کنگره آمریکا: کاهش ۶۵ میلیارد دلاری درآمد نفتی ایران به دلیل تحریم

شنبه, 8ام شهریور, 1393
اندازه قلم متن

dollar

توقیف ۸۰ میلیارد دلار پول ایران در بانک های جهان

همچنین از زمان تشدید تحریم ها علیه ایران در اواخر ۲۰۱۲ میلادی، هر ماه ۱.۵ میلیارد دلار از پول نفت ایران در حساب های بانکی خارجی سپرده گذاری می شود که تهران قابلیت دسترسی به این پول را ندارد.

کنگره آمریکا در گزارشی اعلام کرد درآمد دولت ایران از محل صادرات نفت در سال گذشته میلادی (۲۰۱۳) به دلیل تحریم های شدید حدود ۶۵ میلیارد دلار کاهش یافت.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه العربی الجدید چاپ لندن، در این گزارش آمده است: درآمدهای نفتی ایران از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ به رقم ۳۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ کاهش یافت. این ارقام نشان دهنده کاهش ۶۵ میلیارد دلاری درآمد نفتی ایران به دلیل تحریم هاست.

برپایه گزارش کنگره، تحریم ها علیه ایران توانست ۴ نتیجه مهم را در برداشته باشد تا فشارها علیه تهران اعمال شود.

این چهار نتیجه شامل این موارد هستند: اول: کاهش درآمدهای نفتی ایران به بیش از ۵۰ درصد یعنی از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ به ۳۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳. در این مدت تولید نفت ایران نیز به شدت کاهش یافت و از رقم ۲.۵ میلیون بشکه در روز به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

دوم: کاهش ارزش ریال ایران به ۳۷ هزار ریال مقابل یک دلار. با این حال با آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران وضعیت ارزش واحد پول ملی ایران بهبود یافت. ارزش پول ملی ایران از ۳۷ هزار به ۲۹ هزار ریال در برابر یک دلار افزایش یافت.

کاهش ارزش ریال ایران به دلیل کاهش درآمدهای ارزی دولت تهران به سبب کاهش تولید و صادرات نفت است.

سوم: کاهش میانگین رشد اقتصادی ایران به میزان ۵ درصد در سال ۲۰۱۳.

چهارم: تحریم ها باعث شد دولت ایران از دست یابی به پول فروش نفت اش محروم شود. به دلیل تحریم ها ایران نتوانسته است از درآمدهای نفتی اش در قالب دلار برای خرید کالا استفاده کند البته استثنائاتی نیز شامل خرید دارو یا کالاهای انسان دوستانه وجود دارد.

در این گزارش میزان پول مسدود شده ایران در بانک های خارجی ۸۰ میلیارد دلار اعلام شده است.
همچنین از زمان تشدید تحریم ها علیه ایران در اواخر ۲۰۱۲ میلادی، هر ماه ۱.۵ میلیارد دلار از پول نفت ایران در حساب های بانکی خارجی سپرده گذاری می شود که تهران قابلیت دسترسی به این پول را ندارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.