شیوه‌نامهٔ انضباطی دانشگاه‌ها تغییرکرد؛ کیهان می‌گوید به «هنجارشکنی» منجر می‌شود

پنجشنبه, 19ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

کیهان می‌گوید شیوه‌نامهٔ جدید باعث «کاهش و تقلیل» مجازات‌ دانشجویانی می‌شود که «در چارچوب کشورشان» رفتار نمی‌کنند

کیهان می‌گوید شیوه‌نامهٔ جدید باعث «کاهش و تقلیل» مجازات‌ دانشجویانی می‌شود که «در چارچوب کشورشان» رفتار نمی‌کنند

روزنامه کیهان، که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، با انتقاد تند از شیوه‌نامهٔ انضباطی جدید دانشجویان می‌گوید این شیوه‌نامه می‌تواند دانشگاه را به «فضای هنجارشکنی» تبدیل کند.

این روزنامه ۱۸ مهرماه در یادداشتی با ذکر این‌که «مسائل مهمی» از این شیوه‌نامه حذف شده، نوشت این قوانین باید به‌گونه‌ای نوشته شوند «تا شاهد اتفاقات سال‌های گذشته در دانشگاه نباشیم».

دانشگاه‌ها در بحبوحهٔ اعتراضات «زن زندگی آزادی» از کانون‌های مهم اعتراض بود و شمار زیادی از دانشجویان در ماه‌های بعد نیز در همراهی با اعتراضات مدنی در جامعه از رعایت حجاب اجباری در محیط‌های دانشگاه خودداری کردند.

شیوه‌نامهٔ جدید انضباطی دانشجویان که مورد انتقاد کیهان قرار گرفته، ابتدای مهر امسال برای اجرا به رؤسای دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و وزات بهداشت ابلاغ شد.

به‌نوشتهٔ خبرگزاری مهر، در این شیوه‌نامه تلاش شده از «تحقیر و توهین»‌ به دانشجو و «هرگونه تجسس و تفتیش» در زندگی دانشجویان اجتناب شود.

معاون وزیر علوم می‌گوید احکام انضباطی دانشجویان محروم‌‌شده نقض شده است

کیهان در یادداشت خود با «ناچیز»‌ خواندن مجازات دانشجویان که می‌گوید در «گروه‌های ضد انقلاب» عصویت دارند، نوشت اگر دانشجویی «در یکی از گروه‌های محارب عضو باشد»، «هرگز اخراج نمی‌شود».

مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی از گروه‌های سیاسی مخالف حکومت ایران با عنوان «ضد انقلاب» و «محارب» یاد می‌کنند.

این روزنامه همچنین با اعتراض به «کاهش شدت مجازات» عدم رعایت حجاب اجباری در دانشگاه‌ها اعلام کرد در شیوه‌نامهٔ جدید تن ندادن به پوشش مورد تأیید جمهوری اسلامی توسط زنان «نهایتاً تا شش ماه» تعلیق برای دانشجو خواهد شد.

کیهان در ادامه به موارد زیادی اشاره کرده که از قول این روزنامه باعث «کاهش» و «تقلیل» مجازات‌های دانشجویانی است که «در چارچوب کشورشان» رفتار نمی‌کنند.

مطهره گونه‌ای بار دیگر از تحصیل منع و به دادسرا احضار شد

این در حالی است که فعالان دانشجویی این شیوه‌نامه را نیز مانند بخشنامه‌ها و قوانین سال‌های گذشتهٔ دانشگاه‌ها باعث سرکوب دانشگاه‌ها می‌دانند.

اعتراضات دانشجویی ازجمله در جریان جنبش مهسا در بسیاری موارد با حملهٔ نیروهای حکومتی به دانشگاه‌ها، ضرب‌‌وشتم و بازداشت دانشجویان معترض روبه‌رو شد و بر اساس برخی گزارش‌ها بیش از ۷۰۰ دانشجو نیز بازداشت شدند.

علاوه بر اخراج، تعلیق و تبعید شماری از دانشجویان معترض از سوی کمیته انضباطی دانشگاه، برخی از دانشجویان بازداشت‌شده نیز در دادگاه‌های انقلاب به حبس، ممنوع‌الخروجی و حتی شلاق محکوم شدند.

از: رادیو فردا

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.