حقابه دریافتی چندین تالاب در ایران به صفر رسید

چهارشنبه, 2ام آبان, 1403
اندازه قلم متن

رادیو فردا

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت از محیط زیست می‌گوید تعدادی از تالاب‌های ایران در سال گذشته «هیچ‌گونه آبی دریافت نکرده‌اند».

آرزو اشرفی‌زاده اول آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت در سال گذشته حقابه برخی تالاب‌ها مانند گاوخونی و همچنین دریاچه ارومیه «به صورت کامل پرداخت نشده» و حقابه «بعضی تالاب‌ها مانند بختگان و جازموریان» به صفر رسیده است.

خانم اشرفی‌زاده با بیان اینکه وزارت نیرو مکلف به تأمین آب زیست‌محیطی تالاب‌هاست، اعلام کرد: «از حدود ۳.۵ میلیون هکتار اراضی تالابی کشور، ۱.۴ میلیون هکتار با شدت‌های مختلف در اثر خشکسالی و خشکی مستعد این هستند که به کانون‌های برداشت گردوغبار تبدیل شوند.»

این مقام سازمان محیط زیست گفت عدم تأمین حقابه تالاب‌ها و در مرتبهٔ پایین‌تر تغییرات اقلیمی در «خشک شدن تالاب‌ها موثرند».

آرزو اشرفی‌زاده در مورد وضعیت تالاب هامون نیز گفت: «افغانستان از سه سال گذشته، مسیر رودخانه هیرمند را به سمت تالاب «گود زره» منحرف کرده و مانع از این شده که سیلاب‌ها در مسیر طبیعی خود به تالاب هامون برسند.»

موضوع حقابه ایران از هیرمند سال‌ها است که مورد اختلاف مقام‌های جمهوری اسلامی و حکومت افغانستان بوده اما این اختلافات با به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان شدت گرفته است.

مقامات ایران هم‌چنین بارها از هدایت آب هیرمند به سمت شوره‌زارهای افغانستان به‌جای پرداخت حقابه ایران انتقاد کرده‌اند.

در همین حال طی سال‌های گذشته بسیاری از تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور به خاطر مدیریت ناکارآمد، بی‌اعتنایی و پروژه‌های سدسازی غیراصولی در کشور نابود شده‌اند.

یک مقام سازمان محیط زیست ایران خرداد سال ۹۷ اعلام کرد که ۶۰ تالاب کشور که حدود ۴۴ درصد از مساحت کل تالاب‌های ایران را شامل می‌شوند، خشک شده‌اند.

معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط زیست در آن زمان با بیان اینکه درصد خشک شدن این تالاب‌ها متفاوت است، گفته بود تالاب جازموریان ۱۰۰ درصد، تالاب گاو‌خونی حدود ۹۰ درصد، تالاب ارومیه ۷۰ درصد و تالاب گندمان ۲۰ درصد خشک شده‌اند.

تالاب جازموریان در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان، تالاب گاوخونی در استان اصفهان، تالاب ارومیه در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و تالاب گندمان در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارند.

به نوشته خبرگزاری ایلنا روند عدم تخصیص حقابه مورد نیاز به تالاب‌ها در طول دو دهه اخیر ادامه داشته و این مسئله باعث شده که برخی از تالاب‌ها در حال تبدیل شدن به یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار باشند.

این در حالی است که مدیریت ناکارآمد آب در بسیاری از استان‌های ایران به ویژه در خوزستان و اصفهان در سال‌های گذشته موجب شکل‌گیری موج‌های پی‌درپی اعتراض مردم و کشاورزان شد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایلنا و رادیو فردا؛ پ.م/ پ.پ

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.