شاهین دادخواه؛ تقابل با روحانی، در اوین؟!

پنجشنبه, 30ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

shahin-dadkhah

شاهین دادخواه، ‌مشاور پیشین حسن روحانی در شورای‌عالی امنیت ملی، این روزها در بند «دو- الف» اطلاعات سپاه در حال بازجویی چندباره است. بازجویی همراه با خشونت فیزیکی و آزار روحی-روانی ، در هفتمین انتقال وی به سلول انفرادی، با چهارمین تفهیم اتهام وی به دلیل نگارش مقاله ای با نام« داعش، و‌چرایی حرکت داعش از سوریه به سمت عراق »، همراه بود. مقاله ای که اشاره مستقیم به اشتباهات سیاسی اصولگرایان در خصوص سیاست‌های منطقه ای داشت .

به گزارش سحام، انتقاداتی که پیش‌تر موجب بازداشت این دیپلمات هسته ای، و ممانعت ازآزادی وی علی‌رغم اتمام مدت محکومیتش شده بود، نهایتا نیز منجر به صدور حکمی تازه در یک دادگاه غیابی و ادامه حبس وی در زندان اوین شد.

حساسیت اتاق فکر«افراطیون نوظهور»، در چرایی و نحوه شکل گیری«پرونده سیاسی» و«پیچیده» این دیپلمات زندانی، بر تحلیل‌گران پوشیده نیست، اما موشکافی پشت پرده فشارهای اخیر به این زندانی، به ویژه در یک ماه اخیر، بازجویی های طولانی مدت و۲ بار تفهیم اتهام، آن هم درعرض یک سال – مرداد ۹۲ – مرداد ۹۳- توجهی دوباره و خوانشی تازه را می طلبد.

– نخست آن‌ که بیشترانتقال‌های وی به سلول انفرادی و بازجویی ازشاهین دادخواه، در بندهای تحت کنترل اطلاعات سپاه پاسداران بوده که خارج از حیطه کنترل وزارت اطلاعات است. با توجه به کوچ تندروهای وزارت اطلاعات به اطلاعات سپاه ، پس ازانتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری، تقابل عوامل سپاه با مشاور پیشین حسن روحانی در زندان را می توان ماکتی از تقابل تندروها دراین زمینه و نمایش تلاش آن‌ها برای تشکیل یک سیستم اطلاعات موازی با سیستم اطلاعات وزارت خانه ای رسمی، تعبیر کرد.

– با شروع هر دوره نشست گروه ۱+۵ با تیم هسته ای ایران ، فشارها براین عضو سابق تیم هسته ای افزایش پیدا می‌کند وهربار نیز با انتقال به سلول انفرادی اطلاعات سپاه، وی مورد بازجویی و شکنجه قرار می‌گیرد. با عنایت به این که بازجویی و بازپرسی‌های وی در سال ۹۰ به اتمام رسیده و قاضی رای به محکومیت دادخواه داده است. بازجویی های مکرر وی را جز خط‌ ونشان کشیدن تندروها ازطریق گروگان‌گیری به جهت«مطالبه ای وقیحانه» از دولت قانونی، با چه منطقی می توان تفسیر کرد؟

-‌ مانور پیاده نظام‌های دلواپسان هسته ای(ایمان ملکا و مهدی الفت پور) در محافل دانشجویی، با تاکید بر جاسوس بودن محمدخاتمی و شاهین دادخواه واشاره مستقیم به اضافه شدن شاهین دادخواه ، به تیم هسته ای دولت یازدهم، آن هم در شرایطی که وی هنوز در زندان است، و با دواتهام تازه روبرو‌ شده است، را چطور می‌توان تفسیر کرد؟ آن‌هم زمانی که طیف تازه افراطیون «نقاب دلواپسی» به صورت زده اند و‌ با عنوان کاذب«دل نگران هسته ای» با فرافکنی به دنبال انحراف افکارعمومی از صورت مسئله اصلی هستند که همانا«هراس» ازافشای نیات پشت پرده و میلیاردها تومان منافع مالی که از قبال ادامه تحریم ها به جیب زده اند، است. ‌این واقعیت در سخنان حسن روحانی؛« بنام دور زدن تحریم ها، نفت ملت را به جیب زدند» اهمیت پیدا می کند.

– ورود دیرهنگام حسین شریعتمداری و روزنامه اش به این پرونده و نام بردن از شاهین دادخواه و اتهامش- همکاری با دول متخاصم – در ستون ویژه کیهان، آن هم پس از سه سال سکوت، چه پیامی غیراز«بازگشایی دوباره پرونده تسویه حسابهای سیاسی قبلی» می‌تواند داشته باشد؛ پرونده ای که با بازداشت حسین موسویان سخنگوی تیم هسته ای در سال ۸۶ آغاز و به حلقه مشاوران و همکاران حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک وابسته به مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید. پرونده سازی هایی که به گفته آگاهان به نیت جلوگیری از ورود حسن روحانی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ شکل گرفته بود.

– گفته می‌شود، تفهیم اتهام سوم و چهارم شاهین دادخواه، تحت عنوان« نگارش مقالات تحلیلی از زندان واقدام به انتشارآن در فضای مجازی » صورت گرفته است. لازم است توجه داشته باشیم این کارشناس مسایل سیاسی- امنیتی کشورهای خاورمیانه، از مدت‌ها پیش و با نگارش مقالاتی از زندان به اشتباهات محافظه کاران در سال‌های اخیر و رمزگشایی از رفتارهای در پیش گرفته شان پس ازانتخابات خرداد ۹۲ پرداخته ومطالب وی صرفا محدود به چند ماه اخیر و سال ۹۳ نشده است.

– چندی پیش وقتی حسن روحانی در جمع سالیانه سفرا و دیپلمات‌های ایرانی مودبانه اما محکم و صریح منتقدان توافق هسته ای را خطاب قرار داد وآنها را دل لرزان و ترسو خواند، دوهفته ای می شد که مشاور سابقش به تلافی شکایت از دو‌مقام سابق وزارت اطلاعات به جهت نقش داشتن در پرونده سازی علیه وی وارایه مستندات محکم وغیرقابل انکار، به سلول انفرادی منتقل و با چهارمین تفهیم اتهامش نیز مواجه شده بود و همان زمان یک مقام آگاه خبرازانتقال شاهین دادخواه، ‌مشاور پیشین حسن روحانی در شورای‌عالی امنیت ملی ازسلول انفرادی بند ۲۰۹ به بند دو الف اطلاعات سپاه پاسداران را، دقیقا در فردای این سخنرانی جنجالی داد.

با نگاه اجمالی به موارد ذکر شده و ‌به موازات آنها ارائه لیست مفسدان اقتصادی به قوه قضاییه توسط حسن روحانی، افشای لیست بورسیه های غیرقانونی فاقد صلاحیت، توافق فنی و‌تخصصی در پرونده هسته ای و ورود دلارهای نفتی وطناب کشی بر سرمجلس آینده، سخت نیست فهمیدن این نکته که سایه تنش‌های سیاسی رو به افزایش براین پرونده سنگینی می‌کند .

پرونده ای که در درون خود به اندازه کافی پیچیدگی دارد، ‌چه رسد به آن‌که جولانگاه محافظه کاران هم شده باشد. ‌محافظه کارانی که پس از شوک ناشی از شکست درانتخابات ریاست جمهوری، اکنون تاحدی سازماندهی خود را به‌دست آورده اند و به نظر می رسد قصد دارند مجموعه ای از تاکتیک ها را برای مقابله با شکست‌های بیشتر خود به کار برند.

آن‌ها در فازاول در تلاش برای به‌دست آوردن اکثریت صندلی‌های مجلس، در فازدوم فلج کردن دولت حسن روحانی و در فازسوم سلطه برعرصه سیاست داخلی و خارجی هستند که این سه رویکرد، پیش نیازهای لازم برای حذف رقبای سنتی عرصه اقتصاد و‌کسب قدرت حداکثری دراین حوزه نیز هست. حوزه ای که افراطیون نوظهور برای دستیابی به آن، در تمام سال‌های گذشته با دشمن تراشی فرضی و کوبیدن بر طبل جنگ و ساختن فضای مه آلود ژست‌های انقلابی می‌گرفتند.

از: سهام نیوز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.