دستکم «۴۰ کشته» در حمله امروز اسرائیل به غزه

یکشنبه, 29ام تیر, 1393
اندازه قلم متن

ghazeh

اسرائیل یکشنبه ۲۹ تیرماه، اعلام کرد عملبات زمینی در نوار غزه را گسترش می‌دهد. این در حالی است که شلیک راکت از نوار غزه توسط گروه‌های فلسطینی به سمت اسرائیل همچنان ادامه دارد و هیچ نشانه‌ای از نتیجه‌بخش‌ بودن تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به این تنش وجود ندارد.

بعد از ظهر یکشنبه اسرائیل و حماس به در خواست صلیب سرخ با آتش‌بسی دو ساعته موافقت کردند اما این آتش‌بس نتواست عملی شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی ارتش اسرائیل با آتش بس دو ساعته‌ای در محله الشجاعیه در نوار غزه برپایه پیشنهاد سازمان جهانی صلیب سرخ، موافقت کرد. قرار بود این آتش بس ساعت ۱۳:۳۰ به وقت محلی آغاز شود و تا ساعت ۱۵:۳۰ ادامه داشته باشد. اما دقایقی پس از آغاز زمان آتش‌بس، نیروهای نظامی اسرائیلی بمباران الشجاعیه را از سر گرفتند. اسرائیل حماس را به نقض توافق آتش‌بس و ادامه حملات خود از شجاعیه متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مسئولان محلی فلسطینی در بخش بهداشت و شاهدان عینی می‌گویند روز یکشنبه دستکم ۴۰ فلسطینی در بمباران محله الشجاعیه در شمال نوار غزه توسط ارتش اسرائیل کشته شدند. بیمارستان الشفاء هم مملو از زخمی‌های حمله به این محله شده که در شرق نوار غزه واقع است.

ساکنان غزه می‌گویند که روز یکشنبه شاهد شدید‌ترین حملات نظامیان اسرائیل از زمین و دریا به این منطقه از زمان آغاز دور جدید خشونت‌ها در ۱۳ روز گذشته بود.

انفجار خمپاره‌ها در ساعت‌های شب، مناطق ساحلی غزه را لرزاند. شماری از خمپاره‌های شلیک شده از تانک‌های اسرائیلی به منازلی در شمال شرق نوار غزه اصابت کرد و ساکنان این منطقه برای درخواست کمک جهت خروج از این ناحیه، با شبکه‌های رادیویی محلی تماس گرفتند.

مسئولان بیمارستانی می‌گویند حمله هوایی اسرائیل به منزل خلیل الحیه از مقام‌های بلندپایه گروه فلسطینی حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد، به کشته شدن پسرش، عروس و دو کودک این مقام حماس انجامید. همچنین اصابت خمپاره به نزدیکی شهر رفح در جنوب نوار غزه، دستکم ۴ فلسطینی را کشت.

از سوی دیگر خبر‌ها درباره میزان تلفات اسرائیلی‌ها ضد و نقیض است. خبرگزاری رویترز به نقل از مسئولان اسرائیلی گزارش داده است که تاکنون در حملات گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی گروه حماس و دیگر گروه‌های شبه نظامی فلسطینی، دستکم ۵ سرباز و ۲ غیر نظامی اسرائیلی کشته شده‌اند.

اما خبرگزاری فلسطینی «معا» بیانیه گردان‌های عزالدین قسام را منتشر کرده است که در آن از وارد آوردن تلفات سنگین در صفوف نظامیان اسرائیلی سخن می‌گوید.

در این بیانیه آمده است که سحرگاه یکشنبه تانک‌های ارتش اسرائیل وارد منطقه‌ای مین‌گذاری شده در شرق نوار غزه شدند که انفجار مین‌ها به کشته شدن دستکم ۱۴ سرباز اسرائیلی و انهدام چند دستگاه تانک انجامید. منابع اسرائیلی هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند.

دور تازه تنش‌ها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها پس از پیدا شدن جنازه سه جوان اسرائیلی آغاز شد که در کرانه باختری رود اردن ربوده شده بودند. اسرائیل حماس را به دست داشتن در ربودن این جوانان متهم می‌کند؛ اتهامی که حماس آن را رد می‌کند.

از روز یکشنبه پس از آنکه حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه در متوقف کردن شلیک راکت از این منطقه به مناطق اسرائیلی ناکام ماند، حمله زمینی به غزه آغاز شد. اسرائیل می‌گوید هدف از این عملیات زمینی نابود کردن تونل‌هایی است که شبه‌نظامیان فلسطینی برای رخنه به اسرائیل استفاده می‌کنند.

تاکنون تلاش‌های دیپلماتیک برای آتش‌بس میان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی نا‌کام بود است. مصر، قطر، فرانسه، سازمان ملل متحد و شماری دیگر از طرف‌ها در این تلاش‌ها مشارکت می‌کنند.

یک مقام بلندپایه قطری به خبرگزاری رویترز گفته است که قطر روز یکشنبه میزبان نشستی میان محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و‌بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد خواهد بود. دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، از دیگر برنامه‌های محمود عباس در این کشور خواهد بود.

بان گی مون این هفته به کویت، مصر، اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی هم خواهد رفت.

یک منبع قطری نیز گفته است که محمود عباس با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس نیز دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

محمود عباس ماه آوریل گذشته پس از هفت سال تنش، به توافق آشتی با حماس دست یافته بود که به تشکیل دولت وفاق ملی فلسطینی انجامید.

پیشتر حماس پیشنهاد آتش‌بس ارائه شده از سوی مصر را که اسرائیل آن را پذیرفته بود، رد کرده بود. حملاس می‌گوید هرگونه توافق آتش‌بس باید به پایان دادن به هفت سال محاصره نوار غزه بینجامد.

مصر روز شنبه از زبان وزیر امور خارجه‌اش سامح شکری اعلام کرد که قصد تعدیل طرح آتش‌بس خود را ندارد. از سوی دیگر یک منبع در حماس که در دوحه حضور دارد گفته است که این گروه قصد تغییر شروط خود برای آتش‌بس را ندارد.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه یکشنبه پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گفت تلاش‌های دیپلماتیک برای آتش‌بس شکست خورده است. فابیوس شنبه به مصر و اردن رفته بود.

کلنل پیتر لنر سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید که بلدوزر‌ها و مهندسان اسرائیلی، منطقه‌ای با عرض

۱.۵ کیلومتر در مرز شرقی نوار غزه بررسی کردند و ۱۳ تونل در این منطقه یافتند. وی افزود که در ۹۵ سکوی پرتاب راکت هم در این منطقه کشف و نابود شد.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.