تظاهرات هزاران نفر در تل‌آویو در حمایت از صلح با فلسطینی‌ها

یکشنبه, 26ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

tazahorat israel

میترا فرهمند (اسرائیل)

هزاران اسرائیلی شامگاه شنبه، بیست و پنجم مرداد، با گردآمدن در میدان «رابین»، در تل‌آویو، از دولت خود خواستند در راه صلح و زندگی مسالمت‌جویانه در کنار فلسطینی‌ها تلاش کند و راه جنگ و ستیز را کنار بگذارد.

این تظاهرات گروه‌های چپگرا و حامی صلح در اسرائیل در حالی برگزار شد که مذاکرات آتش‌بس میان دولت این کشور و فلسطینی‌ها در قاهره در جریان است اما هنوز به نتیجه‌ای در راستای برقراری آتش‌بس پایدار نرسیده‌است.

ارتش اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی فعال در نوار غزه از هشتم ژوئیه تا پنج هفته بعد از آن، درگیر عملیات نظامی سنگینی بودند که حدود دو هزار کشته و ده هزار زخمی و ویرانی‌های گسترده‌ای در طرف فلسطینی برجای نهاد و موجب مرگ ۶۴ نظامی و سه کشته غیرنظامی در طرف اسرائیلی شد.

دیوید گروسمن، نویسنده پرآوازه اسرائیلی، با حضور در تجمع آشتی‌خواهان در تل‌آویو، با انتقاد از عملیات ارتش این کشور که با نام «صخره استوار» انجام شده بود، دولت اسرائیل را به «بازگشت فوری به میز مذاکرات صلح با میانه‌روهای فلسطینی» فراخواند.

آقای گروسمن گفت: «هیچ طرفی پیروز این جنگ بیهوده نبود؛ تنها تصاویر مرگ و ویرانی و رنجی وصف‌ناشدنی برجای ماند».

به گفته این نویسنده منتقد، «نزاع اسرائیل و حماس راهکار نظامی ندارد».

گروسمن، که پسر او آخرین کشته نظامی جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ میان ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان بود، در سخنان شنبه‌شب خود در تل‌آویو افزود «اگر بعد از این جنگ غزه نیز، اسرائیل ابتکاری سیاسی در راه صلح از خود نشان ندهد، این رفتار سند موثقی برای این مدعا خواهد بود که دولت فلج‌شده نتانیاهو ترجیح می‌دهد هر ازچند گاه جنگ را تکرار کند تا این‌که گذشت‌های لازم در راه صلح را بپذیرد».

به گزارش روزنامه هاآرتص، که از فراخوان چپگرایان به برگزاری این تجمع حمایت کرده بود، نیروهای پلیس تدابیر زیادی را برای جلوگیری از احتمال درگیری میان هواداران اردوگاه صلح با راستگرایان افراطی به عمل آورده بودند.

خانم زهاوا گال-اون، رهبر حزب چپ «مرتص» نیز در سخنرانی در این تجمع، با حملات پی در پی به نتانیاهو، نخست‌وزیر کشور خود را به «کشاندن اسرائیل به جنگی بی‌حاصل در غزه» متهم کرد و فریاد زد: «بی بی به خانه‌ات برگرد» («بی بی» کنیه نتانیاهو در زبان مردم اسرائیل است).

به گفته خانم گال-اون، نتانیاهو «به افراطیون ثابت کرده که تنها زبان زور را می‌فهمد و در سایه سکوت حقارت‌بار نتانیاهو، که گویی از گذشته (قتل اسحاق رابین بدست یک دانشجوی افراطی مخالف صلح) درس عبرت نیاموخته، مشتی از تندروها دوباره در حال سربرآوردن هستند و اینها همان کسانی هستند که محمد ابوخضیر را به طرزی فاجعه‌بار کشتند».

ابوخضیر، نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی بود که دو ماه پیش، در پی کشف جسد سه نوجوان یهودی ربوده شده و به قتل رسیده، او نیز به دست اعضای یک خانواده افراطی یهودی، در اطراف بیت‌المقدس، در آتش سوزانده شد.

خانم گال-اون خطاب به نتانیاهو گفت «نمی‌دانم اگر این فجایع تو را بیدار نمی‌کند، چه چیزی می‌تواند از قتل بعدی جلوگیری کند؟».

محمد برکه، رهبر حزب «خاداش» از احزاب عرب‌های تابع اسرائیل و عضو پارلمان اسرائیل، کنِسِت، نیز که در این تجمع در تل‌آویو سخنرانی کرد، خطاب به اسرائیلی‌ها گفت «بدانید که مسئولیت مرگ نظامی‌ها و غیرنظامی‌های شما با دولت نتانیاهو است؛ دولتی که راه تفاهم، صلح و زندگی عادی را، چه برای مردم غزه و چه برای مردم جنوب اسرائیل، بسته‌است».

به گزارش هاآرتص، برکه این را نیز گفت که «تجمع امروز ما برای ترحم بر چهارصد کودکی نیست که در جنگ غزه کشته شده‌اند؛ ما گردآمده‌ایم تا از زندگی کسانی که هنوز در حیات هستند، دفاع کنیم».

تظاهرکنندگان اسرائیلی با شنیدن این سخنان برکه، شعار «میان خون ما و فلسطینی‌ها فرقی نیست؛ همه ما انسان هستیم» سر می‌دادند.

در همین حال، پلیس اسرائیل اعلام کرد که حاضر به دادن رقمی تخمینی در مورد شمار شرکت‌کنندگان در این تجمع حمایت از صلح اسرائیلی- فلسطینی نیست اما رسانه‌های اسرائیل تعداد حاضرین را در «خوش‌بینانه‌ترین» حالت، تنها ۱۵ هزار نفر برآورد کردند.

همه نظرسنجی‌ها نشان داده بود که اکثریت چشمگیری از اسرائیلی‌ها از عملیات نظامی اخیر در غزه حمایت می‌کردند ولی به گفته بسیاری از ناظران امور در رسانه‌های اسرائیل، اردوگاه چپ این کشور که در سال‌های اخیر بشدت تضعیف شده‌است، با برگزاری تجمع شنبه‌شب تل‌آویو، در تلاش برای جلوگیری از احتضار بیشتر خود بوده‌است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.