تخلف جدید؛ قطعات چینی در بسته‌بندی‌های ایران‌خودرو و سایپا!

پنجشنبه, 19ام مهر, 1403
اندازه قلم متن
ایران وایر
 
تخلف جدید؛ قطعات چینی در بسته‌بندی‌های ایران‌خودرو و سایپا!
تخلفات خودروسازان داخلی به ویژه ایران خودرو و سایپا با وجود افزایش بیش از پیش حجم مخالفت‌ها، وارد فاز جدیدی شده و این بار، منابع ملی کشور را نشانه رفته است.

در شرایطی که کمبود ارز از مشکلات همیشگی کشور اعلام می‌شود، ایران‌خودرو و سایپا با دریافت سهم قابل توجه از ارز دولتی، بسیاری از قطعاتی که تولید آن‌ها در داخل کشور هم انجام می‌شود را تنها به دلیل سود و رانت بیشتر از کشورهایی مانند چین، وارد کرده و با بسته‌بندی ایرانی، تحویل بازار می‌دهند.

به گزارش تابناک، تخلفات خودروسازان داخلی به ویژه ایران خودرو و سایپا با وجود افزایش بیش از پیش حجم مخالفت‌ها، وارد فاز جدیدی شده و این بار، منابع ملی کشور را نشانه رفته است. 

واردات بی رویه قطعات خودرو آن هم با وجود توانایی تولید تامین کنندگان داخلی، همچنان ادامه دارد چرا که  خودروسازان به دلایل منافع بیشتر، بسیاری از قطعات را دور از چشم نهادهای نظارتی، از کشورهای دیگر به ویژه چین، امارات و ترکیه تامین می کنند که متاسفانه ارزبری زیادی برای کشور به همراه دارد.

طبق اعلام مرکز مبادله ارز و طلای ایران، در شش ماهه اول سال جاری، ۴ میلیارد و ۳۵۷میلیون دلار به صنایع حمل‌ونقل کشور، تخصیص داده شده است. 

همه اینها در حالی است که که ایران‌خودرو و سایپا همواره، مدعی هستند که تولیدات شان ۱۰۰ درصد داخلی بوده و نیازی به واردات قطعات ندارند.

به گفته عماد جعفری، کارشناس بازار خودرو، فساد در شرکت‌های بزرگ خودروسازی زیاد بوده  و بار‌ها دیده شده است که بسیاری از قطعات را که به اسم تولید داخل و درجعبه‌های شرکت‌های داخلی خودروسازان قرار دارد را از کشور‌های دیگر به ویژه چین وارد می‌کنند و در بسته بندی‌های ایرانی تحویل بازار می‌دهند تا سود بیشتری به جیب خودروسازان و زنجیره تامین کنندگان قطعات خودرو برود. 

به باور این کارشناس خودرو، این دو خودروساز، ارزبری زیادی برای قطعاتی که نیاز به واردات آن نیست حیف ومیل می‌کنند و تنها به فکر سود خودشان هستند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.