نگرانی‌های مقام‌های ایران در گفتگو با یک نمایندۀ آمریکا

چهارشنبه, 22ام بهمن, 1393
اندازه قلم متن

“جیم اسلتری”، نمایندۀ سابق مجلس آمریکا که در دسامبر گذشته به دعوت ایران برای شرکت در یک کنفرانس به این کشور سفر کرده، در بازگشت به آمریکا گفته است که او نخستین نمایندۀ سابق یا کنونی کشورش است که پس از انقلاب اسلامی به ایران سفر و با مقامات ارشد این کشور گفتگو کرده است.

“جیم اسلتری”، گفته است که مقامات ایرانی در مذاکرات‌شان با آمریکا بیش و پیش از هر چیز خواستار احترام هستند و می گویند که «حسن روحانی و نزدیکان او در قدرت، حقیقتاً خواستار بهبود مناسبات با آمریکا هستند»، اما آنان در پی پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات کنگرۀ آمریکا نسبت به توانایی باراک اوباما در اجرای یا موافقتنامه میان دو کشور بر سر پروندۀ هسته ای ایران شدیداً نگرانند.

جیم اسلتری، افزوده است که «مقامات ایرانی شدیداً نگرانند که بهترین پیشنهاد خود را در این مذاکرات ارایه کنند، اما پیشنهاد آنان با مخالفت کنگرۀ آمریکا مواجه شود.»

با این حال، نمایندۀ سابق مجلس آمریکا گفته است که هر دو کشور ایران و آمریکا مسئول و مسبب موانع موجود بر سر یک توافق بین‌المللی بر سر برنامۀ هسته‌ای ایران هستند.

جیم اسلتری، ابراز تأسف کرده که کمتر نماینده‌ای از جانب کنگرۀ آمریکا تا کنون کوشیده مناسبات شخصی‌ای با مقامات ایرانی برقرار سازد؛ وی گفته است که بزرگترین مسئلۀ دو کشور ناآگاهی‌شان نسبت به یکدیگر است.

همزمان با این سخنان، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بار دیگر و برغم مخالفت کاخ سفید و احزاب چپ و میانه در اسرائیل، بر عزم خود برای ایراد سخنرانی در مقابل کنگرۀ آمریکا در ماه مارس آینده در خصوص برنامۀ هسته ای ایران تأکید کرد و گفت که او مصمم به انجام این سخنرانی است، زیرا، به ادعای وی، «توافق بدی» بر سر پروندۀ اتمی ایران میان واشنگتن و تهران در حال شکل‌گیری است و چنین توافقی موجودیت دولت اسرائیل را به خطر می‌اندازد.

در واکنش، رییس جمهوری آمریکا، باراک اوباما، اعتراف کرد که بر سر ایران «اختلاف حقیقی» با دولت اسرائیل دارد. رییس جمهوری آمریکا در عین حال تأکید کرد که نه تنها مذاکرات اتمی با ایران پس از ۳۱ مارس تمدید نخواهد شد، بلکه از این پس موفقیت یا عدم موفقیت این مذاکرات به ارادۀ سیاسی رهبران ایران و تمایل آنان برای رسیدن به یک توافق بستگی دارد.

رییس جمهوری آمریکا که این سخنان را در پایان گفتگوهایش با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان فدرال، ایراد می کرد، تأکید نمود که به گمان او در لحظۀ بحرانی حاضر، ادامۀ مذاکرات پس از مهلت تعیین شده مفید نیست، در صورتی که تهران با اتخاذ اصول پایه‌ای که خواست جامعۀ جهانی است همچنان مخالفت ورزد.

باراک اوباما در ادامه تصریح نمود: «از این پس همه به خوبی می دانیم که مسائل ماهیت فنی ندارند؛ مسئله در واقع از این قرار است که آیا ایران ارادۀ سیاسی و تمایل رسیدن به یک توافق را دارد یا خیر؟»

در واکنش به این سخن، حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، گفت که این کشور قدم های لازم را برای رسیدن به یک توافق برداشته است، اکنون نوبت طرف های مقابل است که فرصت رسیدن به یک توافق با ایران را از دست ندهند.

یکشنبه گذشته، رهبر جمهوری اسلامی ایران صریحاً گفت که او مخالف هرگونه توافق اتمی با آمریکا است که با منافع جمهوری اسلامی ایران در تضاد باشد.
از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.