معترضان «بسیجی» خواستار تعطیلی سفارت فرانسه و استیضاح ظریف شدند

دوشنبه, 29ام دی, 1393
اندازه قلم متن

basijiha-sefarat-france

صد‌ها تن که خود را دانشجوی بسیجی می‌خواندند روز دوشنبه ۲۹ دی با تجمع مقابل سفارت فرانسه در تهران نسبت به آنچه که «هتک حرمت پیامبر اسلام» عنوان کردند دست به اعتراض زدند و خواستار تعطیلی این سفارتخانه شدند.

این تجمع در واکنش به چاپ کاریکاتوری از پیامبر اسلام در شماره جدید نشریه «شارلی ابدو» چاپ فرانسه صورت گرفت که روز ۲۴ دی در سه میلیون نسخه منتشر شد و حاوی تصویری از وی با این پلاکارد است که «من شارلی ابدو هستم».

این نشریه ۱۷ دی ماه هدف حمله دو مرد مسلح فرانسوی الجزایری تبار قرار گرفت که ۱۲ کشته بر جای گذاشت. حمله یاد شده با موج محکومیت بین‌المللی از جمله از سوی وزارت امور خارجه ایران روبرو شد. با این حال، تهران روی جلد نشریه شارلی ابدو را نیز محکوم کرده است.

چاپ کاریکاتور جدید از پیامبر اسلام خشم محافظه‌کاران در ایران را برانگیخت و برخی نشریات از جمله کیهان و هفته نامه «انصار حزب‌الله» از حمله به دفتر نشریه شارلی ابدو حمایت کردند.

یک هفته پس از انتشار شماره این جدید این هفته نامه طنز فرانسوی، گزارش خبرگزاری‌های ایران حاکی است که صد‌ها تن با تجمع مقابل سفارت فرانسه در خیابان نوفل لوشاتو تهران شعارهای «مرگ بر فرانسه، مرگ بر اسرائیل، ‌فرانسه فرانسه ننگت باد‌، لا اله الله محمد رسول‌الله، مرگ بر فرانسه و صهیونیسم» سر دادند.

گزارش خبرگزاری ایسنا حاکی است که تجمع‌کنندگان با نوشتن نام «محمد رسول‌الله» بر روی تابلوی یکی از خیابان‌های اطراف سفارت فرانسه در تهران، به صورت نمادین، نام این خیابان را تغییر دادند.

تجمع یاد شده چندین سخنران نیز داشت، از جمله احمد توکلی نماینده اصولگرای تهران در مجلس شورای اسلامی در سخنانی با «بدکاره» توصیف کردن نشریه شارلی ابدو، گفته است: «حمله به این روزنامه بدکاره به نظر ساختگی است و توسط نیروهای جاسوسی موساد و سیا انجام شده است».

شخصی به نام سید محسن میرحاجی که نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران معرفی شده است نیز گفت: «امروز اینجا جمع شده‌ایم تا به این سفیر بی‌هویت فرانسوی بگوییم لبیک یا محمد، اگر این سفارت منحوس را امروز سرشان خراب نمی‌کنیم به دستور رهبرمان است».

نماینده جامعه اسلامی دانشجویان نیز اظهار عقیده کرده که اگر حکم آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، درباره مرگ سلمان رشدی اجرا می‌شد، به گفته وی، «دیگر کسی حق توهین به محمد را نداشت».

گزارش‌ها می‌افزاید که تجمع کنندگان خواستار بسته شدن سفارت فرانسه و اخراج سفیر این کشور از ایران شدند.

در این تجمع همچنین از مجلس شورای اسلامی خواسته شد تا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به دلیل آنچه که واکنش ضعیف این وزارتخانه به قضیه شارلی ابدو خوانده شده است، استیضاح شود.

در بیانیه پایانی این تجمع نیز گفته شده است: «در حالی که ملت شریف ایران منتظر برخورد قاطع دستگاه دیپلماسی کشورمان با دولت فرانسه بودند، جناب آقای ظریف وزیر خارجه دولت یازدهم در اقدامی نسنجیده و مغایر با اصول انقلاب اسلامی و حتی مغایر با اصول شناخته شده و مورد پذیرش دیپلماتیک، تنها دو روز پس از انتشار این کاریکاتورهای ننگین، به پاریس سفر کرده و با وزیر امورخارجه دولت فرانسه دیدار کرد».


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.