قطع بیمه ۱۰ هزار کارگر در یک استان و بیمه نشدن دیگر کارگران از سوی تامین اجتماعی

دوشنبه, 30ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

براساس گزارش منتشرشده از سوی خبرگزاری ایلنا طی سه سال گذشته بیمه ۱۰ هزار نفر فقط در یک استان ایران قطع شده است. همچنین از ۸ هزار کارگر متقاضی یک نفر هم بیمه نشده است.

این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی با اعلام اینکه به وظایفش عمل کرده در عین حال مدعی‌ست که بیمه کارگران ساختمانی واقعی قطع نشده و فقط بیمه آنهایی قطع شده که از سهمیه بیمه مختص کارگران ساختمانی سواستفاده کرده و خود را کارگر ساختمانی معرفی کردند.

از سوی دیگر به گفته انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی بسیاری از کسانی که بیمه آنها قطع شده، کارگر ساختمانی بودند اما دچار بیکاری شده بودند.

فعالان کارگری می‌گویند موضوع قطع بیمه و همچنین بیمه نکردن کارگران در شهرها و استان‌های مختلف ایران از جمله شهرستان بانه، خراسان شمالی و بسیاری از شهرهای دیگر بوده است.

از سوی دیگر به گفته محمد بابایی، نائب رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی ابهر، در حالی که مجلس، سازمان تامین اجتماعی را مکلف کرده که هر سه ماه گزارش کاملی از درآمد سازمان و بیمه‌شدگان به کمیسیون اجتماعی مجلس ارائه بدهد، این کار از سوی تامین اجتماعی صورت نمی‌گیرد.

همچنین وی می‌گوید که با وجود گذشت حدود دو سال از تصویب اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی مشکل بیمه کارگر ساختمانی همچنان وجود دارد و کارگران ساختمانی بیمه نمی‌شوند. 

به گفته بابایی «کارگران در شغلی که بیش از ۵۰درصد از حوادث کار در آن اتفاق می‌افتد، بیمه نیستند. چون ادعا می‌کنند که منابع سازمان کم است. »

این فعال کارگری تاکید می‌کند که با توجه به شرایط فعلی و عدم حمایت دولت و مجلس، بیمه کارگران ساختمانی با سرعت بیشتری قطع می‌شود.

در روزهای گذشته گزارشی منتشر شد که براساس آن طی دو سال گذشته فقط ۱۶ کارگر ساختمانی بیمه شدند.

بسیاری از آنها به سن پیری و بازنشستگی رسیده اما هنوز یک روز بیمه ندارند.

شهریور ماه گذشته نیز اکبر شوکت، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی از «کاهش منابع بیمه کارگران ساختمانی با بخشنامه وزارت کشور» خبر داد و گفت که این امر سبب شده که تامین اجتماعی مانند گذشته از بیمه کارگران ساختمانی شانه خالی کند و بگوید «همان اندازه که بودجه می گیرم، بیمه می‌کنم.»

در حالی که دولت سیزدهم مدعی بیمه کردن ۷۰ هزار کارگر ساختمانی شده بود، اما پس از اعلام این خبر عباس شیری، بازرس کانون کارگران ساختمان با رد این ادعا خواست تا در صورت صحت بیمه کارگران «به ما اسناد و مدارک نشان بدهند.»

از سوی دیگر پیش از این نیز سازمان تامین اجتماعی با تأیید قطع بیمه کارگران ساختمانی این کار را «پالایش کارگران ساختمانی واقعی از افرادی» خواند که به ادعای این سازمان «به ‎ناحق از حمایت دولتی در این زمینه بهره‌مند شده‌اند.»

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.