تلاش دوباره دولت ایران برای حذف ده میلیون یارانه‌ بگیر

جمعه, 10ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

yarane

دولت می خواهد با حذف ده میلیون یارانه بگیر از کسری بودجه این بخش کم کند

علی طیب نیا وزیر اقتصاد ایران گفته که ۱۰ میلیون نفر از افراد پردرآمد شناسایی شده اند و از فهرست یارانه بگیران حذف می شوند.

علی طیب نیا گفته که با شناسایی این افراد پر درآمد جامعه، فهرست جدید یارانه بگیران اعلام می شود و “به زودی و آرام آرام این افراد از فهرست یارانه بگیران حذف می شوند.”

طبق برنامه حذف یارانه ها که از سه سال و نیم پیش شروع شد، همزمان با افزایش قیمت مواد سوختی و برخی کالاهای اساسی، دولت پرداخت یارانه نقدی به تمام ایرانیان را آغاز کرد.

از آنجا که درآمدهای حاصل از افزایش قیمت ها، کفاف پرداخت یارانه ها نقدی و بقیه نیازهای پیش بینی شده در قانون حذف یارانه ها را نمی داد، دولت محمود احمدی نژاد از بانک مرکزی برای پرداخت یارانه ها قرض گرفت و بخشی از درآمدهای نفت و نیرو را هم به این کار اختصاص داد.

این در حالی بود که بر اساس قانون دولت تنها می توانست نیمی از درآمدهای حاصل از افزایش قیمت ها را به صورت یارانه نقدی بپردازد و بقیه را نیز می بایست صرف تولید و تقویت بخش های بیمه اجتماعی کند.

دولت حسن روحانی برای حل مشکل پرداخت یارانه ها تصمیم گرفت از یارانه بگیران با درآمد بالا بخواهد که از گرفتن یارانه انصراف بدهند. اما ۷۳ میلیون نفر از یارانه بگیران دوباره ثبت نام کردند و تنها دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از دریافت یارانه انصراف دادند.

این در حالی بود که پیش بینی شده بود که دستکم ۲۰ درصد از یارانه بگیران انصراف بدهند.

به هر نفر ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت می شود و سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی بین خانوارهای با این هدف توزیع می شود که آثار منفی افزایش قیمت حامل های انرژی در خانوارهای کم درآمد جبران شود.

بعد از اولین تلاش نه چندان موفق دولت حسن روحانی برای کاستن از تعداد یارانه بگیران، اکنون دوباره سعی دارد با کاهش هزینه های ناشی از پرداخت یارانه ها، تعداد یارانه بگیران را کم کند.

وزیر اقتصاد ایران می گوید که “این عدالت نیست که به همه افراد کشور یارانه پرداخت شود.”
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.