دانشجویان در جریان سخنرانی روحانی: «حصر باید بشکنه»

یکشنبه, 16ام آذر, 1393
اندازه قلم متن

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز ۱۶ آذر در پاسخ به شعار دانشجویان در مراسم روز دانشجو برای رفع حصر رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گفت که «راه ما و مسیر ما همانی است که از روز اول به شما وعده دادیم. عهد ما با شما شکستنی نیست.»

درحین سخنرانی آقای روحانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شد، تعدادی از دانشجویان با شعار «پیام ما روشنه حصر باید بشکنه» خواستار رفع حصر میرحسین موسوی و کروبی شدند.

آقای روحانی نیز در پاسخ به شعار این دانشجویان گفت: «راه ما و مسیر ما همانی است که از روز اول به شما وعده دادیم. عهد ما با شما شکستنی نیست.»

پس از این سخنان آقای روحانی این دانشجویان شعار دادند: «روحانی روحانی حمایتت می‌کنیم.»

رئیس جمهوری ایران در پاسخ به این شعار دانشجویان نیز تصریح کرد: «خواست من هم همین است که شما می‌فرمایید.»

«هزار روز گذشته موسوی برنگشته»

در همین حال خبرگزاری فارس طی گزارشی با انتقاد از شعارهای سر داده شده در این مراسم آن را «یک مراسم یک‌سویه» لقب داد.

این خبرگزاری نوشت که پیش از آغاز مراسم عده‌ای از دانشجویان سرود «یار دبستانی» را می‌خواندند و از سوی مسئولان سالن نیز سرودهایی با مضمون ملی پخش می‌شد.

به نوشته فارس، دانشجویان هم‌چنین پیش از آغاز مراسم شعار «دانشجو می‌میرد تفکیک نمی‌پذیرد» را سر می‌دادند.

این گزارش افزود که «این مراسم از شرایط امنیتی بسیار زیادی برخوردار بود به طوری که در ابتدای ورود دانشجویان به مراسم شاخه‌گل‌هایی به آنها اهدا شد ولی حتی اجازه به همراه داشتن همان شاخه گل‌ها در مراسم به دانشجویان داده نشد.»

فارس اضافه کرد که با ورود رئیس‌جمهور به سالن برگزاری همایش عده‌ای از دانشجویان شعار «درود بر موسوی، سلام بر روحانی» و «روحانی زنده باد، موسوی پاینده باد» سر دادند.

بنا بر این گزارش، پس از صحبت‌های دانشجویان، سخنرانی حسن روحانی آغاز شد. در ابتدای سخنرانی روحانی عده‌ای شعار «هزار روز گذشته موسوی برنگشته» و «پیام ما روشنه حصر باید بشکنه» سر دادند.

در میان صحبت‌های رئیس‌جمهور ایران نیز فردی با صدای بلند فریاد زد: «آقای رئیس‌جمهور شما برای شکستن حصر قول دادید.»

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، از بهمن سال ۱۳۸۹ بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌برند.

پیش از این برخی از احزاب و شخصیت‌های سیاسی ایران در نامه‌هایی به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، خواستار پیگیری رفع حصر آنان شده‌اند.

فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، روز اول مهرماه گفته بود: «ظاهرا حصر و حبس‌های غیرقانونی اولویت دوستان دولتی نیست.»

از جمله علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، روز ۱۵ مهر در نامه‌ای به آقای روحانی از وی خواست تا به عنوان رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران برای رفع حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی اقدام کند و در صورت «مسامحه» آقای روحانی این موضوع «در قالب سؤال» از رئیس جمهوری در مجلس پیگیری خواهد شد.

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران روز چهارشنبه ۱۲ آذر، رفع حصر رهبران اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ را خارج از «جایگاه تصمیم‌گیری» دولت حسن روحانی دانسته و در عین حال گفته بود که دولت تصمیم گرفته‌است، در حوزه‌های دیگری که «سهم دارد»، فعالانه برخورد کند.

شرکت نکردن اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در سخنرانی روحانی

روزنامه اعتماد روز یکشنبه در گزارشی از حضور حسن روحانی در دانشگاه علوم پزشکی به مناسبت روز دانشجو اَن را «متفاوت» توصیف کرده‌است.

این روزنامه نوشته‌است یکی از تفاوت‌های روز دانشجو در سال‌جاری «ترکیب کسانی است که برای حضور در این مراسم دعوت شده‌اند» و از «منتخبین المپیادها، مسابقات قرآنی و فرهنگی و ادبی» برای حضور در سالن سخنرانی رئیس دولت یازدهم دعوت شده‌است.

به نوشته روزنامه اعتماد اعلام شده‌است که در جریان این مراسم، حسن روحانی «شنونده سخنان ده نفر از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی» است که این تشکل‌ها «سیاسی» نیستند.

این روزنامه خبر داده‌است که همین «سیاسی» نبودن هم به مذاق طیف‌های دانشجویی منتقد دولت خوش نیامده‌است و روز شنبه «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل طی نامه‌ای به حسن روحانی اعلام کند که در مراسم روز دانشجو شرکت نخواهد کرد و دلیل‌شان هم این بود که شرایط اعلام نظر برای تشکل‌های قانونی دانشجویی فراهم نیست.»

تازه به دوران رسیده‌ها دل‌نگران نباشند

رئیس جمهوری ایران در ادامه سخنان روز یک‌شنبه خود گفت: «صدها و هزاران شرکت، امروز منتظر شرایط آینده‌ای هستند که بتوانند وارد ایران شوند و کشور را از لحاظ سرمایه‌گذاری و سرمایه‌های مورد نظر تامین کنند، حالا اقلیتی داریم که از این وضع خیلی خوشحال نیستند.»

آقای روحانی ضمن ابراز امیدواری نسبت به این که این گروه از «منافع زودگذرشان» بگذرند، گفت که موفقیت سیاست خارجی به نفع مردم ایران و ثبات کشور است.

اشاره آقای روحانی به علاقه شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران در حالی است که در هفته‌های گذشته مجوز وزارت صنعت ایران به شرکت فیلیپ موریس برای احداث کارخانه سیگارسازی در ایران با ظرفیت سالانه ۱۲ میلیارد نخ خبرساز شده و احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، و همچنین کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران نسبت به صدور این مجوز اعتراض کرده‌اند.

آقای روحانی همچنین گفت: «آن‌هایی که امروز مسئولیت سیاست خارجی را برعهده دارند، از رئیس دولت گرفته تا وزیر امور خارجه و کارشناسان، افرادی انقلابی و چهره‌هایی هستند که سوابقشان در انقلاب، برخی از آن‌ها مربوط به روزهای اول انقلاب است.»

به گفت او «یک عده تازه به دوران رسیده که البته ما به آنها هم احترام می‌گذاریم، نمی‌خواهد این قدر نسبت به آینده، ارزش‌های انقلاب و ارزش‌های اسلام دل‌نگران باشند.»

این سخنان آقای روحانی با تشویق و کف زدن‌های دانشجویان حاضر همراه شد.

رئیس جمهوری ایران همچنین گفت که «دنیا» باور دارد که مذاکرات اتمی ایران با کشورهای گروه ۱+۵ «جدی، منطقی و رو به جلو» است.

از ابتدای شروع مذاکرات هسته‌ای ایران در دولت آقای روحانی، اصولگرایان بویژه شاخه تندروی آن جبهه پایداری، انتقادات شدیدی از عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مطرح کرده‌اند، از جمله ۲۳ تیرماه شرکت‌کنندگان در همایش «خط قرمز» با ادبیات شدیدی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران حمله کردند.

پیش از آن نیز سیزدهم اردیبهشت ماه همایش مشابهی با عنوان «دلواپسیم» با حضور تعدادی از نمایندگان عضو جبهه پایداری مجلس برگزار شده بود.

آقای روحانی روز دوشنبه ۲۰ مرداد در جمع سفیران جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با انتقاد شدید از «تعامل‌هراسی و مذاکره‌هراسی» افرادی که به گفته وی از مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی هراس دارند، آنها را «بزدل سیاسی» خوانده بود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.