رونمایی کتاب الفبای آدم بودن تألیف دکتر محمد رادمنش

جمعه, 27ام تیر, 1393
اندازه قلم متن

ayandenegari

* گهستونی: نمی¬توان پذیرفت که یک پزشک، نویسنده، شاعر، جامعه شناس بگوید آگاهی نسبت به معضلات زیست محیطی به من ارتباطی ندارد…

مراسم پرشکوه رونمایی کتاب الفبای آدم بودن تألیف دکتر محمد رادمنش، پزشک متخصص و نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی، در دفتر مرکزی کانون آینده نگری ایران در اهوازبرگزار شد.

در این نشست، پس از پخش کلیپی دربارۀ فلسفۀ زندگی، هدی رشیدی هنرمند وفعال آینده نگر، به حضار خوشامد گفت و سخنان افتتاحیه را بیان نمود. پس از وی، مجتبی گهستونی از دیگر اعضای شاخص کانون پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به فرازهایی از تألیف جدید دکتر رادمنش، به بیان یافته¬های خود در خصوص محیط زیست استان پرداخت.

به گفتۀ گهستونی: همگان استان خوزستان را یک استان نفت خیز می دانند و با وجود اینکه این استان نقش اساسی در تولید درآمدهای کشور دارد اما این سوال پیش می آید که چرا مناطق نفت خیزی چون اهواز، مسجد سلیمان، هفتکل، امیدیه و آقاجری دچار فقر همه جانبه هستند. متاسفانه شهرستان اهواز به واسطه فقر، بیکاری و عدم اشتغال، دومین جمعیت حاشیه نشین را داراست. این درحالیست که این استان دارای تنوع بسیار زیست محیطی ست و من به عنوان یک راهنمای گردشگری محلی همواره مشاهده کرده ام که وقتی دیگران با جاذبه های گردشگری این استان برخورد می کنند غبطه می خورند که چرا دیر با این مناطق آشنا شدند.

وی افزود: من اینجا می خواهم به وظایف خودمان اشاره کنم. اگر آحاد جامعه به وظیفه ی خودشان عمل کنند بسیاری از مشکلات حل می شود زیرا بخشی از مشکلات متوجه مردمی ست که از ایفای نقش خود سرباز می زنند و بار مسئولیت اجتماعی را از خود دور می کنند. اگر بخواهیم مسئولیت را به یک عده اندک بسپاریم شکست خواهیم خورد.

گهستونی تصریح کرد: نمی توان پذیرفت که یک پزشک، نویسنده، شاعر، جامعه شناس بگوید آگاهی نسبت به معضلات زیست محیطی به من ارتباطی ندارد. امروزه دغدغه افراد بزرگ دیگر مسائل سیاسی نیست بلکه مسائل زیست محیطی ست. ما به واسطه همین بی توجهی و غفلت ها دچار مشکلاتی چون کم آبی و گرد و غبار شده ایم. لازم است این نکته را نیز به سخنانم بیفزایم که اگرچه ما جزء کشورهای جوان هستیم اما در تولید محصولات دانش بنیان فقیریم. اینجاست که ضرورت توجه به بررسی دقیق و علمی مسائل زیست محیطی استان دوچندان میشود. ما برای رفع مشکلات این استان باید ابتدا از خود و خانواده ی خود شروع کنیم.
پس از گهستونی، دکتر رادمنش با تشویق حضارپشت تریبون قرار گرفت و دربارۀ محتوای کتاب خود به کوتاهی سخنرانی کرد.

بیانات وی حول محور آزاداندیشی و تحمل نظر مخالف و رفتار دموکراتیک، مذمومیت بسته اندیشی و تعصب، احترام به حقوق دیگران، حقوق زنان، محیط زیست و غیره بود.

در این برنامه، به لطف و همت دکتر رادمنش، نسخه¬های کتاب جدید او به رایگان به کلیۀ حضار جلسه و اعضای کانون اهداء گردید.

در بخش دیگری از مراسم، میلاد نژاد یرافی، شاعر و هنرمند آینده نگر سخنرانی پرشوری را در خصوص وضعیت محیط زیست استان و وظیفۀ تک تک شرکت کنندگان برای حفظ آن ارائه داد. به گفتۀ وی، اینکه شهروندان در قبال محیط پیرامونی خود احساس مسئولیت کنند و از خود شروع کنند، پایه و اساس این امر است و چه اشکالی دارد که افراد دلسوز و متعهد به دامان طبیعت بروند و آنرا از آلودگی¬ها پاک کنند..

مراسم رونمایی کتاب الفبای آدم بودن که با حضور چهره¬های شاخص و پیشکسوت علمی، هنری و مطبوعاتی استان برگزار شد، با پخش کلیپ «پیامی برای بشریت» (از چارلی چاپلین) به کار خود خاتمه داد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.