کارشناسان سازمان ملل متحد سرکوب زنان بهائی در ایران را محکوم کردند

چهارشنبه, 2ام آبان, 1403
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – هجده گزارشگر و کارشناس سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای مشترک، سرکوب و آزار و اذیت زنان بهائی در ایران را به شدت محکوم کردند. این کارشناسان خواستار پایان دادن به این اقدامات تبعیض‌آمیز و آزادی فوری زندانیان بهائی شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این کارشناسان سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که به تازگی منتشر شده است، نسبت به افزایش آزار و اذیت سیستماتیک زنان بهائی در ایران ابراز نگرانی جدی کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است که زنان بهائی هم به دلیل جنسیت و هم به دلیل اعتقاد دینی خود، با سرکوب مضاعفی روبرو هستند و حکومت ایران از روش‌های مختلفی مانند بازداشت خودسرانه، احکام سنگین زندان، تفتیش منازل و مصادره اموال برای فشار بر آنان استفاده می‌کند.

کارشناسان سازمان ملل، به صدور حکم ۱۰ زن بهائی در اصفهان به مجموع ۹۰ سال زندان در هفته جاری اشاره کرده و این اقدام را نمونه‌ای از سرکوب گسترده علیه این جامعه دانسته‌اند. این زنان به اتهاماتی همچون “تبلیغ علیه نظام” و “فعالیت‌های آموزشی مغایر با شرع” محکوم شده‌اند. این اتهامات شامل برگزاری کلاس‌های آموزشی همچون نقاشی، موسیقی و زبان انگلیسی برای کودکان بوده که به گفته کارشناسان، توجیهات غیرموجهی برای آزار و اذیت این افراد است.

این ۱۸ کارشناس، نامه‌ای در اوایل مرداد ماه به حکومت ایران ارسال کردند و از مقامات ایرانی خواستند تا به سرکوب زنان بهائی پایان دهند. اما مقامات ایران هیچ پاسخی به این نامه نداده‌اند و در نتیجه، کارشناسان تصمیم به عمومی کردن نامه خود گرفتند.

در بخشی از بیانیه این کارشناسان آمده است: «زنان بهائی علاوه بر تبعیض‌های جنسیتی، به دلیل باورهای دینی خود نیز هدف سرکوب‌های شدید قرار می‌گیرند و این فشارهای اجتماعی و اقتصادی بر آنان و خانواده‌هایشان افزوده است.»

آمارها نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر، حملات علیه زنان بهائی افزایش یافته و آنان بخش بزرگی از موارد آزار و اذیت جامعه بهائی را تشکیل می‌دهند. این آزارها شامل احضار به دادگاه، زندانی شدن، محرومیت از تحصیل و موارد دیگری است که همگی با هدف محدود کردن این جامعه صورت می‌گیرد.

در پایان این بیانیه، کارشناسان سازمان ملل متحد خواستار اقدام فوری برای آزادی تمامی زنان بهایی زندانی شده و توقف آزار و اذیت اقلیت‌های دینی در ایران شدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.