هزینه هزار و ۷۵۰ میلیارد تومانی سفرهای استانی احمدی‌نژاد برای وزارت نفت

شنبه, 4ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

tuman

وزارت نفت ایران گزارش داده که در دوره هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان از منابع این وزارتخانه در سفرهای استانی دولت در اختیار وزارتخانه ها و نهادهای دیگر دولتی قرار گرفته است.

محسن امیریان، مجری طرح کمک به عمران مناطق نفت خیز ایران به شبکه اطلاع رسانی نفت و گاز و انرژی وابسته به وزارت نفت گفته که “محدودیتهای شدید منابع مالی سبب شده بود صنعت نفت به جای عمل به وظایف اصلی و اساسنامه‌ای خود که (اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از منابع نفت و گاز) است، عملاً درگیر فعالیتهای غیر ذاتی شده و به جای سایر ارگانهای ذینفع پاسخگوی مطالبات عمومی مردم باشد.”

آقای احمدی نژاد از شروع به کارش نزدیک به ۱۱۰ سفر استانی انجام داد با این هدف که حضور مقام های ارشد دولتی در مناطق مختلف “تمرکز زدایی” را کاهش می دهد و باعث می شود ارتباط مردم و مسئولان بیشتر شود.

انتقادهایی نسبت به این سفرهای استانی مطرح شد که مهمترین آن تامین هزینه، ابهامات قانونی و عدم اجرای مصوباتی بود که در این سفرها تصویب می شد.

وقتی حسن روحانی رئیس جمهور ایران اولین گزارش خود را بعد از یکصد روز از فعالیتش ارائه کرد گفت که در این هشت سال در سفرهای استانی ۲۱۱ هزار میلیارد تومان تعهد ایجاد شده است.

به گفته آقای روحانی “از این تعهدات تنها ۳۲ درصد عملی شده و ۶۸ درصد آن برای دولت بعدی باقی مانده است.”

آقای روحانی گفته بود که اگر درآمد کشور با سطح درآمد دولت آقای احمدی نژاد پیش برود “۱۶ سال دیگر” وقت لازم است تا تمام این تعهدات عملی شود.

مجری طرح کمک به عمران مناطق نفتخیر گفته که در دولت های گذشته “اجرای پروژه های عمرانی و عام المنفعه” به وزارت نفت اضافه شد و “هم اکنون این دید سبب شده نهادهای دولتی به وزارت نفت به عنوان عابر بانک و متولی تأمین بودجه پروژه‌های عمرانی نگاه کنند.”

برنامه کمک به عمران مناطق نفتخیز پیش از دولت آقای احمدی نژاد شروع شده بود ولی مختص مناطقی بود که نفت و گاز در آنجا تولید می شد ولی وزارت نفت می گوید واگذاری پروژه های عمرانی استانها به بخش نفت با وجود آثار مثبت اجتماعی، “ضررهای زیادی داشت که بزرگترین آنها، مترادف دانستن صنعت نفت با دولت بود” و همین مسئله باعث شد که مردم و مسئولان استانی سعی کنند نیازهای خود را از طریق این بخش تامین کنند.

دولت می گوید سعی دارد تا در اساسنامه شرکت ملی نفت ایران کمک به عمران مناطق نفتخیز را بگنجاند.

بنابر برنامه وزارت نفت، در ابتدا حدود ده استان در طرح کمک به عمران مناطق نفتخیز گنجانده شده بود اما در دولت آقای احمدی نژاد فعالیت آن به سراسر کشور گسترش یافت ولی به گفته مجری طرح کمک به مناطق نفتخیز اکنون اولویت با پروژه هایی است که در مناطق نفتخیز احداث می شود و این کار “در حقیقت جبران بخشی از خسارت های ناشی از فعالیت های نفتی است.”

قرار است فعالیت طرح “کمک به مناطق نفتخیز” فقط به این مناطق محدود شود و مسئولیت اجرای بقیه پروژه های نیمه تمام به سازمانها و نهادهایی مرتبط واگذار شود.

فهرست کمک‌های وزارت نفت

وزارتخانه‌ها و نهادها میزان کمک
وزارت راه و شهرسازی ۴۸۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان
وزارت ورزش و جوانان ۳۰۳ میلیارد و ۱۵۵ میلیون تومان
حوزه های علمیه و مساجد و شهرداری ها ۲۹۲ میلیارد و ۶۷۱ میلیون تومان
وزارت آموزش و پرورش ۲۰۶ میلیارد و ۴۷۶ میلیون تومان
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۹۱ میلیارد و ۳۶۷ میلیون تومان
وزارت بهداشت و درمان ۱۳۸ میلیارد و ۸۳۳ میلیون تومان
کمیته امداد و سازمان بهزیستی ۵۹ میلیارد و ۱۶۶ میلیون تومان
پروژه های درخواستی نمایندگان مجلس ۳۵ میلیارد و ۳۰ میلیون تومان

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.