شهلا لاهیجی: سیستم فرهنگی ما متخصص کشتن انگیزه‌هاست

دوشنبه, 14ام مهر, 1393
اندازه قلم متن

shahla lahidji

نقد شهلا لاهیجی از چند و چون شرکت در نمایشگاه فرانکفورت

انتشارات روشنگران برای سومین سال متوالی در فرانکفورت حاضر نمی‌شود. وقتی مرا سرگردان نگه‌ می‌دارند و هیچ‌کدام از دلایل محدود شدن کتاب را نمی‌گویند که این محدودیت‌ها در قانون نیست؛ دیگر چه انگیزه‌ای می‌ماند؟

۵۵ کتاب‌ انتشارات روشنگران مطالعات زنان مدتی طولانی در ارشاد منتظر مجوز مانده است و سرانجام این کتاب‌ها هیچ جواب روشنی ندارد و به گفته‌ی مدیر این انتشارات؛ بسیاری از ناشران حرف تازه‌‌ای برای شرکت در نمایشگاه فرانکفورت ندارند.

به گزارش ایلنا، شهلا لاهیجی گفت: با توجه به اینکه سال ۲۰۰۶ ناشر برگزیده شدم، از آن به بعد هر سال نمایشگاه برای من غرفه درنظرمی‌گیرد و تمام هزینه‌ها را می‌دهد تا انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در آن شرکت کند.

وی ادامه داد: دو سال است که در این نمایشگاه شرکت نمی‌کنم به دلیل اینکه حرفی برای گفتن نداریم. ۵۵ کتاب ما هنوز در وزارت ارشاد مانده است و جوابی نگرفته‌ایم و سرگردان هستیم پس در این اوضاع چیز تازه‌ای در دست ندارم که بخواهم در نمایشگاه بین‌المللی شرکت کنم.

لاهیجی افزود: اگر در نمایشگاه حاضر شوم خبرنگاران و بازدیدکنندگان می‌آیند و سوالاتی در زمینه‌ی کتاب و نشر می‌پرسند، چه جوابی داریم؟ به دروغ هم که نمی‌توانیم بگوییم وضعمان خوب است!

وی اشاره کرد: مجبوریم که صبر کنیم ببینیم اتفاقی می‌افتد یا نه؟ کسی استیضاح می‌شود یا نه؟ حرف‌های رییس‌جمهور به سرانجام عمل می‌رسد؟ زمانی که حرف استیضاح مطرح می‌شود همه‌ی نهادها قفل می‌شود.

مدیر انتشارات روشنگران بیان کرد: برای آن‌ها این سوال پیش نمی‌آید که ۵۵ کتاب یک ناشر با ۳۵ سال تجربه‌، چرا باید این مدت طولانی منتظر مجوز چاپ بماند؟ یعنی ما با این سابقه هنوز خط قرمزها را نمی‌شناسیم؟

وی اضافه کرد: در زمینه‌ی ممیزی کتاب با بی‌تصمیمی روبرو هستیم. قانون می‌گوید که مسئولان باید یک ماهه باید جواب دهند اما آنها بعد از ۶ ماه هم جواب درست نمی‌دهند.

لاهیجی افزود: می‌گویند اجرای قانون زمان می‌خواهد اما این حرف خیلی مسخره است، هر قانونی بعد از تصویب‌شدن قابل اجراست، چه زمانی می‌خواهد؟ انگار اینجا قانون مثل همه‌چیز دچار تعویق می‌شود.

وی ادامه داد: این سرگردانی انسان را دچار تردید می‌کند، دیگر هیچ ذوقی برای ما باقی نمی‌ماند. غرفه‌ی ما در نمایشگاه کتاب فرانکفورت همیشه شلوغ بود و ۲ بار کتاب‌های ناشران زن را به نمایشگاه بردیم و کلی تبلیغات کردیم اما با این سیستم انگیزه در ما می‌میرد.

این فعال عرصه‌ی نشر بیان کرد: سیستم فرهنگی ما تخصص کشتن انگیزه‌ها را دارد. ای کاش به من بگویند نه! نمی‌شود. اما وقتی من را سرگردان نگه‌ می‌دارند و هیچ‌کدام از دلایل محدود شدن کتاب را نمی‌گویند و مطرح نمی‌کنند که این محدودیت‌ها در قانون نیست دیگر چه انگیزه‌ای می‌ماند؟

وی افزود: بی‌قانونی اجرانکردن قانون است. بگذارند کتاب چاپ شود خودم مسئولیت چاپ آن را به عهده می‌گیرم و مشکلاتش را حل خواهم کرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.