جایزه ساخاروف به رهبران مخالف حکومت ونزوئلا تعلق گرفت

پنجشنبه, 3ام آبان, 1403
اندازه قلم متن

جایزه ساخاروف به رهبران مخالف حکومت ونزوئلا تعلق گرفت

ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا (چپ) و ادموندو گونزالس اوروتیا، نامزد ریاست‌جمهوری در جریان تظاهراتی در گاتیر، ونزوئلا، ۳۱ مه ۲۰۲۴. © AP – Ariana

پارلمان اروپا امروز پنجشنبه ۲۴ اکتبر جایزه ساخاروف را که بالاترین نشان اتحادیه اروپا در زمینه حقوق بشر است به ماریا کورینا ماچادو و ادموندو گونزالس اوروتیا، رهبر و نامزد اپوزیسیون ونزوئلا در انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئیه اعطا کرد.

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا اعلام کرد: ادموندو و ماریا به مبارزه برای گذار آزاد، عادلانه و مسالمت آمیز قدرت ادامه دادند و بدون ترس، از ارزش‌هایی چون عدالت، دموکراسی و حاکمیت قانون که برای میلیون‌ها ونزوئلایی و این پارلمان ارزشمند است دفاع کردند.

وی افزود: «پارلمان [اروپا] در کنار مردم ونزوئلا و در کنار ماریا و ادموندو در مبارزه آن‌ها برای آینده دموکراتیک کشورشان ایستاده است.» او تاکید کرد که ونزوئلا و دموکراسی در نهایت پیروز خواهند شد.

از زمان انتخاب مجدد نیکلاس مادورو به ریاست جمهوری در انتخاباتی جنجال‌برانگیز، ادموندو گونزالس اوروتیای ۷۵ ساله به اسپانیا پناهنده شده و ماریا کورینا ماچادوی ۵۶ ساله مخفیانه زندگی می‌کند.

نامزدی این دو مخالف حکومت مادورو از سوی حزب مردم اروپا (حزب دست راستی و اولین نیروی سیاسی در پارلمان اروپا) پیشنهاد شده بود.

گروه نمایندگان سوسیالیست فرانسه در پارلمان اروپا پیشنهاد داده بود که جایزه ساخاروف به دو سازمان اسرائیلی و فلسطینی “Women Wage Peace” و “Women of the Sun” اعطا شود که با هم برای صلح در خاورمیانه همکاری می‌کنند. این گروه از «فرصت از دست رفته برای ترویج صلح و آشتی» در خاورمیانه ابراز تأسف کرد.

سومین نامزد فینالیست امسال قباد عباد اوغلو، اقتصاددان و فعال سیاسی بود که در جمهوری آذربایجان زندانی است.

نمایندگان راست افراطی اروپا، از جمله گروه میهن پرستان به رهبری ژردان باردلا، بدون موفقیت پیشنهاد داده بودند که این جایزه به ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی به خاطر تلاش‌هایش در زمینه «آزادی بیان» اهدا شود.

جایزه ساخاروف هر ساله از افراد یا سازمان‌هایی که از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی دفاع می‌کنند، تقدیر می‌کند.

سال گذشته این جایزه به مهسا امینی و جنبش زنان ایران اعطا شد. این جایزه به خاطر مبارزه زنان ایرانی برای آزادی به آن‌ها تعلق گرفت.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.