بهرام رفیعی: نقدی هم وارد ماجرای روت شد: عارف خودفروخته شد، آلمان بی‌آبرو!

پنجشنبه, 9ام بهمن, 1393
اندازه قلم متن

bahram_rafie
پس از واکنش های اولیه تعدادی از اصولگرایان تندرو در مجلس به دیدار نایب رییس مجلس آلمان با محمدرضا عارف و ابراز امیدواری او برای رفع حصر از رهبران جنبش سبز و همچنین پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس آینده، تعدادی از فرماندهان سپاه و اعضای سابق این نهاد نظامی در مجلس نیز وارد میدان شده و با انتقاد از عارف، کشور و دولت آلمان را نیز”بی آبرو” و “مدافع تروریست ها” خوانده وبه حملات خود به وزارت امورخارجه شدت بخشیده اند.

در همین ارتباط سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی در اظهاراتی در پیشوای ورامین و در جمع اعضای بسیج بااشاره به سفر کلاویا روت نایب رییس مجلس آلمان و اظهارات او درباره حقوق بشر در ایران و رفع حصر رهبران جنبش سبز گفت: “آلمان بی آبروتر از آن است که درباره حقوق بشر حرف بزند و اگر قرار باشد پرونده حقوق بشری آلمان بازخوانی شود کمترین جرایم آن، دو جنگ جهانی است که حاصل آنها بیش از ۱۵۰ میلیون کشته و صدها میلیون نفر آواره و معلول بوده است.”

فرمانده بسیج همچنین مدعی شد: “در کشور ما حصر خانگی دو نفر خبیث خائن که با ادعای واهی، کشور را به آشوب کشاندند و دستاوردهای شگرف و بزرگ ملت ایران در برگزاری انتخاباتی عظیم با مشارکت بالای ۸۵ درصدی را به باد دادند، از نظر دشمنان تبدیل به نمادی از نقض حقوق بشر شده و تمامی سیاستمداران و سردمداران غربی درباره آن اظهار نظر می‌کنند حال آنکه این دو نفر در خانه‌های لوکس و شرایط مناسب جانشان حفظ شده است.”

به گفته جانشین فرمانده کل سپاه “آلمان بیشترین میزان سلاح‌های شیمیایی را به صدام داد که علیه ملت ما در دوران دفاع مقدس به‌کار گرفته شد.همین امروز، حزبی که جنگ جهانی را به راه انداخته در آلمان رسمیت داشته و فعالیت می‌کند، فعالان نازی به بهانه رنگ پوست و نژاد، مرتکب قتل می‌شوند و جنایات خود را ادامه می‌دهند.”

او همچنین ادعا کرد که “عملکرد و جنایات کشورهایی نظیر انگلیس و آمریکا برای اذهان عمومی مشخص و عیان شده است به همین خاطر دشمنان انقلاب اسلامی تلاش دارند تا با استفاده از کشورهایی نظیر آلمان به اهداف خود دست پیدا کنند.”

این گفته های محمدرضا نقدی درباره سفر نایب رییس مجلس آلمان و این کشوردرحالی است که خود او از سوی فعالین حقوق بشر در ایران و همچنین نهادهای بین المللی در سالیان اخیر به موارد متعدد نقض حقوق بشر متهم شده است. او حتی در مقام مسئول حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی، در جریان پرونده موسوم به “شهرداران” که طی آن شهرداران مناطق مختلف تهران بازداشت و به فساد مالی متهم شده بودند،به علت شکنجه متهمان این پرونده در “بازداشتگاه وصال” از سوی دادگاه نظامی مجرم شناخته و به ۸ماه حبس قطعی محکوم شده بود.

نقدی در ماجرای ۱۸ تیر ـ حمله به کوی دانشگاه تهران در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی ـ نیز یکی از فرماندهان سرکوب دانشجویان بود. از سوی دیگر شورای امنیت سازمان ملل در ماه مارس سال ۲۰۰۸نام وی را به دلیل تلاش برای شکستن تحریم های بین المللی برعلیه ایران در فهرست افراد شامل تحریم قطعنامه ۱۸۰۳این شورا قرار داده است.

درماه آوریل سال ۲۰۱۰ نیز اتحادیه اروپا اسامی ۳۲نفر از فرماندهان نهادهای نظامی و مقامات قضایی را به عنوان ناقضان گسترده حقوق بشر در ایران منتشر کرد که نام محمدرضا نقدی هم در میان آنان بود. اتحادیه اروپا در این بیانیه درباره محمدرضا نقدی نوشته بود که “وی به عنوان فرمانده بسیج، از نیروهای بسیجی برای سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌های روز عاشورا سال ۸۸سوء استفاده کرد که در نتیجه این خشونت‌ها، ۱۵نفر کشته و صدها نفر بازداشت شدند. وی پیش از انتصاب به عنوان فرمانده بسیج در اکتبر سال ۲۰۰۹مسئول واحد اطلاعات بسیج بود که از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات نیز بازجویی می‌کرد.”

همچنین در زندگینامه محمدرضا نقدی که روزنامه جوان در مهرماه ۱۳۸۸ پس از انتصاب او به عنوان فرمانده بسیج منتشر کرد آمده بود که او در سال ۱۳۵۶ و در زمان حکومت پهلوی وارد دانشگاه گیلان شده که آن زمان توسط مسئولان و اساتید آلمانی اداره و تدریس می شده و به مدت یکسال تحصیل کرده است.

عارف چه کاره است؟

واکنش ها به اظهارات کلاویا روت اما از سوی وابستگان نهادهای نظامی در مجلس نیز همچنان ادامه دارد و از این موضوع برای حمله و فشار به دولت و وزارت امور خارجه استفاده می کنند.

از جمله سید حسین نقوی حسینی گفت: “این اظهارات مداخله‌جویانه و بی‌ادبانه نایب رئیس مجلس آلمان را محکوم می‌کنم و سؤال بنده از هیأت رئیسه مجلس این است که آقای عارف «چه کاره مجلس است»، هیأت پارلمانی آلمان چرا باید با آقای عارف دیدن کند، چرا در برنامه دیدارهای هیأت پارلمانی آلمان دیدار با فردی گذاشته می‌شود که نه ربطی به پارلمان دارد و نه در دولت دارای جایگاه و موقعیتی است.”

محمدصالح جوکار، فرمانده سابق سپاه و بسیج و عضو فعلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در همین ارتباط گفت: “مسئولین دعوت کننده از معاون پارلمانی مجلس آلمان بایستی پاسخگو باشد. جای تاسف دارد که چنین اشخاصی که فعالیت آنها علیه ایران برای همگان مشهود است به داخل کشور ما دعوت شوند و صریحاً به دخالت در امور داخلی ما می پردازند.”

وی ادعا کرد که “کلاویا روت از اعضای حزب سبز‌های آلمان به عنوان نخستین حامی گروه های تروریستی به ویژه منافقین علیه ایران است.افراد دعوت شونده باید طبق قوانین و پروتکل تفهیم شده حدود را رعایت کنند نه اینکه به دخالت های بی جا بپردازند.”

سرتیپ پاسدار محمداسماعیل کوثری نیز در جریان تذکری در صحن مجلس اعلام کرد:”این خانم که مسئولیت در کشور آلمان دارد، انگار هیچ قانونی سرش نمی‌شود. این مسئولان باید با ارائه اطلاعات دقیق به دستگاه‌ها و مسئولان تصمیم‌گیرنده به گونه‌ای عمل کنند که این طور موارد مشابه دیگر تکرار نشود.”

این فرمانده سابق سپاه و عضو کنونی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با گفتن اینکه “ما چنین اجازه‌ای را به کسی نمی‌دهیم که بخواهد در کشورمان دخالت کند” محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را هم “خود فروخته” خواند.

او گفت: “ما قطعا کوچکترین اجازه ای به مسئولان کشورهای متخاصم با ایران را نخواهیم داد که در کشورمان با «خودفروختگان» مذاکره کنند، ما از مسئولان می‌خواهیم که نسبت به این مسائل توجه لازم را به کار گیرند. لازم است که مسئولان وزارت خارجه نسبت به این تذکر به طور قاطع عمل کنند و با احضار سفیر کشور آلمان تذکرات لازم را بدهند. ”
روز ۷ دی ماه نیز علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ارسال نامه خود به محمدجوادظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی برای احضار سفیر آلمان در تهران خبرداده بود.

به گفته بروجردی “سفارت ما در برلین پیش از سفر هیات آلمانی به ایران یادداشت رسمی داده بود و وزارت امور خارجه نیز آن را تأیید کرده بود اما وقتی که با وجود همه این تذکرات کار اشتباهی انجام شده حتماً باید اقدام جدی صورت بگیرد و مجلس نیز این کار را خواهد کرد.”

در همین حال اما مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که دعوت و برنامه ریزی برای سفر هیات پارلمانی آلمان از سوی مجلس صورت گرفته است.

او گفته: “دیپلماسی پارلمانی یکی از ظرفیت‌های تعامل میان کشورها است و ایران فعالانه در این حوزه ورود پیدا کرده است. رفت و آمدهای پارلمانی میان ایران و کشورهای مختلف به خوبی برقرار است و بین ایران و آلمان در یک سال و چند ماه گذشته هشت هیأت پارلمانی در تردد بوده‌اند.”

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرده: “هیأت پارلمانی آلمان درخواست‌هایی برای برخی ملاقات‌ها داشتند که مجموعه درخواست‌ها و برنامه ملاقات‌هایشان به مجلس شورای اسلامی اعلام شد و مجلس همه برنامه‌ها را دریافت کرد. تنها ملاقات ایشان با قائم مقام وزارت امور خارجه به پیشنهاد وزارت امور خارجه در برنامه نایب رئیس پارلمان آلمان گنجانده شد و بقیه دیدارها چیزی بوده است که مجلس برنامه‌ریزی کرده است.”

او درباره “احضار سفیر آلمان در تهران به وزارت امور خارجه” به دلیل دیدار نایب رئیس پارلمان آلمان با محمدرضاعارف نیز گفت: “ما مجموعه مذاکرات و بحث‌های پیرامونی این سفر را دنبال و بررسی می‌کنیم و چنانچه اقدامی در حوزه سیاسی لازم باشد انجام می‌دهیم.”

کلاویا روت چه گفت؟

کلاویا روت نایب رییس مجلس آلمان پنجشنبه ۲ بهمن ماه در راس یک هیات پارلمانی به دعوت گروه دوستی پارلمانی ایران و آلمان به تهران سفر و با تعدادی از مقامات مجلس شورای اسلامی همچون علی لاریجانی و محمدحسن ابوترابی و همچنین برخی از مقامات دولت جمهوری اسلامی همچون معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی دیدار و گفت و گو و روز دوشنبه ۶ بهمن ماه نیز تهران را ترک کرد.

نایب رییس مجلس آلمان روز یکشنبه در آخرین روز از سفر ۴ روزه اش از ایران در دیدار با محمدرضا عارف، از اعضای اصلاح طلب مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: “در سال۲۰۰۹(سال۸۸) برخی آزادی رسانه ای و سیاسی میخواستند و فعالان سیاسی و دانشجویان مطالباتی را داشتند. شما امروز سیاست داخلی را چگونه می بینید چراکه برخی میگویند مبارزات انتخاباتی امروز شروع شده است و من میخواهم بدانم دولت در زمینه انتخابات در چه وضعیتی قرار دارد. من شنیده ام همه نمیتوانند در این انتخابات کاندیدا شوند.”

بنا بر گزارش هایی که در خبرگزاری ها از این دیدار منتشر شد ،او ابراز امیدواری کرده بود که اصلاح طلبان پیروز انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی باشند. اوهمچنین به محمدرضا عارف گفته بود: “میخواهم بدانم شورای نگهبان در این انتخابات چه تاثیری دارد و آیا این آزادی وجود دارد که همه کاندیدا شوند چراکه من شنیده ام که اصلاح طلبان نتوانستند در انتخابات کاندیدا شوند. من شنیده‌ام که در ایران همه می‌توانند کاندیدا شوند ولی باید از فیلتر شورای نگهبان رد شوند و همینطور شنیده‌ام که برخی نتوانسته‌اند از این فیلتر عبور کنند”.

نایب رییس مجلس آلمان همچنین خواستار رفع حصر رهبران جنبش سبز شده و تاکید کرده بود: “پیامدهای انتخابات ۸۸ در جامعه ایران هنوز ادامه دارد و ما در ماه‌های اخیر حرف‌هایی را درباره رفع حصر و حرف‌هایی از این قبیل شنیده‌ایم امیدوارم که حصر آقای موسوی و خانم رهنورد پایان یابد چراکه اگر این حصر پایان یابد رضایت بخشی در جامعه ایجاد میشود.”

وی همچنین با گفتن اینکه “من یک فعال حقوق بشری هستم و معتقدم حقوق بشر را ابتدا باید در خانه خود اصلاح کنیم و سپس به اتفاقات ابوقریب و گوانتانامو انتقاد داشته باشیم” با پرسش درباره بازداشت عبدالفتاح سلطانی و اینکه سفیر جمهوری اسلامی در آلمان تاکنون جوابی درباره چرایی بازداشت او نداده اضافه کرده بود: “من یک وکیل هم هستم و می دانم که در سیاست داخلی یک کشور نباید دخالت کرد اما امیدوارم بدانم چه حکمی برای سلطانی صادر شده است.”

حمله به دولت حسن روحانی و همچنین یک مقام مجلس آلمان از سوی اصولگرایان تندرو و فرماندهان نظامی در حالی است که آنها پیش از این نیز در پی سفر کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران در اسفندماه سال گذشته و دیدار او با نرگس محمدی روزنامه نگار، فعال مدنی و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در ایران و همچنین گوهر عشقی (مادر ستاربهشتی وبلاگ نویس کشته شده توسط نیروی انتظامی) از این موضوع استفاده کرده و طرح سوال و فشار بر وزارت امور خارجه را در دستور کار خود قرار داده بودند.

پیش از این نیز در آذرماه سال گذشته در جریان سفر هیات پارلمانی اتحادیه اروپا و دیدار اعضای این هیات با جعفر پناهی کارگردان سینما و نسرین ستوده وکیل دادگستری نیز چهره های نظامی امنیتی و همچنین اصولگرایان تندرو در مجلس حملاتی را علیه دولت حسن روحانی انجام داده بودند.
از: روز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.