سیاست و سوگ مردمی برای مرتضی پاشایی

شنبه, 24ام آبان, 1393
اندازه قلم متن

در پی مرگ مرتضی پاشایی، خواننده جوان پاپ که مبتلا به سرطان بود، چند شهر ایران، شهرهای ایرانی‌نشین خارج از ایران و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شاهد فضای عمومی سوگواری برای این خواننده بود.

سوگواری برای این خواننده پاپ اما به روش‌های سنتی انجام نشد. طرفداران این خواننده در ایران ابتدا در روز مرگ وی (۲۳ آبان) مقابل بیمارستان بهمن، بیمارستانی که پاشایی در آن جان سپرد، تجمع کردند و به‌صورت دست‌جمعی تانه‌های او را خواندند.

سوگواری برای پاشایی مقابل بیمارستان بهمن تهران:

اجتماعات مشابه در شهرهای اصفهان، بوشهر، شیراز و حتی تورنتوی کانادا هم شکل گرفت. در تورنتو مردم در سرمای منهای شش درجه سانتی‌گراد دور هم جمع شدند و باهم دست جمعی آواز خوانند.

مرگ پاشایی توجه سیاست‌مداران را هم به خود جلب کرد. آلن ایر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مرگ مرتضی پاشایی را در صفحه فیس‌بوک خود تسلیت گفت و به سبک همیشگی‌اش در توجه به سنت‌های اسلامی و ایرانی، پیام تسلیتش را با «انالله و اناالیه راجعون» شروع کرد.

برخی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی با مقایسه سوگواری‌های عمومی برای پاشایی و سوگواری‌هایی که توسط حکومت برای شخصیت‌های مذهبی، مراجع یا نزدیکان حکومتی تبلیغ می‌شوند، به این نکته اشاره کردند که محبوبیت پاشایی جنبه‌ای «مردمی» دارد و استقبال مردم نسبت به شرکت در این سوگواری‌ها ازاین‌روست.

در روز و شب گذشته، بسیاری از تجمع‌ها برای سوگواری برای مرگ پاشایی در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر برنامه‌ریزی و تبلیغ شدند. به‌عنوان مثال، طرفداران پاشایی در اصفهان با بازنشر این دعوت که به یاد پاشایی در «پل خواجو» جمع خواهند شد و ترانه‌های او را خواهند خواند، توانستند کل طول «پل خواجو» در اصفهان را پر کنند.

سوگواری برای پاشایی در اصفهان:

این تجمع‌ها، موجب نگرانی رسانه‌های حکومتی شده است. باشگاه خبرنگاران جوان گفت‌وگویی را با عنوان «پسرم عاشق نظام جمهوری اسلامی بود/نام پسرم را لکه‌دار نکنید» منتشر کرده است که در آن پدر پاشایی از مذهبی بودن پسرش و حمایت او از حکومت می‌گوید. در این گفت‌وگو این نقل‌قول از پدر پاشایی منتشر شده است: «عده‌ای که در این شرایط سعی دارند سوءاستفاده کرده و پسر من را بدنام کنند می‌گویم؛ نکنید. خواهش می‌کنم بگذارید روح مرتضی در آرامش باشد.»

همچنین آواز خواندن‌های عمومی مردم در سطح شهرها آن هم در ایام ماه محرم که ماه عزاداری‌های رسمی برای امام سوم شیعیان است، حساسیت‌برانگیز شده است.

مرتضی پاشایی، متولد ۱۳۶۳، خواننده، نوازنده و آهنگساز پاپ ایرانی در روز ۲۳ آبان ۱۳۹۳ درگذشت. ابتلای او به بیماری سرطان معده مدتی بود که رسانه‌ای شده بود.

او از خوانندگان پاپی بود که ابتدا در اینترنت شهرت یافت اما بعدها توانست مجوز نیز برای انتشار آلبوم‌هایش کسب کند. نخستین آلبوم او با عنوان «یکی هست» در سال ۱۳۹۱ با مجوز رسمی در ایران انتشار یافت. آلبوم‌های «گل بیتا» و «اسمش عشقه» دو آلبوم دیگر او، بدون مجوز در ایران انتشار یافتند. پاشایی که دانشجوی رشته گرافیک بود و موسیقی را از چهارده سالگی با نواختن ساز گیتار آغاز کرد و آهنگسازی کارهای خودش را خودش انجام می‌داد.

پاشایی در ۱۳ آبان ۱۳۹۳ به علت شرایط وخیم بیماری سرطان در بیمارستان بهمن تهران بستری شد و سرانجام در روز ۲۳ آبان ماه درگذشت. پیکر او روز یکشنبه ۲۵ آبان از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان گورستان بهشت زهرا تشیع خواهد شد.

نماهنگ ترانه «جاده یک‌طرفه» را با صدای مرتضی پاشایی ببینید:

تصویری از تجمع‌های سوگواری برای مرتضی پاشایی:

dar sog morteza pashai

تجمع مردم مقابل بیمارستان بهمن تهران در سوگواری مرتضی پاشایی. عکس: مهسا احرابی فرد

از: رادیو زمانه


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.