اسیدپاشی به زنان در اصفهان

یکشنبه, 27ام مهر, 1393
اندازه قلم متن

acid pashi

مسوولان انتظامی درباره حوادث اصفهان خبر دادند

شرق: اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای روی زنان در اصفهان موجی از ترس و ناامنی را راه انداخته است. اخبار مربوط به این اسیدپاشی‌ها در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشته و زنان را به هراس انداخته است. از سویی این ادعا در فضای مجازی مطرح شده که افرادی به‌صورت زنان بدحجاب اسید می‌پاشند. آخرین مورد اسیدپاشی شامگاه چهارشنبه هفته پیش در میدان توحید اصفهان رخ داد. بنا به اطلاعات موجود، اسیدپاشی توسط دو مرد موتورسوار انجام می‌شود که کلاه‌کاسکت دارند. آنها در نقاط مختلف شهر پرسه می‌زنند و بعد از شناسایی زنان راننده، روی آنها اسید می‌پاشند.

یکی از قربانیان این حملات که زنی ۲۷ساله به نام «ندا» است چهارشنبه دو هفته پیش هدف اسیدپاشی قرار گرفت. او اکنون در تهران بستری است و شرایط نامناسبی دارد. او بینایی یکی از چشمانش را از دست داده و باید جراحی‌ها ادامه پیدا کند. پدر ندا درباره این حادثه به ایسنا گفت: ندا زمان حادثه ماشین را گوشه خیابان متوقف کرد تا جواب تلفن مادرش را بدهد، اما دو سرنشین یک موتور به ندا اسید ‌پاشیدند و فرار کردند و او اکنون از ناحیه چشم، گوش چپ، گردن، دست و پاها آسیب‌دیده است. او ادامه داد: دخترم روز جمعه چهارساعت در اتاق عمل بود در این دوهفته مرتب حالت تهوع داشته و غذا نمی‌خورد تازه دیروز کمی از تخت پایین آمد و چند قدمی راه رفت. گناه ندا چه بود؟ هیچ‌کسی تاکنون از این دختر کوچک‌ترین خلافی ندیده است او همیشه آبرومندانه زندگی کرده و با هیچ‌کسی خصومت شخصی نداشته است. او با بیان اینکه آنها که به دخترم تهمت بی‌حجابی می‌زنند، باید در آخرت پاسخ دهند، افزود: ندا هیچ‌گاه نمازش ترک نشده است. همیشه وقتی می‌خواستم به دخترم پول دهم زیر جانمازش می‌گذاشتم. او کسی نبود که در قیدوبند حجاب نباشد این را همسایه‌ها، فامیل و آشنایان همه می‌دانند. او اضافه کرد: ندا باید چهارمرحله عمل شود دکترها از یک‌چشم او کاملا ناامید شده‌اند و چشم دیگرش ۲۰، ۳۰درصد شانس بینایی دارد. تاکنون او را پیش چندین پزشک برده‌ایم تا شاید رسیدگی کنند.

«مریم-د» یکی دیگر از قربانیان است که روز تولد پسرش در حالی‌که برای خرید از خانه بیرون رفته بود هدف اسیدپاشی قرار گرفت. او به ایسنا گفت: «من بارها سوختن دست را با بخار آب یا قابلمه و… تجربه کردم اما این سوختن متفاوت بود، لباس‌هایم در تنم پودر شد. مردم من را به مغازه‌ای بردند و سریع به صورتم آب پاشیدند. یکی از قرنیه‌هایم را از دست دادم و باید پیوند قرنیه انجام دهم. بدنم به شدت آسیب دیده، یک قسمت از سر من سوراخ شده و هنوز در شوک هستم که چطور یک‌نفر با انسان این کار را می‌کند؟ آیا او هم انسان است؟! مریم با بیان اینکه با هیچ‌کسی خصومت شخصی ندارد، گفت: در آگاهی متوجه شدم فقط من نیستم که قربانی این جنایت شده‌ام و چندین‌نفر دیگر از نقاط مختلف شهر مورد این جنایت مشابه قرار گرفته‌اند. او با اشاره به اینکه گفته می‌شود خانم‌های بدحجاب مورد اسیدپاشی قرار گرفته‌اند، ادامه داد: من در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شده‌ام و هیچ وقت به خود اجازه نداده‌ام با پوشش نامناسب از منزل بیرون بروم.»

«سارا» نیز یکی دیگر از قربانیان است. شوهر او درباره حادثه توضیح داد: «حادثه حدود ساعت‌شش بعدازظهر اتفاق افتاد. سارا مهاجمان را ندیده اما احتمالا موتورسوار بوده‌اند. سارا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و از ناحیه چشم چپ دچار آسیب جدی است، بینایی او کاهش یافته و پزشکان برای بررسی آسیب باید تا زمان ازبین‌رفتن التهاب چشم منتظر بمانند. یکی دیگر از قربانیان نیز در گفت‌وگو با «شرق» توضیح داده زمانی که در خیابان راه می‌رفت توسط موتورسواری ناشناس هدف حمله قرار گرفت. فضل‌الله کفیل، فرماندار اصفهان پیش از این اسیدپاشی‌های سریالی را رد کرده و گفته بود فقط دومورد اسیدپاشی اتفاق افتاده است. او احتمال داده بود اولین حادثه به خاطر اختلافات خانوادگی رخ داده است.

با این حال اکنون مدارک نشان می‌دهد چهار زن قربانی این حملات شده‌اند و ظاهرا اختلافات شخصی در این وقایع نقشی ندارد.سرهنگ ستار خسروی، رییس پلیس آگاهی استان اصفهان از کشف سرنخ‌های خوبی از خاطیان خبر داد. او ارتباط مجرم یا مجرمان را با گروه‌های خاص رد کرده و با تایید اینکه حملات توسط یک شخص انجام شده، اطلاع‌رسانی‌های بیشتر در این خصوص را به بررسی حوادث در کمیسیون اطلاع‌رسانی استان موکول کرد. در همین حال سردارحسین اشتری، جانشین فرمانده ناجا در واکنش به اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان از پیگیری ویژه این موضوع توسط پلیس خبر داد و گفت: تاکنون چهار مورد اسیدپاشی داشتیم که با توجه به اطلاعات اولیه به سرنخ‌هایی رسیدیم و امیدواریم با تلاش پلیس این افراد زودتر دستگیر شوند. اشتری درباره اینکه گفته می‌شود برخی از این افراد بی‌حجاب بودند گفت: افرادی که مورد هدف قرار گرفتند از قشر خاصی نبودند و این موضوع در دست بررسی است. شهیندخت مولاوردی، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز دراین‌باره به ایسنا گفت: لازم است تدابیری به منظور مقابله با خشونت علیه زنان اتخاذ شود و این تدابیر باید در حوزه بازدارندگی قانونی و حمایتی باشد. در معاونت امور زنان نیز تدابیری را مدنظر قرار داده‌ و در چارچوب لایحه تامین امنیت زنان به این موضوع پرداخته‌ایم.

فعالیت‌هایی را نیز در زمینه توانمندسازی زنان به منظور بازدارندگی از خشونت علیه زنان انجام می‌دهیم. وی تاکید کرد: امنیت در هر سطحی پیش‌شرط هر فعالیتی برای زنان بوده و لازم است، زنان توانمند شوند. به منظور توانمندسازی زنان و حضور جدی آنها در برنامه‌های توسعه‌ لازم است به امنیت آنان نیز توجه کنیم. مولاوردی با بیان اینکه متلک‌گویی، اسیدپاشی و… مصداق خشونت علیه زنان در اجتماع و جامعه است، گفت: زنان باید چه در حریم خصوصی و چه در جامعه از خشونت در امان باشند و قربانی خشونت نشوند. معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: یکی از اشکال خشونت علیه زنان «آزار‌رسانی در اماکن عمومی و پارک‌ها» است که تجاوز و سایر تعرضات جنسی از اشکال شدیدتر این خشونت محسوب می‌شود و لازم است تدابیر لازم برای مقابله با این نوع پدیده‌های «فراگیر اجتماعی» اتخاذ شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.