آمریکا انتشار کتاب اسناد تاریخی درباره کودتای ۲۸ مرداد را به تعویق انداخت

جمعه, 28ام آذر, 1393
اندازه قلم متن

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد آن بخش از مکاتبات تاریخی مرتبط با کودتای ۲۸ مرداد در ایران را در حال حاضر منتشر نمی‌کند. دلیل این کار، جلوگیری از «به مخاطره افتادن گفت‌وگوهای اتمی با ایران» عنوان شده است.

به گزارش روز پنجشنبه ۲۷ آذرماه خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تصمیم در ماه سپتامبر، شهریور گذشته، در جلسه کمیته اسناد رسمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه آمریکا گرفته شده است.

اسناد تاریخی و رسمی دیپلماتیک نمی‌تواند تا ۳۰ سال در دسترس عموم قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، استفن رندولف از تاریخ‌نگاران وزارت امور خارجه آمریکا در جریان جلسه کمیته یاد شده گفته که بهتر است انتشار این اسناد «به دلیل مذاکرات جاری اتمی با ایران» هنوز مخفی نگه داشته شود.

این گزارش حاکی است، ریچارد ایمرمن که رییس کمیته و استاد دانشگاه «تمپل» است، نارضایتی خود را از این تصمیم اعلام کرده است.

این تاخیر در انتشار اسناد نخستین بار در سایت انتشارات آنلاین «اخبار محرمانه» – سیکرسی نیوز – اعلام شد.

تاریخ دخالت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، در برکناری دولت محمد مصدق در ایران در جریان کودتای ۲۸ مرداد به طور مفصل در کتاب‌ها و تحقیقات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. اسنادی که سال گذشته منتشر شد، مدخل جدیدی به همکاری آمریکا و انگلیس در این طرح گشود.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، حتی به این پروژه اعتراف کرده و در سایت رسمی خود از کودتای ۲۸ مرداد به عنوان «کودتا با همکاری سی‌آی‌ای» نام می‌برد.

در سندی که مطابق قانون گردش آزاد اطلاعات از طبقه بندی محرمانه خارج شد و در اختیار آرشیو دانشگاه جورج تاون واشینگتن قرار گرفت، آمده بود که «کودتای نظامی که به سرنگونی محمد مصدق و کابینه جبهه ملی او انجامید با هدایت سی‌آی‌ای در چارچوب سیاست خارجی وقت آمریکا» انجام گرفته بود.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی خود در سال ۲۰۰۹ در قاهره هم گفت که «ایالات متحده آمریکا در جریان سرنگونی دولتی که به صورت دمکراتیک در ایران انتخاب شده بود، نقش داشت».

نقش آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد پس از شش دهه، هنوز از مباحث تلخ در مناسبات دو کشور ایران و آمریکا است.

از دیگر اسنادی که از سوی کمیته تاریخ وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، اسناد مربوط به قرارداد صلح میان اسرائیل و مصر در سال ۱۹۷۹ است. این اسناد نقش مذاکرات دولت جیمی کارتر در خصوص گفت‌وگوهای صلح و ابعاد آن را نشان می‌دهد.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.