نگرانی سازمان ملل از افزایش اعدام در عراق

دوشنبه, 28ام مهر, 1393
اندازه قلم متن

افزایش شمار اعدام‌ها در عراق در ۹ سال گذشته موجب نگرانی سازمان ملل متحد شده است. تنها در یک سال گذشته، ۱۷۷ تن در این کشور اعدام شده‌اند. هم اکنون ۱۷۲۴ زندانی عراقی نیز پشت میله‌ها منتظر اجرای حکم اعدام‌شان هستند.

سازمان ملل متحد نسبت به افزایش شمار اعدام‌ها در عراق از زمان اجرای دوباره این مجازات در این کشور از سال ۲۰۰۵، ابراز نگرانی کرده است. طبق گزارش تهیه شده از سوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل با همکاری هیئت دستیاری این سازمان در عراق (اونامی)، در ظرف ۹ سال گذشته ۶۹۰ نفر در عراق به دار آویخته شده‌اند که ۱۷۷ مورد تنها در سال گذشته رخ داده است.

در این گزارش که روز یکشنبه (۱۹ اکتبر/۲۷ مهر) منتشر شد، آمده است که در نیمه نخست سال ۲۰۱۴ شصت تن در عراق اعدام شده‌اند و ۱۷۲۴ زندانی در انتظار اجرای حکم اعدام‌شان هستند.

دو نهاد یادشده همان‌گونه که در گزارش خود تأکید کرده‌اند، پیش از این بارها نسبت به ضعف‌های موجود در سیستم قضایی عراق ابراز نگرانی کرده‌اند. این دو نهاد معتقدند، “تحقیقات و مراحل قانونی در مورد پرونده‌هایی که حکم اعدام برایشان صادر شده، اغلب با ضمانت‌های بین‌المللی و نیز تضمین‌های یاد شده در قانون اساسی کشور برای برپایی دادگاهی عادلانه همخوانی ندارند.”

در این گزارش ذکر شده که قضات عراقی در بیش از نیمی از پرونده‌های اعدام که توسط هیئت دستیاری سازمان ملل در عراق مطالعه شده، این حقیقت را نادیده گرفته‌اند که متهمان زیر شکنجه مجبور به اعتراف شده‌اند.

بیشتر متهمان همچنین از داشتن وکیل مدافع محروم بوده‌اند.

تکمیل کابینه حیدر عبادی

ابراز نگرانی سازمان ملل از ضعف سیستم قضایی عراق در حالی صورت می‌گیرد که کابینه حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، پس از هفته‌ها اختلاف میان جناح‌های سیاسی کشور، سرانجام تکمیل شد. مجلس عراق روز شنبه (۱۸ اکتبر) با نامزدهای معرفی شده از سوی حیدر عبادی برای وزارتخانه‌های کشور و دفاع موافقت کرد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.