دستور «مقام قضایی»‌ برای توقف کارزار دانشجویی تغییر ریاست دانشگاه بهشتی تهران

جمعه, 4ام آبان, 1403
اندازه قلم متن

تحصن اعتراضی دانشجویان دانشگاه بهشتی تهران در روز دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳

تحصن اعتراضی دانشجویان دانشگاه بهشتی تهران در روز دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳

شماری از تشکل های دانشجویی در ایران خبر دادند که کارزار دانشجویی تغییر ریاست دانشگاه بهشتی تهران، در پی شکایت رئیس این مرکز و دستور مقام قضایی جمهوری اسلامی متوقف شد.

به گزارش کانال دانشجویی «دانشجویان متحد»، این کارزار به امضای که بیش از ۲۲۵۰ اساتید دانشگاه و دانشجویان رسیده بود.

این گروه دانشجویی بدون اشاره به نام و سمت مقام قضایی جمهوری اسلامی، اشاره کرد که علت این موضوع هنوز مشخص و شفاف نیست، اما نشان می‌دهد محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه، حتی تاب و تحمل یک نامه به وزیر را هم ندارند.

در این ارتباط، «خبرنامه امیرکبیر» با استقبال از تلاش دانشجویان برای تغییر رییس دانشگاه بهشتی اشاره کرد که به فرض این تغییر به نظر نمی‌رسد که سیاست‌های کلی نظام در قبال دانشگاه‌ها قابل تغییر باشد و رئیس بعدی نیز احتمالاً مطیع نیروهای امنیتی و اطلاعاتی خواهد بود.

در همین حال، کانال دانشجویان متحد در گزارشی از تحصن روز دوشنبه دانشجویان دانشگاه بهشتی با عنوان «باز هم سرکوب» نوشت: این تحصن در پی مشکلات صنفی دانشگاه و بی‌توجهی مسئولین به اعتراضات پیشین از جمله در مورد کاهش کیفیت غذا و تک‌جنسیتی شدن بوفه‌ها برگزار شد.

تشکل «دانشجویان پیشرو» هم نوشت که تجمع اعتراضی با وجود این که حتی پیش از شروع، یکی از دانشجویان را به حراست احضار و بازخواست کرده بودند، برگزار شد.

بر اساس این گزارش، غلامرضا شمس، سرپرست مدیریت خدمات دانشجویی، که در جمع دانشجویان معترض حاضر شد، اما سخنان او آنان را قانع نکرد.

به نوشته دانشجویان پیشرو، تحصن کنندگان خواستار تشکیل شورای صنفی و عدم کارشکنی مدیران دانشگاه در امور این شورا، رعایت بهداشت و افزایش کیفیت وعده های غذایی، رسیدگی به کمبود خوابگاه ها و وضعیت اسکان موقت بسیاری از دانشجویان، و رسیدگی به مسائل زیستی و بهداشتی خوابگاه ها (از جمله از بین بردن حشرات موذی، جمع آوری سگ های ولگرد و حصار کشی جهت ممانعت از ورود مجدد آنان) شدند.

الزام به داشتن اتیکت نام و نام خانوادگی برای تمام نیرو های حراستی، توقف برخوردهای سرکوبگرانه، برخورد با نیروهایی که اقدام به توهین، فحاشی به دانشجویان و سرکوب آنان می کنند، و بازگشت بوفه ها به روال سابق و بازگشایی آن ها بدون تفکیک جنسیتی از دیگر مطالبات دانشجویان معترض بودند.

در این حال، به نوشته کانال دانشجویان متحد، پس از این اعتراض صنفی، حراست دانشگاه از روز چهارشنبه دوم آبان با چندی از فعالان دانشجویی و صنفی و نیز خانواده‌های شان تماس گرفتند و یا آنها را احضار کردند.

این کانال تلگرامی اضافه کرد که دانشجویان دانشگاه بهشتی از شروع سال تحصیلی به روش‌های مختلف به عدم رسیدگی به مطالبات صنفی اعتراض کرده اند، و به ثبت یک کارزار در اعتراض به افزایش غیرقانونی هزینه خوابگاه دانشجویان سنواتی ارشد و انتقال‌شان به خوابگاهی دیگر و بی‌توجه به مسافت اشاره کرد که تاکنون نتیجه نداده است.

از سویی، کانال تلگرامی مطالبات شورای دانشجویی از وضعیت وحشتناک خوابگاه دختران دانشگاه بهشتی خبر داد.

این گزارش به نقل از یک دانشجوی دختر دانشگاه بهشتی نوشت که پس از سخت گیری ها مثل بستن بوفه‌ها، جمع کردن دستگاه‌های قهوه ساز، اجباری کردن مقنعه، کیفیت بد غذاها، رفتار بد حراست خوابگاه دختران، وضع بد بهداشتی خوابگاه و وجود سگ های ولگرد، برای خوابگاه کوی دختران شهید بهشتی مامور مخفی گذاشته اند.

پیش از این نیز دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف از نصب دوربین تشخیص چهره در نقاطی از این دانشگاه از جمله ورودی خوابگاه دختران خبر داده است.

علی کریمی در گفتگو با وب‌سایت «جماران» گفت که هدف از نصب دوربین‌ها، کنترل حجاب اجباری و همچنین رصد کردن «ساعت تردد» دانشجویان است.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف تأکید کرد که پس از تصویب «شیوه‌نامه ۱۴۰۱»، حراست دانشگاه «در تمام شئون» زندگی دانشجویان دخالت می‌کند.

این «شیوه‌نامه انضباطی» در آبان سال ۱۴۰۱، چند هفته پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و اعتراضات در ایران، با هدف تضعیف فضای دانشجویی و سرکوب فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در دانشگاه طراحی شد و تشدید برخوردها و سرکوب دانشجویان و اساتید را تسهیل کرد.

احکام اخراج دانشجویان دانشگاه رجایی قطعی شد

بنابر اعلام منابع خبری، دانشگاه رجایی با هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش احکام اخراج تعدادی از دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر رجایی را نهایی کرد.

کانال تلگرامی «صدای فرهنگیان ایران» در گزارشی نوشت که در روزهای اخیر، پیامک‌هایی با محتوای عجیب برای دانشجویانی که در سال‌های گذشته، به‌ویژه پس از رخدادهای سال ۱۴۰۱، با پرونده‌های انضباطی و احکام تعلیقی مواجه شده بودند، ارسال شده است.

در این پیامک‌ها آمده است: «دانشجوی محترم، وضعیت تحصیلی شما در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از ‘مشغول به تحصیل’ به ‘انصراف بدون تسویه’ تغییر یافت.»

در این خبر به تعداد دانشجویان اخراجی اشاره نشده است.

این گزارش‌ تاکید کرده که شدت برخوردهای انضباطی و گزینشی در وزارت آموزش و پرورش، به‌ویژه در برخورد با دانشجو معلمان، پس از استقرار دولت جدید افزایش یافته است.

برهمین اساس اعلام شده دانشگاه شهید رجایی با جدیت به روند اخراج دانشجویان ادامه می‌دهد.

این روند در شرایطی رخ داده است که مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی، روز ۸ شهریور از حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، خواست «در خصوص همه اساتیدی که به هر طریقی دانشگاه‌ها با آنان لغو قرارداد یا اخراج کردند بازنگری کند و دانشجوها را بازگرداند.»

حسین سیمایی صراف روز شنبه ۲۴ شهریور به خبرنگاران گفت برای بازگرداندن دانشجویان و اساتید معترض با قوه قضائیه در ارتباط است اما «مطمئن نیستم که قوه قضاییه دوباره این پرونده‌ها را بررسی کند.»

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.