انتقاد گروهی از روزنامه‌نگاران ایرانی از گفته‌های روحانی به سی‌ان‌ان

جمعه, 11ام مهر, 1393
اندازه قلم متن

ruznamenegaran

حسین مرعشی: روحانی حرف اش را اصلاح کند

fereshteh_ghaziفرشته قاضی
f.ghazi(at)roozonline.com

 

بیش از ۱۳۵ روزنامه نگار با امضای نامه ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، خواستار اصلاح سخنان نادرست او در مورد نبود زندانی روزنامه نگار در ایران شدند؛سخنی که سخنگوی حزب کارگزاران نیز در مصاحبه با روز آن را نادرست می داند و خواستار اصلاح آن است.

حسن روحانی که یکی از محوری ترین شعارهای انتخاباتی اش، آزادی روزنامه نگاران و زندانیان سیاسی بود، تنها با گذشت یک سال از پیروزی در انتخابات و روی کار آمدن دولت اش به شبکه سی ان ان گفته است که فکر نمی کند “فردی به خاطر روزنامه‌نگاری یا فعالیت رسانه‌ای دستگیر شده باشد”.

این ادعای روحانی که اعتراض و انتقاد گسترده روزنامه نگاران و خانواده های روزنامه نگاران زندانی را به دنبال داشته با انتقاد حامیان او نیز مواجه شده است، چنانچه حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی و از حامیان حسن روحانی در مصاحبه با “روز” می گوید امیدوار است رئیس جمهور حرف خود را اصلاح کند.

حسین مرعشی می گوید: من فکر می کنم مشاوران و همکاران آقای روحانی باید اطلاعات دقیق تری به ایشان بدهند. شاید اشکال در مسئولینی باشد که اطلاعات دقیقی به ایشان نمی دهند. وزیر اطلاعات و وزیر دادگستری و… قاعدتا باید اطلاعات دقیقی به آقای رئیس جمهور می دادند.

او در پاسخ به این سئوال که یعنی فکر می کنید صحبت آقای روحانی بر منبای اطلاعات غلطی است که به او داده اند؟ می گوید: برداشت من این است، چون با شناختی که از آقای روحانی دارم ایشان را اهل اینکه مساله ای وجود داشته باشد و او منکر شود نمی دانم. شاید اطلاعات دقیقی در اختیار ایشان قرار نگرفته اما من امیدوارم که این موضع را اصلاح کنند. من با ایشان بعد از بازگشت از سفر صحبت نکرده ام شاید هم مقصودشان این بوده که در دوره جدید چنین اتفاقی نیفتاده.

به سخنگوی کارگزاران سازندگی یاداور می شوم که پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی هم روزنامه نگاران به دلیل فعالیت حرفه ای خود زندانی شده اند و به عنوان نمونه صبا آذرپیک را نام می برم. او می گوید: بله به هر حال گسترده نبوده و معدود بوده، اما امیدوارم همکاران آقای روحانی اطلاعات درستی به ایشان بدهند و ایشان حرف خود را اصلاح کنند. بخصوص که دستگاه قضایی و برخی نهادها اصرار دارند اثبات کنند هیچ اتفاق جدیدی در ایران نیفتاده.در هرحال من امیدوارم سخن آقای روحانی ناشی از اطلاع رسانی نادرست باشد.

در چنین شرایطی بیش از ۱۳۵ روزنامه نگار با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی وعده های او در زمینه بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران را یادآور شده و اعلام کرده اند که با گذشت یک سال از روی کار آمدن دولت وی، مطالبات روزنامه نگاران محقق نشده است.

روزنامه نگاران خطاب به حسن روحانی نوشته اند که “انکار وجود روزنامه‌نگاران زندانی را به لحاظ حرفه‌ای و از نظر اخلاقی، توجیه‌پذیر نمی‌دانند و کمترین انتظارشان اصلاح این گفته‌ نادرست و تلاش در جهت تحقق وعده‌هایی است که در مورد رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران مطرح کرده‌ است”.

متن کامل نامه ۱۳۵ روزنامه نگار خطاب به حسن روحانی، که رونوشت آن به انجمن صنفی روزنامه نگاران،انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران هم ارسال شده، به این شرح است:

جنابعالی تنها سه روز پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری و در اولین نشست مطبوعاتی‌تان وعده بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را مطرح کردید. در اسفند ماه سال ۱۳۹۲ وعده‌های‌تان را تکرار کردید و گفتید که به دنبال محیطی امن‌تر برای اصحاب رسانه‌اید و توقیف نباید قدم اول در برخورد با مطبوعات باشد. بر همین اساس انتظار می‌رفت که گام‌های موثری در جهت تحقق این وعده‌ها بردارید.
با گذشت بیش از یک سال از دوران ریاست جمهوری‌تان نه تنها مطالبات اساسی روزنامه‌نگاران برآورده نشده، بلکه اکنون شاهد هستیم که در گفت‌وگو با کریستین امانپور، خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان، واقعیت وجود روزنامه‌نگاران زندانی در ایران را نیز انکار کرده‌اید. اظهارنظر شما یادآور روحیه و رویه‌ای است که خود منتقد آن بودید: تحریف و انکار واقعیت!

ما روزنامه‌نگاران امضاکننده این نامه، انکار وجود روزنامه‌نگاران زندانی را به لحاظ حرفه‌ای و از نظر اخلاقی، توجیه‌پذیر نمی‌دانیم؛ روزنامه‌نگارانی که به‌دلیل ایفای وظایف حرفه‌ای خود در حوزه اطلاع‌رسانی، گردش آزاد اخبار، انتقال اطلاعات و افکار در ایران، با دخالت نهادهای امنیتی و به شکلی غیرقانونی، زندانی شده و از حقوق قانونی، حرفه‌ای و انسانی خود محروم شده‌اند. برعهده شماست که به‌عنوان مجری و ناظر بر قانون اساسی و براساس وعده‌های خود، تغییر موثری در وضع فعلی روزنامه‌نگاران زندانی و رسانه‌های کشور ایجاد کنید و از انکار واقعیت و پاک کردن صورت مساله بپرهیزید؛ آن‌هم در شرایطی که بر تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در دوران ریاست جمهوری شما افزوده شده است.

کمترین انتظار ما از شما، اصلاح این گفته‌ نادرست و تلاش در جهت تحقق وعده‌هایی است که در مورد رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران مطرح کرده‌اید.

اسامی امضا کنندگان این نامه به شرح زیرست:

احسان مهرابی، احمد رافت، ارشاد علیجانی، امید منتظری، امیرحسین مصلی، آرش بهمنی، آرش عاشوری‌نیا، آرش عزیزی، آیدا قجر، بهداد بردبار، بهروز صمدبیگی، ﺑﻴﮋﻥ ﻓﺮﻫﻮﺩی، پروانه وحیدمنش، پناه فرهاد بهمن، پوریا سوری، تارا بنیاد، ترانه بنی یعقوب، توکا نیستانی، جواد حیدریان، حمید اسلامی، حمیدرضا ابراهیم‌زاده، حنیف مزروعی، خاطره وطن خواه، داریوش معمار، دلبر توکلی، رضا انصاری راد، رضا حقیقت نژاد، رضا رفیعی، رضا شکراللهی، روزبه میرابراهیمی، رویا ملکی، ریحانه مظاهری، سارا دماوندان، ساقی لقایی، سام محمودی سرابی، ساناز قاضی زاده، سپیده بهکام، سحر بیاتى، سروش فرهادیان، سعید شمس، سعیده امین، سولماز ایکدر، سیامک قادری، سید مجتبی واحدی، سینا شاه‌بابا، شبنم شعبانی، شهرام رفیع زاده، شهرزاد همتی، شهره عاصمی، شیرزاد عبداللهی، شیرین فامیلی، شیما شهرابی، صبا شعردوست، صدرا محقق، طاهره رحیمی، عالیه مطلب زاده، علی اصغر رمضانپور، علی شیرازی، علی مزروعی، علیرضا لطیفیان، عیسی سحرخیز، فاطمه جمال پور، فرشاد قربانپور، فرشته قاضی، فرشید فاریابی، فرهمند علیپور، فریبرز سروش، فرید حائری‌نژاد، فریده غائب، فیروزه رمضان زاده، کامیار بهرنگ، کاوه قریشی، لادن سلامی، لیدا ایاز، لیدا حسینى‌‌نژاد، لیلا سعادتی، لیلی نیکونظر، مازیار بهاری، مازیار خسروی، مانا نیستانی، مانی تهرانی، ماهرخ غلامحسین پور، مجتبی نجفی، مجید سعیدی، محمد آقازاده، محمد تنگستانی، محمد حسین نجاتی، محمد رهبر، محمد قدمعلی، محمد کسایی زاده، محمدرضا نسب عبداللهی، محمود فرجامی، مرتضی کاظمیان، مرجان طباطبائی، مریم امیری، مریم جعفری، مریم شاهسمندی، مزدک علی نظری، مسعود بهنود، مسعود سفیری، مسعود کاظمی، مسعود لواسانی، مصطفی خلجی، ملیحه محمدی، منصوره فراهانی، مهدی تاجیک، مهدی جامی، مهدی قدیمی، مهدی محمودیان، مهدی وزیربانی، مهدى محسنى، مهران فرجی، مهراوه خوارزمی، مهرداد ابوالقاسمی، مهرداد حجتی، مهرداد مشایخی، میترا خلعتبری، میثم یوسفی، میلاد بهشتی، مینو مومنی، الناز محمدی، نازنین کاظمی، نازنین متین نیا، نسرین ظهیری، نعیمه دوستدار، نگین بهکام، نوشابه امیری، نوشین پیروز، نیک آهنگ کوثر، نیما دهقانی، نیوشا صارمی، همایون خیری، یوسف عزیزى بنى طرف

از: روز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.