عکاس خبرنگار واشنگتن‌پست در ایران به قید وثیقه آزاد شد

پنجشنبه, 30ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

عکاس خبری “واشنگتن‌پست” در ایران به قید وثیقه از زندان آزاد شد. واشنگتن‌پست اشاره‌ای به هویت او و مبلغ وثیقه‌اش نکرده است، اما رسانه‌های جمهوری اسلامی این خبرنگار را دارای تابعیت دوگانه ایرانی آمریکایی معرفی کردند.

عکاس خبری روزنامه “واشنگتن‌‌پست” در ایران که ماه گذشته بازداشت شده بود، به قید وثیقه از زندان آزاد شد. روزنامه واشنگتن‌پست با تأیید این خبر اشاره‌ی به هویت و مبلغ وثیقه این خبرنگار خودداری کرده است. این روزنامه نوشته است که به درخواست خانواده این خبرنگار نام او ذکر نشده است.

این عکاس خبرنگار ۳۱ تیر ماه (۲۲ ژوئیه) همراه جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست در ایران، یگانه صالحی، همسر رضائیان و خبرنگار روزنامه نشنال و دو تبعه دیگر آمریکا در ایران بازداشت شد.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشته است که عکاس خبرنگار (آزاده شده نیز مانند جیسون رضائیان، دارای تابعیت دوگانه ایرانی آمریکایی است.

در پی بازداشت این افراد سازمان بسیج حقوق‌دانان جمهوری اسلامی مدعی شد که “اسناد معتبری از جاسوسی خبرنگاران بازداشتی واشینگتن‌پست” در دست است.

سایت سحام نیوز نزدیک به مهدی کروبی، از منتقدان نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸، نیز از احتمال فشار به این خبرنگاران برای اعتراف به جاسوسی برای آمریکا خبر داده بود.

وزارت خارجه ایران هم در واکنش به درخواست دولت آمریکا برای ختیار قرار دادن خدمات کنسولی در اختیار خبرنگاران آمریکایی بازداشت شده، گفته بود که جمهوری اسلامی “تابعیت مضاعف این افراد را نمی‌پذیرید”.

با این حال وزارت خارجه آمریکا برای آزادی شهروندان بازداشت شده خود در ایران با مقامات ایرانی ملاقات و مذاکره داشته ‌است.

روزنامه واشنگتن‌پست در خبر چهارشنبه شب خود (۲۹ مرداد/ ۲۰ اوت) نوشته است که تلاش برای آزادی آنها “در مذاکره‌ی مستقیم و استثنایی” صورت گرفته است.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تأیید کرده است که مذاکره در مورد وضعیت جیسون رضاییان در دستور کار هیئت مذاکره‌کننده آمریکایی با فرستادگان ایرانی در ژنو بوده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به جزئیات این مورد اشاره‌ی نکرده است.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.