چرا؟ زیرا این برنامه هنری حاصل عملکرد گروه پرشماری است که بدرستی و برای مدت قابل توجهی با هم کار کردهاند. از مرحله برنامه ریزی اولیه گرفته تا یافتن نوازندگان، نورپردازان، فیلمبرداران، صحنه آرایان توانا و شجاع، و همچنین پیدا کردن محل مناسبی برای اجرا. و همه این فعالیتها بدور از چشم و گوش عوامل بیشمار و جیره خوار بیت خامنهای.
این کنسرت نشان داد که همه سازوکارهای ولایت با شکست مواجه شدهاند و ولی فقیه اینک تنها تر و عاجزتر از هر زمان دیگر است. به چند نمونه از این سازوکارها اشاره مختصری میکنم تا عظمت این کنسرت آشکارتر شود:
۱- جلوگیری از انجام هرگونه فعالیت مستقل
از اولین روز استقرار رژیم ولایت فقیه سعی کردند که از انجام هرگونه فعالیت جمعی مستقل جلوگیری کنند، از تشکیل سازمانهای حزبی گرفته تا سندیکاهای کارگری و انجمنهای هنری و دانشجویی. برای رسیدن به هدفشان از هر وسیلهای استفاده کردند، روزی در قالب احکام شرعی، گاهی در لباس قوانین پارلمانی، زمانی به کمک نیروهای فشار، گاهی با اعمال شکنجههای قرون وسطایی و دل بستن به طنابهای دار در زندانهای متعدد و مخوف، و بالاخره استخدام کثیف ترین تبهکاران و اجرای قتلهای حکومتی و آدم ربایی در داخل و خارج از مرزها.
۳- اعمال تبعیضهای جنسیتی، عقیدتی، قومی
از همان ابتدا حقوق زنان، بهاییها، کلیمیها، کردها، بلوچها، سنیها و… زیر پا گذاشته شد. و در طول زمان دایره خودیها تنگ تر و سلیقهای تر شد تا جاییکه در حال حاضر فقط درصد بسیار کمی از جمعیت کشور خودی محسوب میشوند.
۲- تشکیل سازمانهای متعدد امنیتی و اطلاعاتی
علی خامنهای که بخوبی از تنفر مردم آگاهی دارد دست به ایجاد چندین سازمان بزرگ امنیتی و اطلاعاتی زده است که همگی به موازات هم ولی مستقل از یکدیگر کار میکنند تا هر حرکت آزادی خواهانهای را کشف و در نطفه خفه کنند.
۳- ایجاد وحشت در جامعه
با انتشار اسناد، عکسها و فیلم هایی از شکنجهها و آزارهای جنسی دستگیرشدگان وحشت عمیقی در جامعه ایجاد میکنند تا موجب گسترش محافظه کاری شوند. به عنوان مثال، صحنه هایی از شکنجه جنسی همسر سعید امامی در طول بازجویی و با هدف اعتراف گیری، و یا آنچه از شکنجه جنسی و تجاوز نسبت به برخی از قربانیان جنبش زن، زندگی، آزادی دیدهایم.
۴- تطمیع افراد با رانتهای فریبنده و متنوع
رژیم تلاش کرده است که با گسترش فقرو فساد جاذبههای فراوانی برای خرید سست عنصران و خاموش کردن جامعه ایجاد کند. در اجرای این هدف هیچگونه ضابطهای وجود نداشته است. خودیها منابع مالی را با اطمینان خاطر غارت میکنند و از انواع لذات شهوانی بهره مند میشوند.
۵- استفاده از اهرم مالی و کاری
نظام خامنهای با تهدید و اخراج فلهای کارمندان و دانشجویان معترض کوشیده است که صدای دانشگاهها را خفه کند، و مجوزهای کاری را به غیر خودیها ندهد.
۶- دشمنی با دیگر اندیشان
ماجرای قتلهای زنجیرهای را همه میدانند و داستان اتوبوس نویسندگان راهی ارمنستان را هم کسی فراموش نکرده است. تعطیل کردن فلهای مطبوعات و ندادن اجازه انتشار به آثار بسیاری از صاحبان اندیشه و هنرمندان خلاق هم در لیست خیانتهای خامنهای ثبت شده است.
پس با توجه به شرایط خطرناک موجود، بدون شک همه کسانی که در این پروژه بزرگ همکاری کردهاند، کار بی نظیری کردهاند، هر چند که مقدار ریسک همهشان یکسان نیست. این عزیزان از عواقب کار خبر داشتهاند و آگاهانه دست به چنین کار مهمی زندهاند، از شخصی که کاروانسرایش را در اختیار گروه گذاشته تا رانندگانی که وسایل را محرمانه به محل اجرا انتقال دادهاند. در باره نقش پررنگ پرستو احمدی چیزی نمینویسم چرا که سهم او خیلی بزرگتر از آن است که در قالب کلمات کوچک من جای بگیرد. قطعات انتخاب شده و نحوه اجرای آنها مژده بزرگی است به فرهنگ دوستان و نمونه دیگری از تواناییهای کشورمان در پرورش هنرمندان آگاه و توانا. شنیدن شعر عارف قزوینی از دهان پرستو براستی که شورانگیز است.
مهران رفیعی
از: گویا