نامه شیرین عبادی به احمد شهید درباره نرگس محمدی

سه شنبه, 30ام دی, 1393
اندازه قلم متن

narges_mohammadi201401

شیرین عبادی به احمد شهید در خصوص مزاحمت‌های قضایی و امنیتی برای نرگس محمدی نامه نوشت.

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و رییس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران در خصوص احضارها و اخطارها برای نرگس محمدی، نائب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر توضیحاتی را ارائه کرد.

هفته گذشته، خانم محمدی در مراجعه‌ای که به بازپرسی شعبه دوم بازپرسی دادسرای انقلاب داشته، آخرین دفاع از او اخذ و پرونده جهت تعیین وقت به دادگاه انقلاب ارسال شده است. او همچنین در پی اهدای جایزه سالانه کانون مدافعان حقوق بشر، ساعت‌ها مورد بازخواست مأموران امنیتی قرار گرفت.

خانم عبادی در این نامه از آقای شهید خواسته است تا با استفاده از کلیه امکانات قانونی‌اش نسبت به رفع مزاحمت از سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، اقدامات لازم را انجام دهد.

رو نوشت این نامه برای کمیسر عالی‌ حقوق بشر، گزارشگر سازمان ملل متحد در وضعیت مدافعان حقوق بشر و دفتر دبیر کل سازمان ملل متحد نیز ارسال شده است

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن کامل نامه شیرین عبادی به احمد شهید که در تاریخ ۲۹۲۹ دی ماه ۱۳۹۳ ارسال شده، به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر احمد شهید
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران

پیرو گزارش‌های قبلی به اطلاع می‌رساند که خانم نرگس محمدی، نائب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر همچنان با تشکیل پرونده‌های متعدد مواجه است؛ به‌گونه‌ای که از اردیبهشت ماه تا دی ماه سال جاری هفت بار از سوی شعبه دوم بازپرسی دادسرای انقلاب برای وی اخطاریه و احضاریه صادر شده است.

خانم محمدی که قبلاً به شش سال حبس محکوم شده بود، در پی تبعید غیرقانونی به زندان زنجان و همچنین مشکلاتی که مأموران امنیتی بصورت غیر‌مستقیم برای او ایجاد کرده بودند، به شدت بیمار و بستری شد تا حدی که مسئولان قضایی ناچار شدند وی را برای ادامه درمان با اخذ وثیقه، موقتاً آزاد کنند. اما متأسفانه پس از این دوران نیز مأموران امنیتی دست از سر او برنداشته‌اند.

هفته گذشته و در آخرین مراجعه‌ای که خانم محمدی به بازپرسی شعبه دوم بازپرسی دادسرای انقلاب داشته، آخرین دفاع اخذ و پرونده جهت تعیین وقت به دادگاه انقلاب ارسال شده است. اتهام‌های ادعایی علیه نامبرده عبارتند از: «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «مخالفت با مجازات اعدام و عضویت در گروه لگام».

مأموران امنیتی در گزارشی که ضمیمه پرونده است، نوشته‌اند که چون خانم محمدی با اعدام مخالف است بنابراین با قصاص نیز که از احکام شریعت است، مخالف است و از حیث مخالفت با شریعت اسلامی نیز مسئول است.

جناب آقای شهید
به خوبی مشخص است که اتهام‌های مطروحه به خاطر سمت و ادامه فعالیت خانم نرگس محمدی در کانون مدافعان حقوق بشر است و در این خصوص بارها مأموران امنیتی به وی هشدار داده بودند. حتی پس از اهدای جایزه سالانه کانون مدافعان حقوق بشر به مولوی عبدالحمید که یکی از محبوب‌ترین روحانیون بلوچ و اهل تسنن است، ساعت‌ها مورد بازخواست قرار گرفت.

نظر به اینکه طبق اعلامیه حمایت از مدافعان حقوق بشر، کلیه افرادی که برای پیش برد حقوق بشر، فعالیت می کنند می‌بایستی آزادانه و مصون از هر نوع اذیت و آزاری بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، بنابراین خواهشمندم با استفاده از کلیه امکانات قانونی نسبت به رفع مزاحمت از سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر که یکی از سرشناس‌ترین فعالان ایرانی است، اقدامات لازم را انجام دهید. همچنین این نامه در پرونده دولت جمهوری اسلامی ایران، ضبط شود.

شیرین عبادی
رییس کانون مدافعان حقوق بشر

از: ایران امروز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.