تقی فرقدانی: آتنا را مقابل چشمان من و مادرش کتک زدند

یکشنبه, 21ام دی, 1393
اندازه قلم متن

فعال مدنی بازداشت و به قرچک ورامین فرستاده شد

atna farghdani

fereshteh_ghaziفرشته قاضی
f.ghazi(at)roozonline.com

مقابل چشمان پدر و مادرش از مامور زن سیلی خورده و از سوی ماموران مرد مورد ضرب و شتم قرار گرفته و سپس به زندان قرچک ورامین فرستاده شده.

آتنا فرقدانی که روز گذشته به عنوان متهم به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار شده بود در همین شعبه کتک خورده است. پدر او در مصاحبه با “روز” توضیح می دهد: ما براساس احضاریه ای که آمده بود به همراه آتنا صبح رفتیم دادگاه انقلاب و از ساعت ۸ و نیم تا بیست دقیقه به ۱۲ آنجا بودیم که گفتند آتنا داخل اتاق برود. ما فکر کردیم که خب می‌رود داخل و با قاضی حرف می‌زند و مشکل خاصی نیست هرچند اتنا به ما گفته بود مطمئنا او را بازداست خواهند کرد اما انتظار رفتارهایی که با اوئ شد را نداشتیم.

آقای فرقدانی در خصوص این رفتار‌ها توضیح می‌دهد: اتنا که وارد دفتر قاضی شد دیدیم ۱۰ دقیقه هم نکشید که او با دستبند بیروم اوردند. ما هیچ حکمی ندیدیم و جر و بحثی بین او و مامور خانم صورت گرفت و مامور خانم یک سیلی به او زد. او هم در اعنراض به دفتر قاضی رفت که آنجا هم ماموران مرد او را کتک زده بودند. مادرش هم که اعتراض کرد و داد و بیداد کرد که چرا می‌زنید گفتند اگر حرف بزنید از اینجا می‌اندازیمتان بیرون. بعد هم که اتنا را گفتند منتقل کردند به زندان قرچک ورامین.

ازمحمد تقی فرقدانی سوال می‌کنم که موضوع جر و بحث چه بود؟ می‌گوید: خدایی ما هم درست نفهمیدیم چی شد و اینقدر شوکه اور بود که دخترم را جلوی چشمان من و مادرش در دادگاه کتک زدند نمی‌دانیم چه بگوییم. فقط از اتاق قاضی که بیرون آمدند با دستبند. مامور او را ۴ صندلی آن طرف تر از ما نشاند و اجازه نداد نزدیک ما بیاید. مادرش رفت سمت او که با او خداحافظی کند چون دیگر فهمیده بودیم بازداشت است و می خواهند ببرند زندانو که مامور اجازه نداد و اتنا به همین قضیه اعتراض کرد که سیلی را خواباند در گوش او و بعد هم گه گفتم چطور شد.

او می افزاید: من واقعا نمی دانم چه باید بگویم اصلا چی می توانم بگویم؟ فردا می روم زندان قرچک که ببینم چه خبر است و آیا می توانم او را ملاقات کنم یا نه. هنوز توی شوک هستیم. آتنا وقتی احضار شد خودش فکر می کرد بازداشت می شود به ما هم می گفت که بروم دیگر نمی آیم و حلال ام کنید اما اینکه این چنین بکنند نه او نه ما هیچ فکر نمی کردیم. من چهارشنبه پیش قاضی اش خواهم رفت تا با او در این مورد صحبت کنم و بگویم که هر کاری خواستید کردید حالا چرا برده اید قرچک؟ آنجا جای زندانیان سیاسی نیست و ما نگران وضعیت آتنا در این زندان هستیم.

پدر آتنا می گوید که امیدی به ازادی دخترش ندارد و “با وضعیت فعلی ما امیدی به آزادی نرادیم ولی حداقل از قرچک او را به زندان اوین منتقل کنند که خیال مان کمی راحت تر شود”.

او در پاسخ به این سوال که ایا قضیه ضرب و شتم دخترتان در دادگاه را پی گیری خواهید کرد؟ می گوید: بله اما هنوز نمیدانم فعلا دو سه روزی منتظر می مانم تا ببینم وضعیت آتنا چگونه می شود.

او می گوید که دخترش شاغل نبوده و دانشجوی نخبه دانشگاه الزهرا و نقاش است: آتنا جایی کار نمی کرد او نقاش استو دانشجوی نخبه دانشگاه الزهرا بود و بیشتر سرگرم نقاشی و نمایشگاه گذاشتن بود. یعنی نمایشگاه نقاشی های خودش. حالا هم که این بار اول نیست بازداشت می شود دفعه قبل با قرار وثیقه آزاد شد اما الان نگران تر هستیم و تا او را به اوین منتقل نکنند آرامش نداریم.

آتنا فرقدانی به گفته خانواده اش شهریور امسال بازداشت و پس از دو ماه با قرار وثیقه آزاد شده بود. او پس از آزادی با انتشار ویدئویی در شبکه یوتیوب اعلام کرد که در زندان مورد هتک حرمت قرار گرفته است.

سازمان عدالت برای ایران در گزارشی اعلام کرده است که این فعال مدنی توسط قرارگاه ثارالله بازداشت و در بند ۲ الف سپاه زندانی بوده، براساس این گزارش آتنا فرقدانی با طرح شکایتی نسبت به آنچه در زندان بر او گذشته اعتراض کرده است. هتک حرمت از سوی ماموران بند دو الف سپاه از طریق بازرسی اهانت آمیز بدن و عریان کردن او در سلول٬ ضرب و شتم و فحاشی از سوی زندانبانان٬ نقض حریم شخصی در زندان اوین از طریق کار گذاشتن دوربین فیلمبرداری در توالت و حمام٬ ننوشتن لپ تاپ٬ تبلت و گوشی تلفنش در لیست توقیف لوازم شخصی و پس ندادن آنها از جمله مواردی است که این فعال مدنی نسبت به آن طرح شکایت کرده است.

براساس همین گزارش دیدار خانواده کشته‌شدگان اعتراضات پس از انتخابات ۱۳۸۸ و زندانیان سیاسی، حضور در تجمعات اعتراضی جلوی زندان اوین و انتشار نقاشی‌های انتقادی از جمله دلایل بازداشت این فعال مدنی عنوان شده است و “تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت کشور، تجمع و تبانی با افراد ضدانقلاب(که منظورشان ارتباط با محمد نوری‌زاد و ناصر اشجاری بود) و فرقه ضاله (بهاییان)،، توهین به نمایندگان مجلس از طریق مهارت نقاشی و توهین به مقام معظم رهبری و سپاه پاسداران و سه قوه” اتهاماتی است که از سوی شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین به او تفهیم شده بود.

از: روز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. «مقابل چشمان پدر و مادرش از مامور زن سیلی خورده و از سوی ماموران مرد مورد ضرب و شتم قرار گرفته»… این سیلی انگار به صورت ما خورده؛ برای آگاهی آتنای عزیز که بداند در هرحال در کنارش هستیم و «رنج جسمی» او را بجان خریده و با هم تقسیم میکنیم؛ شاید دردش کمتر احساس شود! این هموطن هنرمند، با استعداد، شریف و آزاده که از بهترین ثروتهای کشورمان هست سکوت را انتخاب نکرده و به همین خاطر در دل خیلی از هموطنانش اکنون بهترین جا را دارد. به امید اینکه به زودی آزاد شده و در کنار خانواده اش باشد. داشتن چنین هنرمندانی آزاده و مردمی افتخار بزرگی هست و باید به هر قیمتی که شده حمایت شوند… و البته اطلاع رسانی وسیع از وضعیت آنها یکی از موثرترین کارهاست.
    شرم و ننگ بر کسانی که صبح از خواب بلند میشوند تا به بهانه دفاع از رهبر اهریمن و بهانه هایی مشابه، بهترینهای این مملکت را «کتک» بزنند و روز حرامشان را به شب برسانند تا روز نحس دیگرشان شروع شود. و ننگ و شرم بیشتر بر قدرت طلبانی که ثروتهای این مملکت را میدزدند و دودستی چسبیده به قدرت اهریمنی خود، حاضرند بخاطر حفظ نحس آن بدترین و شریرترین و پست ترین ها را در این کشور بخدمت خود درآورند. تا باشد روزی که کشورمان و ملت شریف ایران از دست این شارلاتانها و حکومت مافیایی دزدیدن و گرفتن و زدن و کشتن خلاصی یابد؛ برای همیشه.