گورباچف: جنگ سرد جدیدی در حال شکل‌گیری است

جمعه, 25ام مهر, 1393
اندازه قلم متن

میخائیل گورباچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، هشدار داده رهبران غرب و ولادیمیر پوتین جهان را به سمت نوع جدیدی از جنگ سرد می‌کشانند. جنگی که گورباچف مدعی است با کمک او ربع قرن پیش پایان یافته بود.

آقای گورباچف، که به‌تازگی در بیمارستان بستری شده بود، در مصاحبه با یک روزنامه از رویارویی پیش‌آمده بر سر مساله اوکراین ابراز نگرانی کرده است.

او گفت این موضوع باعث شد آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کنند و در مقابل مسکو نیز واردات بسیاری از مواد غذایی از غرب را ممنوع اعلام کرد.

اشاره آقای گورباچف به بحران اخیر اوکراین است که در نهایت منجر شد شبه‌جزیره خودمختار کریمه طی یک همه‌پرسی بحث‌برانگیز به خاک روسیه ملحق شود.

میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی که حالا ۸۳ سال دارد در مصاحبه با روزنامه روسی روسیسکایا گفته: “به عنوان قدم اول، باید منطق اتهام‌زنی و تحریم کردن کنار گذاشته شود.”

“نباید دوباره به سمت یک جنگ سرد جدید کشیده شویم. این تهدیدی مشترک علیه امنیت ماست که هنوز از بین نرفته است.”

مصاحبه اخیر این رهبر سابق بلوک شرق حرف‌هایی معتدل بود در میان بسیاری از رسانه‌های طرفدار کرملین در مسکو که معمولا ایالات متحده را به عنوان خطری برای بی‌ثباتی روسیه معرفی می‌کنند. او معتقد است در صورت ادامه این روند اختلافات چالش‌های مشترک بیشتری پیش روی شرق و غرب خواهد بود.

او با نام بردن از ابولا و گروه “دولت اسلامی” به عنوان خطراتی که جهان را تهدید می‌کنند، افزود: “این مسائل می‌تواند دو طرف اختلاف را به هم نزدیک‌تر کند”.

رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق در این مصاحبه با اشاره به نزدیک شدن به بیست و پنجمین سالگرد سقوط دیوار برلین در نهم نوامبر، تصریح کرد: “در رویارویی با چالش‌های مشترک، ما می‌توانیم به زبان واحدی دست پیدا کنیم. این کار آسانی نخواهد بود، اما چاره دیگری نیست.”

سقوط دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ میلادی، از آنجا شروع شد که حکومت کمونیستی شوروی به رهبری آقای گورباچف تصمیم گرفت دموکراسی‌سازی را به عنوان یک اصل در کشورهای اروپای شرقی تحت نفوذ خود دنبال کند.

سخنگوی بنیاد گورباچف در مسکو گفته قرار است او برای یادبود روز سقوط دیوار برلین به پایتخت آلمان سفر کند.

میخائیل گورباچف در بیشتر زمان بحران اوکراین اظهار نظری نکرده بود. بحرانی که در آن روسیه شبه‌جزیره کریمه در دریای سیاه را ضمیه خاک خود کرد و اتهاماتی نیز در مورد ارسال سلاح و نیروی نظامی برای تجهیز جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین متوجه‌اش شد.

دولت روسیه این اتهامات را رد کرده و آقای پوتین دیروز (۱۵ اکتبر) به آمریکا هشدار داد “یک منازعه میان قدرت‎های هسته‌ای” می‌تواند چهان را بی‌ثبات کند.

برخی از کارشناسان معتقدند به لحاظ اصول حقوق بین‌الملل، با توجه به این که شبه جزیره کریمه بخشی از کشور اوکراین بوده، “هیچ حقی” برای درخواست ملحق شدن به کشوری دیگر و یا درخواست برگزاری همه‌پرسی برای تعیین وضعیت حقوقی این منطقه را نداشته است.

آقای گورباچف به دلیل اصلاحات دموکراتیک‌اش که باعث فروپاشی مسالمت‌آمیز کمونیسم در اروپای شرقی و اتحاد آلمان شرقی و غربی شد، در سال ۱۹۹۰ جایزه نوبل صلح را به خود اختصاص داد.

او به همین دلیل در غرب از احترام ویژه‌ای برخوردار است، اما در روسیه اقبال عمومی چندانی ندارد. چرا که بسیاری او را به خاطر فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ و هرج و مرج‌های ناشی از آن سرزنش می‌کنند.

او امسال به‌تازگی به دلیل نقش‌اش در پایان دادن به دوران ابرقدرتی شوروی به خیانت متهم شده است.

آقای گورباچف و دیگر مفامات عالی‌رتبه شوروی سابق بر اساس یک درخواست هفت صفحه‌ای برای تحقیق که توسط قانون‌گذاران روسیه تهیه و به دادستان عالی کشور ارسال شده، متهم شده‌اند با سرپیچی از قانون، مردم را به سمتی هدایت کرده‌اند که اجازه دهند جمهور‌ی‌خواهان از شوروی اعلام استقلال کنند و با این کار باعث فروپاشی آن شوند.

آقای گورباچف این درخواست را یک حرکت تبلیغاتی قلمداد کرده و گفته است هیچ اتهامی در این خصوص متوجه او نیست.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.