بانک مرکزی: رشد اقتصادی چهار درصدی ایران در نیمه اول سال ۹۳

چهارشنبه, 3ام دی, 1393
اندازه قلم متن

roshde-eghtesadi

بانک مرکزی ایران در گزارشی که روز چهارشنبه، سوم دی‌ماه، در وب‌سایت رسمی آن منتشر شد اعلام کرد که اقتصاد کشور در نیمه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه در سال گذشته چهار درصد رشد داشته است.

حسن روحانی، رئیس جمهور، در یک سخنرانی در همین روز این آمار تازه را نشانه «آغاز رونق اقتصادی» در کشور دانست.

گزارش بانک مرکزی ایران می‌گوید که بر اساس داده‌های حاصل از منابع آماری و برآوردهای مقدماتی در خصوص تولید ناخالص داخلی کشور، نتایج اولیه نشان دهنده آن است که در نیمه نخست سال ۹۳، تولید ناخالص داخلی از حدود ۹۸۳ هزار میلیارد ریال در نیمه نخست سال ۹۲ به ۱۰۲۲۸۰۸ میلیارد ریال در نیمه نخست سال جاری افزایش یافته است.

رشد تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت پایه در نیمه دوم سال گذشته منفی ۲.۴ درصد بود.

بخش کشاورزی تنها بخش عمده اقتصادی ایران است که میزان رشد اقتصادی آن کندتر شده است. رشد تولید ناخالص داخلی در بخش کشاورزی ایران طی نیمه اول سال گذشته ۶.۹ درصد بود، اما در سال جاری به ۳.۲ درصد رسیده است.

در همین حال ارزش افزوده بخش نفت از منفی ۱۳.۵ درصد به مثبت ۹.۲ درصد، گروه صنایع و معادن از منفی ۶.۳ درصد به مثبت ۷.۲ درصد و بخش خدمات از منفی یک درصد به مثبت ۲.۵ درصد رسیده است.

با این حال بر اساس جزئیات داده‌های بانک مرکزی، آهنگ رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سه ماهه دوم سال جاری نسبت به سه ماهه اول کندتر بوده است.

تولید ناخالص داخلی ایران در فصل بهار رشدی ۴.۶ درصدی و در تابستان رشدی ۳.۷ درصدی داشته است.

در این میان، نفت سهمی ۱۷ درصدی، معادن ۲۰ درصدی، کشاورزی ۱۳ درصدی و خدمات سهمی ۵۰ درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور داشته است.

در بررسی رشد ارزش افزوده بخش‌های مختلف این نکته حائز اهمیت است که تمامی گروه‌های عمده اقتصادی در استمرار روند فصل اول سال جاری، در سه ماهه دوم سال جاری از رشد مثبت برخوردار بوده‌اند.

برآورد رشد چهار درصدی برای نیمه اول سال جاری در حالی است که بنا به ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران برای سال ۲۰۱۴ که یک هفته به پایان آن مانده است، حدود ۱.۵ درصد خواهد بود.

این اولین بار طی سه سال گذشته است که اقتصاد ایران بزرگ‌تر شده است. بر اساس برآورد بانک مرکزی، اقتصاد ایران در دو سال گذشته مجموعا ۸.۷ درصد کوچک‌تر شده است. تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته منفی ۱.۹ درصد و سال قبل آن منفی ۶.۸ درصد بود.

با توجه به کاهش چشمگیر قیمت نفت در بازارهای جهانی که از اواسط تابستان سال جاری شروع شد، هنوز معلوم نیست که افت ۵۰ درصدی قیمت نفت در پاییز سال جاری چه میزان تاثیر در تولید ناخالص داخلی ایران بر جای گذاشته است.

بر اساس برآوردهای سازمان‌های جهانی، از جمله آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در پاییز سال جاری روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت خام صادر کرده است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. اندر نتایج استبداد

    جزئیات تازه از فساد بزرگ بانکی

    رقم فساد :تومان ۱۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ جراید۲۳آذر۹۳

    رقم فساد:تومان ۷،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰جراید ۲۹آذر ۹۳