب در این روستا باعث شده که ساکنان روستا بر سر آب بارها با یکدیگر درگیر شده و مدام رقابت داشته باشند. “جنگ بر سر آب” در این روستا که از توابع شهرستان سراوان است تابه‌حال دست‌کم جان ۴ نفر را گرفته است.

پرویز کردوانی، استاد دانشگاه و متخصص “کویرشناسی” نیز به خبرگزاری “ایلنا” گفت که اگر خطوط لوله‌های آب در ایران تعمیر شود، مشکل کم‌آبی تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

کردوانی می‌گوید باید “پلیس آب” داشت و قوه‌ی قضائیه برای مقابله با اسراف آب ورود کند. این استاد دانشگاه معتقد است باید برای تامین آب به سوی بهره‌برداری از منابع آب موجود نامتعارف مثل “تصفیه فاضلاب” و استفاده از “آب پشت‌بام‌ها” رفت.

او گفت:«هر استانی را که بخواهیم نابود کنیم، باید آب دیگر شهرها را آن‌جا روانه کنیم یا امکانات را فقط به آن منطقه محدود کنیم. کاری که مسئولان با استان تهران کردند و این شهر تبدیل به یک جهنم دوست‌داشتنی شده است.»

پیش از این یک مقام ارشد وزارت نیرو اعلام کرد که دست‌کم ۱۲ شهر ایران در مرز “تنش آبی” قرار دارند. حسن روحانی در نامه‌ای از مسئولان خواست تا تلاش کنند آب در شهرهای مختلف کشور جیره‌بندی نشود، با این‌حال مسئولان وزارت نیرو و سازمان آب و فاضلاب کشور می‌گویند جیره‌بندی گریزناپذیر است.

خسرو ارتقایی، مدیرعامل شرکت آب و منطقه‌ای تهران نیز در فروردین ماه گذشته اعلام کرد که آب خانه‌های مشتریان پرمصرف استان تهران در صورت ادامه‌ی مصرف بی‌رویه قطع خواهد شد. او تاکید کرد که در این امر فرقی بین “مشتری دولتی و غیردولتی” نخواهد بود.

ذخیره‌ی آب بیشتر سدهای کشور تا ۳۰ درصد کاهش داشته است و سال ۹۲ سیزدهمین سال متوالی است که ایران با بحران خشکسالی و کم‌آبی مواجه است.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.