دستگیری شش نفر در اصفهان به اتهام «فعالیت ضداخلاقی در اینترنت»

دوشنبه, 28ام مهر, 1393
اندازه قلم متن

فرمانده سپاه پاسداران اصفهان از دستگیری ۶ عضو یک گروه به گفته او «ضد اخلاقی» شبکه مجازی در چندین شهر این استان، توسط «عناصر» سازمان اطلاعات سپاه خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، غلام‌رضا سلیمانی، روز یک‌شنبه ۲۷ مهر گفت: «این گروه که دارای شش سرشاخه اصلی است با راه‌اندازی محیط‌های ضد اخلاقی و مستهجن در شبکه‌های مجازی اقدام به عضوگیری و اغفال دختران و پسران جوان می‌کرد.»

وی اضافه کرد: «هر یک از این سرشاخه‌ها در حدود یک سال فعالیت خود بین ۳۰۰ هزار تا ۳۶۰ هزار عضو از سراسر کشور جذب کرده بود.»

در سال‌های گذشته مراکزی چون واحد سایبری سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و پلیس فتای ایران از بازداشت افراد متعددی به دلیل آنچه که فعالیت‌های «غیر اخلاقی در شبکه‌های مجازی» نامیده می‌شود، خبر داده‌اند.

از جمله ایرج محمدخانی، رئیس پلیس فتای استان گیلان ۲۴ مهر از دستگیری دو نفر به دلیل برگزاری مسابقه بزرگ مدلینگ در یکی از شبکه‌های اجتماعی خبر داده بود.

وی گفته بود که این افراد با تعیین جایزه برای نفرات اول تا سوم، کاربران عضو این شبکه‌ها را به مدل شدن و گرفتن عکس‌های به گفته او «غیر اخلاقی» و بارگذاری آن در پروفایل خود «ترغیب» می‌کردند.

فرمانده سپاه صاحب‌الزمان اصفهان در ادامه سخنان خود گفت که شناسایی این ۶ نفر توسط مرکز سایبری سپاه اصفهان انجام شده و آنان در چندین شهرستان این استان دستگیر شده‌اند.

آقای سلیمانی همچنین گفت که این افراد به اعمال خود در سایت‌های به گفته او «ضد اخلاقی» اعتراف کرده‌اند.

وی اضافه کرد: «این گروه پس از هدایت جوانان برای اعمال منافی عفت، آنها را از فضای مجازی به حقیقی هدایت می‌کردند و برای آن‌ها مراسم دسته‌جمعی می‌گرفتند.»

براساس فیلمی که در سایت یوتیوب منتشر شده صدا و سیمای استان اصفهان نیز اعترافات تعدادی از این دستگیرشدگان را پخش کرده‌است.

در فیلم پخش شده، تعدادی از دستگیرشدگان می‌گویند که از یک سال پیش در شبکه‌های اجتماعی، صفحه‌های «غیر اخلاقی» راه‌اندازی کرده بودند و از طریق ارتباطات مجازی، در فضای حقیقی هم ارتباطات «غیر اخلاقی» داشته‌اند.

موضوع پخش اعترافات اجباری از تلویزیون ایران پیش از این نیز سابقه داشته و شمار زیادی از زندانیان در ایران پس از آزادی اعلام کرده‌اند که بر اثر فشار ماموران مجبور به اعتراف تلویزیونی شده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران ۲۷ تیرماه با اشاره به مواردی نظیر «ارسال پارازیت، پخش اعترافات اجباری و سانسور مستمر» خواستار تمدید تحریم‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی توسط آمریکا شده بود.

فرمانده سپاه اصفهان بدون اشاره به جزئیات، همچنین مدعی شد که دستگیرشدگان با سرویس‌های «جاسوسی» هم مرتبط بوده‌اند.

پیش از این برخی از مسئولان قضایی و نظامی جمهوری اسلامی از شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و وایبر به عنوان ابزار جاسوسی کشورهای غربی نام برده‌اند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.