نمایندگان پارلمان کانادا خواهان لغو اعدام و آزادی ریحانه جباری، امید کوکبی و کاظمینی بروجردی شده‌اند

پنجشنبه, 17ام مهر, 1393
اندازه قلم متن

boroujerdi kokabi reyhaneh

تیم خبری کمیته بین‌المللی علیه اعدام: طبق آخرین گزارش رسیده نمایندگان پارلمان کانادا خواهان لغو فوری اعدام و آزادی ریحانه جباری، امید کوکبی و حسین کاظمینی بروجردی شده‌اند.

احمد شهید در ششمین گزارش خود میگوید: در طول یک سال ۸۲۵ نفر در ایران به اتهامات گوناگون اعدام‌شده‌اند در همین رابطه مارستون، یکی ازنمایندگان پارلمان کانادا می‌گوید: «این اعدام‌ها در ایران باید متوقف شوند.»

نمایندگان پارلمان کانادا در رابطه با موج اعدام‌ها در ایران اظهارنظر کردند و گفتند «موضوع اعدام در ایران، در جلسات این هفتۀ سازمان ملل مطرح خواهد شد.»

این در حالی است که نمایندگان فدرال احزاب سیاسی کانادا هم خواهان لغو حکم اعدام و آزادی ریحانه جباری، امید کوکبی و حسین کاظمینی بروجردی شده‌اند؛ و از جمهوری اسلامی تقاضا کرده‌اند که به درخواست آن‌ها رسیدگی کنذ.

ریحانه جباری، متولد ۱۳۶۶، طراح دکوراسیون داخلی به اتهام قتل مرتضی عبدالعلی سربندی، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۳ به ریاست قاضی تردست به قصاص محکوم شد. ریحانه در اظهارات خود گفته است که در دفاع از خود ناچار شدم با چاقویی که از آشپزخانه برداشتم ضربه‌ای به سربندی بزنم. در ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۱۴ بدون اطلاع قبلی ریحانه جباری را از زندان شهرری به زندان رجایی شهر کرج برای اجرای حکم اعدام منتقل کردند که با اعتراضات وسیعی در داخل و خارج کشور مواجه شد. اعتراضات مردمی باعث جلوگیری از حکم اعدام ریحانه جباری در ۳۰ سپتامبر سال جاری شد و مهلت ۱۰ روزه‌ جهت جلب رضایت خانواده سربندی داده شد. این در حالی است که از طرف کمیته بین‌المللی علیه اعدام روز ۵ اکتبر به‌عنوان روز جهانی نجات ریحانه جباری اعلام‌شده بود و در بیش از ۲۰ شهر جهان به این کمپین پاسخ دادند و در روز جهانی نجات ریحانه آکسیون های اعتراضی برگزار کردند.

امید کوکبی فیزیکدان و دانشجوی دکترا در دانشگاه تگزاس آمریکا، ۱۰ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ به هنگام بازگشت به آمریکا برای ادامه تحصیل، در فرودگاه، به اتهام «ارتباط با دولت‌های متخاصم» و «کسب درآمد نامشروع» بازداشت شد؛ و پس از ۱۵ ماه بازداشت موقت در دادگاهی تحت عنوان «دادگاه متهمان به همکاری موساد در اسراییل» به ریاست قاضی صلواتی در روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه به ده سال حبس محکوم شد.

حسین کاظمینی بروجردی امام جماعت در مسجد همت تهران در نیمه‌شب یک‌شنبه ۱۶ مهر سال ۱۳۸۵ به‌حکم دادگاه ویژه روحانیت توسط نیروهای اطلاعاتی و تیم کماندوهای نیروهای ویژه در خانه خود دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد. این در حالی است که در هفته گذشته بدون هیچ حکمی و بدون هیچ بررسی جدیدی او را برای اجرای حکم اعدام به مکانی نامعلوم منتقل کردند و در حال حاضر در اتاق قرنطینه قبل از اعدام به سر می‌برد.

کمیته بین‌المللی علیه اعدام
۹اکتبر ۲۰۱۴


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.