پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین

پنجشنبه, 24ام مهر, 1393
اندازه قلم متن

هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در شهر وین پس از حدود سه ساعت بعدازظهر پنج‌شنبه، ۲۴ مهر پایان یافت.

دقایقی پیش از برگزاری این مذاکرات محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در جمع خبرنگاران رسانه‌های داخل کشور گفته بود که در مذاکرات امروز قرار است جمع‌بندی از نشست‌های دو روز گذشته در وین انجام شود.

هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به محل مذاکرات در گزارشی از تحولات امروز می‌گوید که اعضای گروه ۱+۵ در پایان مذاکرات، نشست‌های داخلی دو یا چند جانبه‌ای را آغاز کرده‌اند که هنوز ادامه دارد.

به گفته او، محمدجواد ظریف نیز صبح روز پنج‌شنبه نشست‌های جداگانه‌ای با نمایندگان چین، روسیه و سه کشور اروپایی عضو گروه ۱+۵ داشت.

وی در عین حال اضافه می‌کند که جزییات این نشست‌ها اعلام نشده و قرار هم نیست که در پایان مذاکرات هیچ کنفرانس خبری برگزار شود.

ظهر روز جمعه محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران اعزامی از ایران به محل مذاکرات از پیشرفت در امور سخن گفته بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای ظریف با اشاره به گفت‌وگوهای خود با وزیر خارجه آمریکا و نمایندگان اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای گروه ۱+۵ در این دور مذاکرات اظهار داشت: «همه طرف‌ها بر این اعتقادند که پیشرفت‌هایی صوت گرفته و جریان مذاکرات رو به جلوست».

به گفته او، این میان «مانع روانی که باید طرف مقابل از آن عبور کند موضوع تحریم است» چرا که «تحریم نمادی است از نوع رابطه‌ای که وجود داشته و این نماد باید شکسته شود».

وی همچنین برنامه آینده مذاکرات را اعلام کرد که بر اساس آن یک یا دو هفته بعد جلسه کارشناسی میان ایران و ۱+۵ برای بررسی موضوعات مورد اختلاف برگزار می‌شود و سه یا چهار هفته بعد نیز وزیر خارجه ایران با همتای آمریکایی خود و کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا دیدار خواهد داشت.

آقای ظریف در عین حال گفته است که احتمال می‌رود این نشست‌ها و به‌ویژه نشست وزرا در شهری به جز وین برگزار شود.

وی در نهایت با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای گفت که مذاکره‌کنندگان تمدید را کار مناسبی نمی‌بینند و ایران نیز اعتقاد دارد که لازم نیست در این باره اصلا فکر کند.

پیش از این جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته بود که اعتقاد دارد دسترسی به توافق جامع هسته‌ای تا پایان مهلت اعلام شده، روز سوم آذر، دور از دسترس نیست.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.