«عفو بین الملل: نیاز به افزایش فشار بین‌المللی» بر جمهوری اسلامی در حوزه حقوق بشر

جمعه, 9ام آبان, 1393
اندازه قلم متن

amnesty

در حالی که گزارشگر ویژه سازمان ملل از «بدتر» شدن وضعیت حقوق بشر در ایران خبر داده، سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که «افزایش فشار جامعه بین‌الملل» بر جمهوری اسلامی است که می‌تواند به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران کمک کند.

رها بحرینی، مسئول امور ایران در سازمان عفو بین‌الملل، در اطلاعیه مطبوعاتی این سازمان که روز پنج‌شنبه، هشتم آبان، منتشر شد، از اعضای سازمان ملل متحد خواسته است تا از فرصت جلسه شورای حقوق بشر این سازمان استفاده کرده و جمهوری اسلامی را به «انجام اصلاحاتی قاطع» در جهت بهبود وضعیت حقوق بشر مجبور کنند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه، نهم آبان، در ژنو سوئیس تشکیلجلسه داده و وضعیت حقوق بشر در ایران را بررسی می‌کند.

به گفته عفو بین‌الملل، جمهوری اسلامی در اجلاس سال ۲۰۱۰ (دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد) شورای حقوق بشر، پذیرفت که مجموعه‌ای از اقدامات را برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران انجام دهد، اما «تاکنون در اجرای تعهدات خود سخت ناکام بوده است».

به گفته سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل، «نقض حقوق بشر در ایران کماکان ادامه دارد».

در اجلاس بررسی دوره‌ای وضعیت حقوق بشر در سال ۲۰۱۰، به هیئت ایرانی به ریاست محمدجواد لاریجانی توصیه شد که شکنجه در ایران متوقف شود، اعدام افرادی که کمتر از ۱۸ سالگی جرمی مرتکب شده‌اند را متوقف کند، مجازات مرگ را متوقف کند و به سوی لغو آن قدم بردارد، حق برخورداری از دادگاه عادلانه و منصفانه را برای تمام متهمان رعایت کند و تمام افرادی که در نقض حقوق بشر در ایران دخالت دارند را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

در آخرین گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، که هفته گذشته منتشر شد نیز تاکید شده که از زمان روی کار آمدن حسن روحانی، وضعیت حقوق بشر در ایران «بدتر» شده است.

به گفته آقای شهید، تعداد اعدام‌ها در ایران در این مدت افزایش زیادی داشته، حقوق مخالفان و منتقدان سیاسی نقض می‌شود و وضعیت زنان بدتر شده است.

اما جمهوری اسلامی اتهام نقض شدید حقوق بشر در ایران را رد کرد و مدعی شد که همه این انتقادات با هدف «ایران‌هراسی» و «اسلام‌هراسی» مطرح می‌شود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.