ممنوعه شدن بسیاری از دشت‌های خراسان رضوی به دلیل بحران بی‌آبی

پنجشنبه, 19ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

ایران وایر

«میثم مجیدی»، پژوهشگر مرکز پژوهشی آب و محیط زیست شرق گفته است که بسیاری از روستاها در خراسان رضوی تخلیه شده و رودخانه‌ها خشک شده‌اند. بحران خشکسالی و کاهش سفره‌های زیرزمینی موجب شده بسیاری از دشت‌های این استان به عنوان مناطق ممنوعه بحرانی اعلام شوند.

او اشاره کرده که بسیاری از دشت‌های خراسان رضوی به دلیل برداشت بی‌رویه آب دچار فرونشست شده‌اند.

به نوشته ایسنا، این کارشناس آب با اشاره به اینکه بسیاری از دشت‌های خراسان رضوی به دلیل برداشت بی‌رویه دچار فرونشست شده‌اند، اضافه کرد: «هرچند نمی‌توان نسخه درمانی سریع برای حل این وضعیت در نظر گرفت، اما مسلم است که کاهش برداشت‌ها و مدیریت صحیح آن، اصلی‌ترین راهکاری بوده که می‌تواند از تشدید وضعیت کنونی جلوگیری کند.»

مجیدی با بیان اینکه بحران آب و فرونشست زمین مانند زلزله خاموشی است که تمامی شهرستان‌ها را درگیر کرده است، افزود: «در برخی شهرها ترک‌ها و شکاف‌ها در اطراف شهرها دیده می‌شود، اما نکته قابل‌توجه این است که محل و زمان وقوع فرونشست یا ایجاد شکاف قابل پیش‌بینی نیست و هر لحظه و در هر مکانی روی سفره آب زیرزمینی که لایه‌های متخلخل آن خالی از آب شده‌اند، امکان وقوع وجود دارد.»

به گفته این کارشناس حوزه آب، بیش از ۸۰ درصد مصرف آب در بخش شرب، کشاورزی، صنعت و خدمات از سفره‌های آب زیرزمینی تامین می‌شود.

او اضافه کرد: «کم‌آبی در تمامی شهرهای خراسان رضوی به یک مسئله جدی تبدیل شده به طوری که در برخی روستاها شاهد موج مهاجرت به حاشیه شهرها هستیم.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.