فرهاد میثمی و نسرین ستوده با اعتصاب غذا با حکم اعدام شریفه محمدی مقابله می‌کنند

پنجشنبه, 19ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

رادیو فردا

نسرین ستوده و فرهاد میثمی، مدافع حقوق بشر، اعلام کردند که در صورت عدم لغو حکم اعدام شریفه محمدی، فعال کارگری، اقدام به اعتصاب غذا خواهند کرد.

نسرین ستوده، وکیل و زندانی سیاسی پیشین، در پیامی به مناسبت روز «دهم اکتبر، روز جهانی مبارزه با اعدام»، گفت که در مخالفت با صدور حکم اعدام برای شریفه محمدی، به اعتصاب و تحصن در مقابل دادگاه انقلاب رشت می‌پیوندد.

پیشتر فرهاد میثمی زندانی سیاسی پیشین اعلام کرده بود که در صورت اجرای این حکم دست به تحصن و اعتصاب غذا در مقابل دادگاه انقلاب رشت خواهد زد.

کمپین دفاع از شریفه محمدی، فعال کارگری محکوم به اعدام، روز سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ اعلام کرد افزایش درخواست‌ها برای لغو حکم اعدام، یک نه بزرگ به قتل عمد حکومتی است.

شریفه محمدی ۴۵ ساله، اهل میانه در آذربایجان شرقی و ساکن رشت است. مأموران اداره اطلاعات رشت، او را در ۱۴ آذر ۱۴۰۲ با اتهام «تبلیغ علیه نظام» بازداشت کردند.

بر اساس رای دادگاه انقلاب رشت، خانم محمدی به اتهام «بَغی» یا «شورش مسلحانه» به اعدام محکوم شده است. عضویت در «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری» به عنوان مصداق اتهام شریفه محمدی اعلام شده و دادگاه انقلاب، اتهام «عضویت در حزب کومله» را نیز به این فعال کارگری منتسب کرده است.

منابع رادیوفردا می‌گویند که شریفه محمدی به‌رغم «دغدغه‌مندی» اجتماعی، هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشته و صدور حکم اعدام علیه این فعال کارگری با اتهام انتسابی «بغی» از سوی دستگاه قضایی، با هدف «ارعاب جنبش کارگری» ایران انجام گرفته است.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، در سال ۲۰۲۳، دست‌کم ۸۵۳ تن در ایران اعدام شده‌اند، ۴۸ درصد بیشتر از سال قبل از آن، که این سازمان دلیل آن را «ناشی از تلاش حکومت ایران برای گسترش هراس و وحشت در میان مردم نسبت به عواقب اعتراض علیه رژیم دانست.»

افزایش اعدام‌ها در ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که ماه‌هاست شماری از زندانیان سیاسی، کارزار «نه به اعدام» را به راه انداخته و برای توجه جامعه جهانی به اعدام‌ها در ایران، از داخل زندان، تلاش می‌کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.