کاهش اعتماد مخاطبان به صداوسیما در جدیدترین نظرسنجی ایسپا

پنجشنبه, 19ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

با وجود افزایش سه برابری بودجه سازمان صداوسیما در سال ۱۴۰۳، جدیدترین افکارسنجی ایسپا نشان می‌دهد تنها ۱۲/۵ درصد شرکت‌ کنندگان اخبار و ۱۱/۵ درصد شرکت کنندگان، فیلم و سریال را از صداوسیما تماشا می‌کنند. در گزارش سال ۱۳۹۶ همین مرکز بیش از ۵۱ درصد مردم به صداوسیما اعتماد داشتند.

ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، به تازگی نتایج یک نظرسنجی مربوط به اردیبهشت ۱۴۰۳ را منتشر کرد.

نتایج این طرح که با عنوان «نظرسنجی وضعیت اجتماعی-فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی» انجام شده است، نشان می‌دهد تنها ۱۱/۵ درصد شرکت کنندگان، فیلم و سریال را از صدا و سیمای جمهوری اسلامی تماشا می‌کنند.

۳۹/۴ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفتند فیلم و سریال را از سایت‌های اینترنتی دانلود می‌کنند، ۱۸/۷ درصد از پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی استفاده می‌کنند، ۱۱/۶ درصد از پلتفرم‌های خارجی فیلم و سریال تماشا می‌کنند و ۱۰/۱ درصد هم ماهواره تماشا می‌کنند.

در زمینه پیگیری اخبار، یافته‌های این افکار سنجی نشان می‌دهد سایت و خبرگزاری‌های داخلی با ۲۵/۲ درصد، رتبه اول منبع اخبار شرکت کنندگان بوده، سایت و خبرگزاری‌های خارجی با ۲۰/۴ درصد در رتبه دوم قرار دارند و صداوسیما با ۱۲/۵ درصد در رتبه سوم قرار گرفته است.

بر پایه این گزارش، ۸/۱ درصد شرکت کنندگان اخبار خود را از شبکه‌های ماهواره‌ای دریافت می‌کنند.

رسانه‌های اجتماعی و شهروندان در ایران

یافته‌های این افکار سنجی که با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده است نشان می‌دهد در زمینه استفاده از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، ۸۹/۵ درصد شرکت‌کنندگان از تلگرام، ۸۵/۷ درصد از اینستاگرام، ۶۶/۷ درصد از واتس‌اپ و ۵۰/۴ درصد از یوتیوب استفاده می‌کنند.

پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی مثل ایتا ۳۸/۴ درصد، روبیکا ۲۹/۶ درصد و بله ۲۰/۸ درصد استفاده داشته‌اند.

همچنین ۲۳/۵ درصد شرکت کنندگان اعلام کردند از ایکس (توییتر سابق) استفاده می‌کنند.

در این نظرسنجی دو هزار و ۲۵۰ دانشجوی دانشگاه‌های دولتی کشور شرکت کردند.

ایسپا، آبان‌ ماه ۱۴۰۲ نتایج نظرسنجی خود را منتشر کرد که نشان می‌داد در آبان ۱۴۰۲، تنها ۳۷/۹ درصد مردم در ایران اخبار را از صدا و سیمای جمهوری اسلامی دنبال می‌کردند.

بر پایه این نظرسنجی که پنج هزار و ۸۶ نفر در آن شرکت داشتند، ۳۱ درصد مردم در ایران اخبار را از شبکه‌های اجتماعی و ۹ درصد هم از ماهواره دنبال می‌کردند.

این مرکز در سال ۱۳۹۶ گفته بود ۵۱/۵ درصد مردم به صدا و سیما اعتماد دارند و تنها ۱۲ درصد، اخبار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند.

بحران مرجعیت صداوسیمای جمهوری اسلامی سال‌هاست مورد توجه قرار گرفته است.

افزایش دسترسی به شبکه‌های اجتماعی از جمله مهم‌ترین عوامل کاهش مقبولیت صدا و سیما در بین شهروندان است.

همان‌طور که مقایسه نتایج طرح‌های افکار سنجی این مرکز دولتی نشان می‌دهد، در کنار کاهش قابل توجه اعتماد شهروندان به صدا و سیما، سهم استفاده شهروندان از شبکه‌های اجتماعی به طرز چشم‌گیری افزایش یافته است.

صدا و سیما، سازمانی است که رییس آن از سوی رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود و حدود ۱۵ هزار نفر کارمند دارد.

سال ۱۴۰۳، نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای این سازمان بودجه ۲۴ هزار میلیارد تومانی مصوب کردند.

دولت ابراهیم رئیسی بودجه ۱۸ هزار میلیارد تومانی برای صدا و سیما پیشنهاد داده بود اما مجلس آن را به ۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش داد.

بودجه این سازمان در سال ۱۴۰۲، هشت هزار میلیارد تومان بود که برای سال جاری افزایش سه برابری یافت.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.