پیامدهای امنیتی تجزیه احتمالی عراق برای ایران

سه شنبه, 24ام تیر, 1393
اندازه قلم متن

dr. ali omidi

آیا داعش معادلات منطقه ای را بر هم می زند؟

پیشروی داعش و اعلان خلافت اسلامی سرتیتر اخبار سیاسی جهان در چند هفته گذشته بوده است. در پی آن تحولات عراق، نچیروان بارزانی نخست وزیر منطقه خودمختار کردستان عراق اعلان کرد که نقشه سیاسی عراق هیچگاه به پیش از اشغال موصل و تکریت از سوی داعش باز نخواهد گشت. او نخست خواستار خودمختاری برای اعراب سنی عراق شبیه کردستان شد، ولی پس از آن مسعود بارزانی با اعلام اینکه کرکوک و حتا خانقین به کردستان عراق تعلق دارد دستور برگزاری رفراندوم برای استقلال کردستان را از عراق صادر کرد. قرار است چند ماه آینده در کردستان عراق همه پرسی استقلال برگزار شود و نتیجه نیز از پیش معلوم است: ظهور یک دولت قومگرا در همسایگی ایران!

هرچند مقامات ایرانی رسمی و البته در عمل بر حفظ تمامیت ارضی عراق تأکید داشته اند، ولی واقعیات میدانی بر خلاف خواسته ایران پیش می رود و کردها و داعشی ها در صدد تحکیم متصرفات و ادعاهای خود و تغییر تدریجی نقشه سیاسی منطقه هستند. حمله ارتش عراق نیز تا لحظه نگارش این نوشته در حد بازدارندگی بوده است نه در اندازه عقب رانی چشمگیر داعش. اگر تجزیه عراق را مفروض و محتمل بگیریم این امر پیامدهای گوناگون ژئوپلیتیکی و امنیتی برای ایران در پی خواهد داشت. نگارنده این متن، پیامدهای امنیتی انگاره فوق را در چارچوب نظریه رئالیسم کلاسیک در پنج مقوله تحلیل می کند:

۱- استقلال کردستان عراق به معنای تثبیت و نهادینه کردن هارتلند و عمق استراتژیک برای اقلیت تجزیه طلبان ایرانی است. متاسفانه هرچند گرایشات تجزیه طلبانه در غرب ایران گاه ریشه در سیاست های نادرست داخلی دارد، ولی بخش اعظم آبشخور آن منبعث از عوامل بیرونی است. تشکیل کشور مستقل کردستان، یعنی اینکه ایران دایمی یک همسایه مزاحم داشته باشد و بخش اعظم توان امنیتی خود را جهت بازدارندگی این همسایه نامهربان صرف کند. در واقع، کردستان مستقل یک تهدید وجودی(existential threat) برای ایران خواهد بود و هیچوقت ایران از مزاحمت های امنیتی آن رهایی پیدا نخواهد کرد. افزون بر اینکه پر واضح است که یک دولت شکست خورده(failed state) بر این منطقه حاکمیت پیدا خواهد کرد و مسئولیت پذیری آن در قبال امنیت مرزهای ایران حداقل خواهد بود.

۲- دولت های نوظهور و بدون پشتوانه تاریخی، امنیتی و اقتصادی، قطعا برای جلب نظام بین الملل مواضع مستقل و نجیب نخواهند داشت و اخلاق همسایگی را نادیده خواهند گرفت. دولت مستقل و نوظهور کردستان عراق و یا شاید حتا تشکیل دولت مستقل در بخش متصرفات داعش، جولانگاه اسراییل و سرویس های جاسوسی جهان خواهند بود؛ همانگونه که حکومت باکو کم و بیش چنین نقشی ایفا را می کند. با توجه به شرایط بین المللی ایران، باید دانست که تجزیه و کلنگی شدن عراق می تواند یک تهدید امنیتی همیشگی برای ایران- با هر حکومتی که باشد- محسوب شود.

۳- تثبیت موقعیت داعش و تشکیل دولت مستقل از سوی آن می تواند سه جلوه عمده داشته باشد: سومالیزه شدن، بعثیسم و طالبانیسم. سومالیزه شدن به این معناست که این منطقه بهشت تروریست ها و آدمکش ها خواهد شد و با توجه به گستره ارضی که این گروه ترسیم کرده و عملا بر آن مسلط است در همان فاز اول با ایران همسایه خواهد شد. هر چند در فازهای بعدی ادعای خود ایران را نیز خواهد داشت. این امر به معنای تهدید وجودی برای ایران است. امروز کل جهان از شر دزدان دریایی سومالی نفس راحت نمی کشند؛ بی تردید ایران نیز هیچوقت با داشتن همسایه ای چون داعش آسوده سر بر بالین نخواهد گذاشت. شکل های محتمل دیگر داعش بعثیسم و طالبانیسم خواهد بود که تجربه عراق دوره صدام و افغانستان تحت حاکمیت طالبان شر بودن آن را برای ایران اظهر من الشمس کرده است.

۴- تضعیف بیش از پیش دولت مرکزی در عراق پیامد امنیتی دیگر تجزیه عراق برای ایران خواهد بود. تحولات تاریخی تهران و بغداد را طی سال های اخیر کنار هم قرار داده است. این اتحاد مانع از پیشبرد تحولات ژئوپلیتیک به به سود رقبای منطقه ای ایران در خاورمیانه شده است. در صورت تجزیه عراق، ایران بیشتر گرفتار مشکلات امنیتی، سیاسی و اقتصادی متحدی ضعیف و در حال فروپاشی خود خواهد شد و این امر هزینه های سنگین سیاسی- اقتصادی بر دوش ایران که خود از فشار تحریم ها در رنج است بر جای خواهد گذاشت.

۵- در نهایت اینکه کلنگی شدن عراق به معنای تقویت دشمنان و رقبای استراتژیک ایران، خواهد بود. یکی از اهداف اسراییل، رها شدن از شر دولت های بزرگ و مزاحم خاورمیانه است. شکل گیری دولتهای کوچک و قابل مهار به رغم هزینه های قابل اغماض بهتر از دولت های بزرگ و بالفعل تهدید است. از این رو اسراییل ترجیح می دهد که مسلمانان تمام قوای خود را صرف نابودی خود کنند و از این راه هیچوقت ظرفیت تهدید جدی برای تل آویو نداشته باشند. هر چند داعش با ادعای خلافت می تواند برای اسراییل هم تهدید بالقوه باشد، ولی اگر با تطمیع نظام بین الملل در شناسایی متصرفات خود مواجه شود، ممکن است تهدید آن برای اسراییل نیز از میان رود.

دکتر علی امیدی، استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

۵ نظر

  1. هر گروهی از مردم که مورد ستم واقع میشوند حق دارند درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند، حال جدا بشوند یا نه. حتی اگر ملیونها کشور کوچک درست بشوند. این دلیل نمیشه که حق زبانی و فرهنگی عدەای را پایمال کرد و زیر سلطەی عدەای دیگر برد.

  2. اگر قرار باشه که هر قومی در ایران اعلام استقلال کنه، نه تنها کردها بلکه اعراب خوزستان، بلوچ ها و ترک ها هم باید مستقل بشن. این اختلافات در تمام کشورهای دنیا هست. نمونش هم تو اوکراینه که روس های شرق اوکراین قصد جدایی دارن. به جای این تعصبات قومی که مربوط به عصر حجر می شه، سعی کنین وسیع فکر کنین.

  3. شما هم اکنون ۵ ملیارد دۆلار از دست این بقورل شما همسایه نامهربان دارید سود میبرید، شما فارسها همیشە میخواهیم ملتهای دیگر عید و نوکر شما باشند و با فخر بگید ما تاریخ ۲۵۰۰ ساله داریم، خیلی وارونە دارید تفسیر میکنید، کوردها عادت ندارند خاک هیچ کسی رو اشغال بکنند شما فارسها هستید دارید اشغالگری میکینید، رهبران ما برای اشتی با شما امدند سر میز مزاکرە شما گلولە درخور قاسملوو و شرفکندی و قازی محمد دادای فرهنگ شما فرهنگ ترور است ولی کوردسها فرهنگ ئاشتی کانتی را دنبال میکنند و یەک ملت اخلاقی هستند. خیلی جای خجالتیست در قرن بیست و یکم علیە یک ملت ستمدیدە اینجوری فکر میکنید، متاسفام برای شما فارسهای خود محور و متکبر.

  4. دنیس ناتالی محقق استراتژیک اقتصادی در دانشگاه دفاع ملی آمریکا
    یک محقق استراتژیک اقتصادی در دانشگاه دفاع ملی آمریکا اعلام داشت : دولتمردان ایرانی همچنان تصور می کنند که با استفاده از روش فرا فکنی بحران و ایجاد کانونهای بحران در منطقه می توانند برمشکلات اقتصادی و نقض حقوق بشر و اقوام در ایران پرده بپوشانند . دنیس ناتالی که در مورد پیامدهای اعلام استقلال از سوی کردها در عراق با شبکه الجزیره صحبت می کرد گفت: علیرغم اینکه خیلیها استقلال کردستان عراق را به معنای خطر افزایش بی ثباتی درمنطقه قلمداد می کنند اما در حقیقت این تعریفی است که دولتهای دیکتاتور در این باره ارایه می دهند و درصددند تا اذهان عمومی را نسبت به استقلال کردها نگران کنند در حالیکه موضوع استقلال کردها در عراق امری است که در عمل در دومرحله صورت گرفته یعنی در سال ۱۹۹۱ و سال ۲۰۰۳ که دولت بعث عراق سرنگون شد.
    وی درمورد موضوع کردها در ترکیه نیز گفت : دولت ترکیه علیرغم سیاست های پیشین خود درمورد کردها هم اکنون به این مسئله پی برده که کردها برخلاف تصورهای پیشین می توانند عامل ثبات و پیشرفت در خاورمیانه و به ویژه در ترکیه باشند لذا این دولت در تلاش است که موضعگیری و رویکردهای سابق خود در مورد کردها را تغییر داده و مناسبات خوب این کشور با دولت اقلیم کوردستان و تصویب طرح صلح با کردها در داخل ترکیه از دال برتغییر موضع دولت این کشور در مورد کردها می باشد چراکه دولت ترکیه وقوع تحولاتی همانند عراق و سوریه در این کشور را غیرممکن نمی داند.
    وی در مورد عملکرد دولت ایران نیز اعلام داشت ؛ آنچه که ما امروز درعراق و سوریه شاهد آن هستیم در حقیقت تصویری از آینده ایران می باشد و ایران به دلیل تکثر بیشتر ادیان و مذاهب و اقوام و ملیت ها نسبت به عراق و سوریه و حتی کشور ترکیه در صورت بروز بحرانی مشابه عراق وارد مرحله ایی بسیار پیچیده و زمان بر خواهد شد و هزینه های تغییر در ایران نسبت به کشورهای همسایه اش بسیار سنگین تر خواهد بود .
    وی گفت : سیاست ها ، دخالتها و بحرانهایی که حاکمیت تندرو ایران در منطقه و در کشورهای مجاور خود ایجاد کرده از یک سو به منزله تنیدن دام در اطراف خود بوده و از سوی دیگر مشکلات استراتژیکی که ایران برسر موضوع هسته ایی و نحوه مدیریت منطقه ایی با قدرت های جهانی دارد و نیز انزوای سیاسی و دیپلوماتیک و تحریمهای اعمال شده برایران و انباشت مطالبات آزادی خواهانه در داخل این کشور همه و همه ایران را به سوی انفجاری حتمی سوق داده که فقط تاریخ آن مشخص نیست .وی اضافه کرد ؛ دولت ایران بخش زیادی از سرمایه های ملی و مردمی این کشور را در راستای بحران آفرینی در منطقه صرف می کند و در حقیقت این مردم ایران هستند که بار و فشار اقتصادی تامین هزینه سیاست های غلط دولت ایران را متحمل می شوند.
    وی افزود ؛ به مردم ایران به ویژه اقوام تحت تبعیض این کشور توصیه می کنم سرمایه های خود را از مراکز اقتصادی و بانکهای مرکزی دولتی خارج کنند زیرا پیش بینی می شود آنچه در ایران روی خواهد داد بسیار غافلگیر کننده تر از عراق و سوریه خواهد بود .

  5. یعنی دولتها باید حتما از زمان آدم و حوا تشکیل میشدند تا تاریخ داشته باشند؟
    تاریخ کوردها را تا امروز توی دانشگاه بهت یاد ندادەاند؟
    ملتی کە بر ضد میل خودش بین چهار کشور استعمارگر تقسیم شدە، امروز در تلاش برای بازپس گرفتن سرزمینهای خودش است و قطعا شرق کردستان یا کوردستان زیر اشغال ایران هم بزودی آزاد میشود. دوران استعماری دارد بە کلی از بین میرود.
    بهتره کردستان جنوبی یا عراق را از نزدیک ببینی بعد تحلیلش کنی، نە از راه دور.
    جنگ سنی و شیعه کە ایران آنرا برپا کرده نباید بە کوردستان بیاید و کوردها هرچه سریعتر باید اعلام استقلال کنند.