تجمع در تهران و اصفهان در اعتراض به «بی‌توجهی» به اسیدپاشی‌ها

چهارشنبه, 30ام مهر, 1393
اندازه قلم متن

tajammo esfahan alayhe acid pashi

اصفهان، در برابر ساحتمان دادگستری. چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳. (عکس از توئیتر).

بنا بر گزارش‌های دریافتی، بامداد امروز، چهارشنبه سی‌ام مهر، تجمعاتی در اعتراض به «کم‌توجهی» مجلس به مسئله اسیدپاشی در تهران و اصفهان شکل گرفته‌است و در تهران معترضان هم‌اینک در محاصره نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که تجمع تهران در مقابل مجلس شورای اسلامی و تجمع در اصفهان در مقابل دادگستری این شهر در خیابان نیکبخت جریان دارد.

یکی از شرکت‌کنندگان در تجمع تهران در گفت‌وگو با رادیو فردا از ضرب و شتم محمد نوری‌زاد، نویسنده و فیلمساز منتقد حکومت ایران، توسط «لباس‌شخصی‌ها» در جریان این تجمع خبر می‌دهد و به گفته او آقای نوری‌زاد پس از این ضرب و شتم، توسط مأموران دستگیر و به کلانتری بهارستان برده شده است.

این شرکت‌کننده در تجمع تهران، تعداد شرکت‌کنندگان در حرکت اعتراضی در مقابل مجلس را «حدود ۲۰۰ نفر» برآورد کرد و گفت که این افراد خواستار حمایت مجلس و رسیدگی این نهاد به معضل اسیدپاشی هستند.

به گفته او، تاکنون هیچ‌یک از نمایندگان مجلس «اعتنا و توجهی» به این تجمع یا درخواست‌های معترضان نکرده‌است؛ وی اما خبر داد در حالی که تجمع‌کنندگان به سمت پایین میدان بهارستان در حرکت‌اند برخورد نیروی انتظامی با آنها نیز شروع شده‌است.

او در ادامه گفت که عابران در خیابان‌های اطراف نیز از این تجمع اعلام حمایت می‌کنند اما نیروی انتظامی «اجازه پیوستن مردم به جمعیت را نمی‌دهد.»

tajammo alayhe acid pashi 2
تجمع در مقابل دادگستری اصفهان. ۳۰ مهر ۹۳. (عکس از توئیتر).

بنا بر گزارش‌ها، نسرین ستوده، وکیل دادگستری، و پیمان عارف، از فعالان سیاسی، نیز در این تجمع شرکت دارند و تجمع‌کنندگان در حالی که در محاصره نیروهای امنیتی و انتظامی قرار دارند شعارهایی چون «اسیدپاشی جنایت» و «ننگ ماست ننگ ماست، مجلس شورای ما» سر می‌دهند.

از اصفهان نیز خبر می‌رسد که تجمع‌کنندگان در برابر ساختمان دادگستری این شهر شعارهایی چون «این سکوت، حمایت از داعش است» سر داده‌اند.

«زاینده‌رود خشک شده، اسیدپاشی مد شده» و «ای کم‌تر از داعشی، اسید به ما می‌پاشی» از دیگر شعارهایی است که در تجمع اعتراضی اصفهان شنیده می‌شود.
یکی از شهروندان اصفهانی در گفت‌وگو با رادیو فردا تعداد تجمع‌کنندگان در این شهر را «چند صد نفر» تخمین زد و در ادامه گفت که نیروی انتظامی «با باتوم» به ضرب و شتم تجمع‌کنندگان اقدام کرده‌است.

به گفته او نیروی انتظامی هم‌چنین با گاز اشک‌آور به معترضان حمله کرده‌است.

وی افزود که «مردم تصمیم گرفته‌اند روز شنبه در تمام مقاطع تحصیلی دختران به نشانه اعتراض سر کلاس‌ها نروند.»

tajammo dar tehran alayhe acid pashi

محمد نوری‌زاد و نسرین ستوده در تجمع چهارشنبه

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه تجمع در برابر مجلس در تهران را «تجمع جمعی از تشکل‌های حامی زنان» توصیف کرده و نوشت که معصومه عطایی و رعنا از قربانیان اسیدپاشی نیز در این تجمع حضور داشتند.

این خبرگزاری هم‌چنین نوشت که «محمد نوری‌زاد فعال سیاسی نیز به حالت کفن‌پوش در تجمع بانوان حضور پیدا کرد اما شعاری در رابطه با اسیدپاشی سر نمی‌داد و دست‌نوشته‌ای نیز در این زمینه در دست نداشت.»

در هفته‌های اخیر خبرهای متعددی مربوط به اسیدپاشی یه صورت و بدن دختران در اصفهان منتشر شده که تاکنون هم از تعداد این موارد، هم انگیزه اسیدپاشان، و هم دستگیر شدن یا نشدن مرتکبان به این عمل خبرهای مختلف و گاه ضد و نقیضی مخابره شده‌است.

پیش از این یک منبع مطلع در اصفهان به رادیو فردا گفته بود که جوان، کم‌حجاب و زیبا بودن، مشخصه مشترک زنانی است که اخیرا در این شهر با اسید هدف حمله قرار گرفته‌اند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، اما می‌گوید که ارتباط اسیدپاشی‌ها با بی‌حجابی تأیید نشده‌است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.