کاردینال واتیکان: رهبران اسلام تروریسم را محکوم کنند

یکشنبه, 20ام مهر, 1393
اندازه قلم متن

پیترو پارولین، کاردینال عالی‌رتبه واتیکان می‌گوید رهبران اسلام نباید تنها به رد تشکیل “خلافت اسلامی” درعراق و سوریه اکتفا کنند بلکه باید به‌طور کاملا روشن تروریسم “دولت اسلامی” را محکوم کرده و از حق آزادی مذهب دفاع کنند.

کاردینال “پیترو پارولین”، مرد شماره دو واتیکان پس از پاپ فرانسیس و ناظر سیاست خارجی یا در واقع وزیر امور خارجه دولت واتیکان است. او خطاب به رهبران اسلامی در کشورهای خاورمیانه می‌گوید، موضوع این نیست که رهبران اسلام ادعای تروریست‌ها درباره تشکیل یک “خلافت” در عراق و سوریه را رد کنند، بلکه باید قاطعانه از آزادی مذهب حمایت کنند.

کاردینال پارولین روز شنبه (۱۱ اکتبر/۱۹ مهر) به روزنامه “اوسرواتور رومانو”(Osservatore Romano)، وابسته به واتیکان گفت، رهبران اسلامی پیش از هر چیز باید به‌طور همه‌جانبه اقدام‌های ضدانسانی افراط‌گرایان، مانند کشتن انسان‌ها به دلیل تعلقات مذهبی را محکوم کنند.

به‌نظر وزیر خارجه واتیکان، نمانیدگان اسلام، یهودیت و مسیحیت می‌توانند و باید نقشی اساسی در گفت‌وگوی میان تمدن‌ها و فرهنگ‌ها داشته باشند.

او می‌گوید: «هیچ‌فردی مجاز نیست از دین به عنوان ابزاری برای توجیه خشونت استفاده کند. کشتن یک فرد به نام خدا، توهین به مقدسات است. در غیراین صورت ادیان الهی از چه اعتبار و مشروعیتی در نزد پیروان و سرآمدان خود خواهند داشت؟»

پارولین می‌افزاید: «در این صورت گفت‌وگو میان ادیان که در سال‌های اخیر دنبال می‌شد، از کدام اعتبار و مشروعیتی می‌تواند برخوردار شود؟»

پرسش از فقیهان ایران

تشکیل “خلافت” یا “دولت اسلامی” از سوی گروهی از اسلام‌گرایان افراطی نزدیک به شبکه القاعده به رهبری “ابوبکر بغدادی” در عراق و سوریه، از همان آغاز با تمسخر و مخالفت رهبران و چهره‌های اسلامی در کشورهای مسلمان منطقه از جمله ایران مواجه شد. اما هیچ‌یک از آنان نگفتند که کدام عمل گروه “دولت اسلامی” با کدامیک از موازین و مقررات اسلام مغایر و مخالف است.

محمد مجتهد شبستری از اسلام‌شناسان برجسته‌ی ایران اخیرا در مقاله‌ای همین پرسش را با فقیهان و رهبران دینی ایران در میان گذاشته است.

مجتهد شبستری در مقاله‌اش نوشته است: «جنایت‌های وحشیانه و بی‌سابقه گروه “داعِش” بدون تردید و صد در صد محکوم است. ادامه موجودیت این گروه نه تنها برای تمامیت ارضی کشورهای منطقه و صلح خاورمیانه بلکه صلح تمام جهان خطرناک است. قطعاً باید شریان‌های گوناگون حیات این گروه قطع شود تا آن‌ها از صفحه روزگار ناپدید شوند.»

او سپس می‌افزاید: «اما! اما اگر خلیفه داعش “ابوبکر بغدادی” که خود را مسلمان ناب و مجری شریعت اسلام می‌نامد از فقیهان رسمی جهان اسلام بپرسد: فرق مبنایی و تئوریک شما با من در بیان شریعت اسلامی در کجاست که این همه مرا لعن و نفرین می‌کنند؟ این فقیهان چه پاسخی به او خواهند داد؟»

آقای شبستری در پایان نوشتارش از فقیهان و رهبران اسلامی خواسته است: «یک نشست جهانی از فقیهان اسلام در حوزۀ قم یا نجف فرا بخوانند و یکبار برای همیشه آن پیش‌فهم مشترک باطل و خطر ساز را به وسیلۀ موافقان و مخالفان آن به بحث و نقد جدی بگذارند و در این مقطع تاریخی حساس که حق موجودیت و حیات مسلمان زیستن در جهان حاضر زیر سؤال رفته با تجدید نظر در مبانی خود اسلام و مسلمانان را نجات دهند.»
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.