گزارش تصویری از محل اسکان کارگران در عسلویه، هر ۹ نفر یک اتاقک

شنبه, 5ام مهر, 1393
اندازه قلم متن

kargaran-asaluyeh

«در کنار معوقات مزدی که اغلب شرکت‌های پیمان‌کاری منطقه پارس جنوبی گرفتار آن هستند، امکانات رفاهی – آسایشی نامناسب بر روحیه و انگیزه کارگران تاثیر منفی می‌گذارد.»

یکی از کار‌شناسان ایمنی و بهداشت کار منطقه پارس جنوبی اعلام کرد: پیمانکاران منطقه در تهیه و تدارک استراحتگاه‌های کارگری کوتاهی می‌کنند.

این کار‌شناس ایمنی که نخواست نامش فاش شود در این باره به ایلنا گفت: کارفرمایان اصلی اتاقک‌هایی را به عنوان استراحت‌گاه (کمپ) در اختیار پیمانکار قرار می‌دهند و پیمانکاران باید با مجهز کردن آن‌ها به امکانات رفاهی استاندارد و کافی فضای سالمی برای زندگی کارگران فراهم کنند.

وی با تاکید بر این‌که هر استراحت‌گاه باید به ۵ یا ۶ نفر اختصاص یابد، اظهار داشت: متاسفانه در این اتاقک‌ها بیش از ۹ نفر جای داده می‌شوند که با توجه به فضای کم اتاقک‌ها امکان استراحت بعد از کار سخت و طولانی کارگران بسیار نامناسب تلقی می‌شود.

به گفته این کار‌شناس ایمنی استاندارد یک استراحت‌گاه سالم عبارت‌ است از: استقرار تخت‌خواب به‌شمار افراد مستقر در اتاق‌ که به منظور جلوگیری از نفوذ حشرات موذی انجام می‌شود؛ استقرار سیستم استحمام مناسب، تهیه آب نوشیدنی استاندارد و به دلیل گرمای منطقه تهیه یخ؛ نصب دستگاه تهویه مطبوع، یخچال، تلوزیون، چوب لباسی و جاکفشی.

وی با بیان این‌که نحوه «استقرار و اسکان کارگران» توسط کارفرمای اصلی باید کنترل شود، ادامه داد: این موضوع با بی‌توجهی کارفرمایان رو به رو بوده و آنان خود را فقط مقید به «تامین اتاقک» می‌دانند.

وی با اشاره به این‌که پیمانکار برخی وسایل ابتدایی را در اختیار کارگران قرار نمی‌دهد، گفت: کارگران خود اقدام به تامین وسایلی چون تلوزیون می‌کنند.

این کار‌شناس ایمنی با نامناسب خواندن وضعیت سرویس‌های بهداشتی و استحمام کارگران در استراحتگاه‌ها گفت: در بازدید از این مراکز مشاهده شده در حمام‌‌ها شیرآب و دوش‌ها خراب است که استفاده از آن‌ها را با سختی روبه‌رو می‌کند؛ سرویس‌های بهداشتی نیز از بهداشت کامل برخوردار نیستند.

وی در خاتمه تاکید کرد: در کنار معوقات مزدی که اغلب شرکت‌های پیمان‌کاری منطقه پارس جنوبی گرفتار آن هستند، امکانات رفاهی – آسایشی نامناسب بر روحیه و انگیزه کارگران تاثیر منفی می‌گذراد.

[تصاویر ارسالی از کارگران]

kargaran-asaluyeh2
وضعیت نگهداری آب شرب کارگران در کمپ

kargaran-asaluyeh3
محفظه نگهداری یخ

kargaran-asaluyeh4

ورودی استراحت‌گاه کارگران

kargaran-asaluyeh5

داخل استراحت‌گاه

kargaran-asaluyeh6

نمایی دیگر از داخل استراحت‌گاه

kargaran-asaluyeh7

امکانات موجود خشک‌کردن لباس کارگران

kargaran-asaluyeh8

داخل استراحت‌گاه کارگران


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.