اتهام قتل و محاربه؛ گزارشی از اعدام یک زندانی

شنبه, 5ام آبان, 1403
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – حکم یک زندانی که پیشتر به اتهام محاربه و قتل چهار نگهبان شرکت کشتیرانی بالابان شهریار به چهار بار اعدام محکوم شده بود، به اجرا درآمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، یک زندانی اعدام شد.

بر اساس این گزارش، صبح جمعه ۶ خردادماه سال ۱۴۰۱، یک جوان مسلح به چهار نگهبان شرکت کشتیرانی بالابان شهریار تیراندازی کرد که منجر به مرگ هر چهار نفر شد و سپس از محل گریخت. صبح روز بعد، این جوان مقابل کلانتری فلسطین تهران ظاهر شد و به سمت پنج مأمور پلیس تیراندازی کرد. در جریان این تیراندازی، چهار مأمور زخمی و یکی از آنها از ناحیه چشم نابینا شد. متهم هنگام فرار دستگیر شد و مشخص شد که او ۲۴ ساله است.

متهم در بازجویی‌ها اعتراف کرد که به دلیل اختلافات ملکی که پدرش با شرکت کشتیرانی داشته، دست به این اقدام زده است. سپس برای بررسی وضعیت سلامت روانی به پزشکی قانونی معرفی شد و کارشناسان سلامت روان او را تأیید کردند.

طبق اطلاعات این گزارش، پرونده او به دو بخش تقسیم شد. بخش اول، اتهام محاربه که در دادگاه انقلاب اسلامی رسیدگی شد و بخش دوم، چهار فقره قتل که به دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع داده شد. در ۲۴ مردادماه ۱۴۰۱، متهم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب محاکمه و به اعدام محکوم شد.

در دادگاه کیفری، اولیای دم چهار قربانی درخواست اعدام را مطرح کردند. متهم در دادگاه به قتل چهار نگهبان اعتراف کرد و گفت که به دلیل اختلافات ملکی با شرکت کشتیرانی به این اقدام دست زده است.

در نهایت، دادگاه او را به چهار بار اعدام برای قتل چهار نگهبان و به اتهام شروع به هفت فقره قتل به سه سال و ۹ ماه زندان و برای حمل و نگهداری کلت و مهمات جنگی به شش سال و سه ماه زندان محکوم کرد. این حکم در شعبه ۹ دیوان عالی کشور تأیید و قطعی شد.

بر اساس آماربرداری سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران طی بازه زمانی ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ تا ۸ اکتبر ۲۰۲۴، دست کم ۸۱۱ شهروند شامل ۴ کودک-مجرم در زندان های ایران اعدام شدند. این رقم در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، حدود ۲۳.۰۶% افزایش داشته است. از این میزان حکم ۴ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین در این مدت، ۱۸۶ تن دیگر به اعدام محکوم شدند که شامل صدور ۳ حکم اعدام در ملاعام است. لازم به ذکر است، در همین دوره احکام بدوی ۵۹ نفر دیگر نیز به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.