ممیزی در ۸ سال اخیر باعث عدم اعتماد مخاطبان و فقر زبان شد

دوشنبه, 6ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

censure

روحانی، سخنان شیرینش را در عمل هم ثابت کند

مهدی غبرایی: ممیزی در ۸ سال اخیر باعث عدم اعتماد مخاطبان و فقر زبان شد

او درباره نگاه خود به مقوله فرهنگ و هنر در دولت جدید گفت: «من تغییرات صورت گرفته را بسیار اندک و در حد ۵ درصد می دانم. اگر چه تاکنون وعده هایی داده شده که سبب بالا رفتن انتظارات شده است اما اقدامات عملی، در حد انتظار اهالی قلم و نشر نبوده است. از من ۳ کتابِ مجوز داده شده منتشر شد ولی هنوز ۸ کتاب باقی مانده که به نشر نرسیده و کسی هم پاسخگو نیست که مشکل اصلی چیست. اما امیدوارم اوضاع از امروز هم بهتر شود.»

آفتاب-سرویس فرهنگی: «مهدی غَبرایی» از مترجمان باسابقه ایرانی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کتاب و نشر در یک سال اخیر که دولت تدبیر و امید، زمام او را به دست گرفته است به «آفتاب» گفت: « آقای روحانی در همین دیدار چند روز پیش با اهالی فرهنگ و هنر شیرین سخن گفت و به دل نشست اما باید که در عمل هم این گفته ها، ثابت شود. در واقع آنچه باید رخ دهد، پاسخگو بودن است.»

به گزارش آفتاب، او درباره نگاه خود به مقوله فرهنگ و هنر در دولت جدید گفت: «من تغییرات صورت گرفته را بسیار اندک و در حد ۵ درصد می دانم. اگر چه تاکنون وعده هایی داده شده که سبب بالا رفتن انتظارات شده است اما اقدامات عملی، در حد انتظار اهالی قلم و نشر نبوده است. از من ۳ کتابِ مجوز داده شده منتشر شد ولی هنوز ۸ کتاب باقی مانده که به نشر نرسیده و کسی هم پاسخگو نیست که مشکل اصلی چیست. اما امیدوارم اوضاع از امروز هم بهتر شود.»

او در ادامه ممیزی را عاملی بر کاهش دامنه واژگانیِ زبان فارسی دانست و ابراز داشت: «گذشته از مشکل سال های اخیر چون شبکه های اجتماعی که مانعی بر افزایش سرانه مطالعه بوده که البته جزء الزامات زمانه است، اما شاید از سایر عوامل مهم تر، ممیزی است که در ۸ سال دولت های اخیر، به شکل لطمه زننده ای صورت می گرفت و این باعث عدم اعتماد مخاطبان شده بود .

وی افزود: آسیب دیگر ممیزی، کاهش دامنه واژگانیِ زبان فارسی است و باعث فقیرتر شدن زبان می شود آن هم برای مترجم که در پیشبرد آن، نقش مهمی دارد.

غبرایی در ادامه البته درباره تاثیر تیراژِ پایین کتاب و در مقابل قیمت بالای آن، بر کاهش سرانه مطالعه در میان ایرانیان خاطرنشان ساخت: «قیمت کتاب در همه دنیا کالای گرانی است. من یکی دو سال پیش، کتاب ۲۰۰ صفحه ای را ۲۵ یورو خریدم. قشر متوسط که کتاب می خواند و اهل فرهنگ است، با اینکه این افزایش بر خریدن کتابِ او اثر گذاشته است اما او کتاب می خواند. چه بسا قیمت هفته ای یک یا دو بار خوردن غذای بیرون، از کتاب بیش تر می شود. اما بر آنم که اگر در حوزه ترجمه، مترجم کتاب خوبی را برای ترجمه انتخاب کند و ناشر معتبری هم آن را منتشر کند، خواننده دوباره به آن کتاب، ترغیب می شود.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.