شرایط حصر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد «امنیتی‌تر» شده است

دوشنبه, 10ام شهریور, 1393
اندازه قلم متن

zahrarahnavard

سایت «کلمه» که اخبار میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، رهبران معترض انتخابات سال ۸۸، را بازتاب می‌دهد گزارش داده که شرایط حصر این دو نفر «دشوار‌تر» از قبل و فضای حصر آنها نیز «امنیتی‌تر» شده است.

در این گزارش که روز یکشنبه، ۹ شهریور، منتشر شده است، آمده که عدد روزهای حصر خانگی موسوی، کروبی و رهنورد در حال رسیدن به ۱۳۰۰ است، «اما هنوز نه هیچ نهاد قانونی مسوولیت حصر آن‌ها را به عهده گرفته و مبنای حقوقی آن را بیان کرده و نه تلاش‌های سیاسی برایی رفع حصر به رغم وعده‌های مکرر به نتیجه رسیده است».

سایت کلمه گزارش داده که ملاقات دختران و خانواده با موسوی و زهرا رهنورد «نامنظم»، «در شرایط امنیتی‌تر از گذشته» و «تقرییا هفته‌ای یک بار و با روز و ساعت نامعین به مدت حدود یک ساعت و نیم در حضور مامورانی که اخیرا تعداد آن‌ها هم بیشتر شده، صورت می‌گیرد».

بر اساس این گزارش، «در هفته‌های اخیر فضای ملاقات‌ها به تدریج امنیتی‌تر از قبل توصیف شده و کاهش نسبی ماموران در هنگام ملاقات که در چند ماه گذشته ایجاد شده بود، باز به روال قبل برگشته است».

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد از بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند و رهبر جمهوری اسلامی ایران و مقام‌های قوه قضاییه بار‌ها خواستار توبه آن‌ها به خاطر آنچه که «لکه دار کردن حیثیت جمهوری اسلامی و فتنه‌گری» می‌خوانند، شده‌اند.

این در حالی است که این درخواست از سوی موسوی رد شده و فرزند مهدی کروبی نیز گفته است که «پدرم نزد خدایان زمینی توبه نمی‌کند».

پنجم مرداد امسال، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه گفت که «سران فتنه نه تنها نباید رفع حصر شوند بلکه باید ترتیباتی شود تا آن‌ها تاوان جرم و گناه بزرگی که مرتکب شده‌اند را پس بدهند».

سایت کلمه در گزارش روز یکشنبه خود از کنترل شدید محل اقامت موسوی و رهنورد توسط ماموران امنیتی خبر داده و نوشته که آن‌ها «در ماه‌های اخیر حتی از رفتن مرتب به دیدار مادر سالخورده خانم رهنورد نیز محروم‌اند».

بر اساس این گزارش، «هرچند وقت یک بار، خواهر یا برادر میرحسین نیز با الزام به رعایت شرایط امنیتی و توصیه‌های از بالا مبنی بر همراه بودن یا نبودن همسران‌شان اجازه ملاقات می‌یابند. اما در طول هفته، هرگونه تماس و ارتباط حتی در حد تلفن با میرحسین و رهنورد به طور کامل قطع است و خانواده در طول هفته از آنان بی‌خبرند».

سایت کلمه وضعیت بهداشتی و درمانی محل حصر موسوی و رهنورد را نیز «شک برانگیز و نگران کننده» خوانده و خبر داده است: «بازگشت لرزش زیاد دستان زهرا رهنورد که پیش‌تر کاملا رفع شده بود و بی‌اعتنایی زندانبانان نسبت به این مسئله، این نگرانی را به وجود آورده که آلودگی مصنوعی محیط، شامل آلودگی در فضای خانه و خوراک، باعث ایجاد مشکلات جسمی برای موسوی و رهنورد شده باشد».

به نوشته این سایت، این اتفاقات در حالی است که «هر دوی آن‌ها در ابتدای حصر در سلامت کامل بودند و در طول ایام بازداشت غیر قانونی در خانه خود و به علت شرایط بد حصر، دچار بیماری‌های متعدد شده‌اند».

ممنوعیت ملاقات با چشم پزشک به رغم ناراحتی چشمان موسوی و رهنورد، عدم دسترسی به روزنامه و مشکلات ارتباطی فرزندان با والدین‌شان از دیگر مسائلی است که به گفته سایت کلمه، نشانه‌های دشوار‌تر شدن وضعیت حصر این دو نفر است.

در حالی که حسن روحانی در مبارزات انتخاباتی خود از تلاش برای رفع حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد در صورت انتخاب شدن به مقام ریاست جمهوری خبر داده بود، ولی ظرف یکسال گذشته هیچ نشانه‌ای که حاکی از تلاش دولت وی در این زمینه باشد، دیده نشده است.

آقایان موسوی و کروبی که از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بودند با معرفی محمود احمدی‌نژاد به عنوان رییس جمهوری ایران، نتیجه انتخابات را ناشی از «سازماندهی و تقلب گسترده در آراء عمومی» دانسته و اعلام کردند که آن را نمی‌پذیرند.

در اعتراض به نتایج این انتخابات که ۹ ماه از سال ۸۸ ایران درگیر آن بود، ده‌ها نفر از معترضان کشته و هزاران نفر نیز از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند. از آن زمان، رهبران جمهوری اسلامی از موسوی و کروبی به عنوان «رهبران فتنه» و از اعتراض‌های این سال به عنوان «فتنه ۸۸» یاد می‌کنند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.