درخواست‌‌ها برای آزادی دراویش زندانی در ایران

جمعه, 11ام مهر, 1393
اندازه قلم متن

daravish zendani

بستگان دراویش زندانی از وضعیت نزدیکان خود پس از یک ماه اعتصاب غذا ابراز نگرانی کردند و همزمان تعدادی از دراویش گنابادی ساکن استرالیا با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل متحد و سازمان‌های حقوق بشری، خواستار آزادی دراویش زندانی در ایران شدند.

۹ درویش گنابادی محبوس در زندان‌های اوین تهران و نظام شیراز از روز ۹ شهریور در اعتصاب غذا به سر می‌برند و با تاکید بر ادامه اعتصاب خود متن کوتاهی به عنوان «وصیت‌نامه» نیز منتشر کرده‌اند.

حمیدرضا مرادی سروستانی، افشین کرم‌پور، فرشید یداللهی، رضا انتصاری، امیراسلامی، امید بهروزی، مصطفا دانشجو، مصطفا عبدی و کسری نوری امضاکنندگان این «وصیت‌نامه» اکنون یک ماه است که در اعتصاب غذای نامحدود هستند.

مریم شیرینی، همسر امیر اسلامی، درویش زندانی گفته است: «یک ماه است که همسرم و بقیۀ دراویش زندانی در اعتصاب غذا به سر می‌برند و ما به شدت نگران حال آن‌ها هستیم. اگر اتفاقی برای همسرم و سایر دراویش در زندان بیفتد مسئولان باید پاسخگو باشند.»

او روز چهارشنبه ۹ مهر در مصاحبه‌ای با وب سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، اضافه کرد «ما در این مدت بسیاری از مسئولان را دیده‌ایم، حتی به دیدار آقای علی یونسی، دستیار رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌های قومی و دینی رفتیم. ایشان هم به ما وعده‌هایی دادند اما در حد یک وعده مانده است.»

تعدادی از دراویش گنابادی ساکن کشور استرالیا نیز با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل متحد و سازمان‌های حقوق بشری، خواستار آزادی دراویش زندانی در ایران شدند.

به گزارش «مجذوبان نور» وب‌سایت خبری درویش‌های گنابادی ایران، دراین نامه که روز پنج شنبه ۱۰ مهر منتشر شده از «خشونت‌ها و قانون شکنی‌ها» که به گفته نویسندگان این نامه بر دراویش ایران اعمال می‌شود، اظهار تاسف شده است.

در هفته‌های گذشته تعدادی از دراویش گنابادی سه بار درمقابل نهادهای قضایی و دولتی در تهران تجمع کرده‌اند.

گزارش‌ها از تجمع حدود هزار درویش گنابادی در یکشنبه ۶ مهر ماه در مقابل وزارت دادگستری حکایت داشتند.

اعتراض‌های دروایش گنابادی با تجمع در مقابل دادستانی تهران در روز ۲۹ شهریور آغاز شد و در جریان این تجمع‌ها صد‌ها تن از تجمع کنندگان بازداشت شدند که شماری از آن‌ها آزاد شده‌اند.

خدیجه برزگر، همسر مصطفی دانشجو یکی از دروایش زندانی در مورد «تهدید مسئولان» به انجام برخوردهای شدید‌تر ابراز نگرانی کرده است.

او به وب سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، گفته است «نگران بودیم فردا برخورد با اسلحه باشد از دراویش خواستیم تا تحصن را ادامه ندهند» و افزوده است «به مسئولان هم ۴۸ ساعت فرصت رسیدگی به خواسته‌هایمان را دادیم اما هیچ پاسخی از سوی آنها نشنیدیم.»

کانون مدافعان حقوق بشر که شیرین عبادی ریاست آن را بر عهده دارد، روز ۳۰ شهریور در نامه‌ای سرگشاده‌ به‌ بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، نوشته بود که دراویش گنابادی بیش از ۱۵ سال است که با «اذیت و آزارهای مداوم نظیر، زندان، محرومیت از حقوق اجتماعی، تهدید…» مواجه هستند.

سازمان عفو بین الملل نیز در روزهای گذشته در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمام دروایش زندانی از جمله ۹ درویشی شده است که از حدود یک ماه قبل در زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

از: رادیو فر دا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.