زنگنه: وضعیت صنعت نفت اسفناک است، وزارت نفت در پرداخت حقوق کارکنان خود هم به مشکل برخورده است

دوشنبه, 27ام بهمن, 1393
اندازه قلم متن

sanate-naft

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، وضعیت این صنعت را “نابسامان و بسیار اسفناک” توصیف کرده و گفته است که این وزارتخانه پولی برای سرمایه‌گذاری در میادین مشترک ندارد.

آقای زنگنه امروز دوشنبه ۲۷ بهمن به مجلس رفته بود تا از بند الحاقی به بودجه سال آینده برای اختصاص ۴.۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به طرح‌های توسعه میادین مشترک دفاع کند.
آقای زنگنه در سخنانش در مجلس با ابراز نگرانی از “وضعیت اسفناک حاکم بر صنعت نفت” هشدار داد که اگر این بند رای نیاورد “دچار بحران واقعی می‌شویم”.

با وجود چشم‌انداز تیره‌ای که وزیر نفت ایران از وضعیت سال آینده ترسیم کرد، این بند الحاقی که به دلیل مغایرت با برنامه پنجم توسعه نیازمند رأی موافق دو سوم نمایندگان بود، رای نیاورد و به کمیسیون تلفیق بودجه برگردانده شد.

قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه‌ای که نیمه آذر ماه به مجلس ارائه شد، حدود ۷۰ دلار در نظر گرفته شده بود، اما سقوط شدید قمیت نفت به زیر پنجاه دلار باعث شده است که دولت با الحاق بندهایی خواهان استفاده از منابع صندوق توسعه و همین طور فروش اوراق مشارکت برای سرمایه گذاری در صنعت نفت شود.

با وجود مخالفت نمایندگان مجلس با برداشت از صندوق توسعه ملی، بند الحاقی مربوط به انتشار و فروش اوراق مشارکت ارزی و ریالی در مجلس تصویب شد.

آثار جانبی کاهش شدید قیمت نفت در کشورهای فروشنده نفت کم‌کم ظاهر می‌شود. مساله اول کسری بودجه کشورهای صادرکننده نفت بود و حالا کاهش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی. ایران هم مستثنا نیست. در فصل بررسی بودجه در ایران، وزیران معمولا سعی می‌کنند منابع مالی بیشتری از بودجه به دستگاه‌های خود تخصیص بدهند. این تلاش از طرف وزیر نفت دو چندان بود. صحبت‌های امروز بیژن زنگنه درباره وضعیت صنعت نفت را باید در این چهارچوب دید. با توجه به تحریم‌های بین‌المللی ایران فعلا نمی‌تواند به سرمایه‌گذاری خارجی دل ببندد. سرمایه‌گذاری داخلی هم از منابعی مثل سهم وزارت نفت از فروش نفت خام به شدت کاهش یافته است. برای همین وزارت نفت به دنبال متقاعد کردن نمایندگان مجلس به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و اوراق مشارکت برای جبران کمبود سرمایه گذاری است.

حقوق کارکنان

وزیر نفت با اشاره به مصوبه سابق مجلس برای اختصاص ۱۴.۵ درصد از درآمدهای نفتی به این صنعت گفت: “با احتساب نفت بشکه‌ای ۱۰۰ دلار با فروش دو میلیون بشکه در روز حدود ۱۳ میلیارد دلار عاید وزارت نفت می‌شد، اما امروز با احتساب نفت ۴۰ دلاری حدود ۳ میلیارد دلار می‌شود.”

آقای زنگنه گفت که با این حساب وزارت نفت در پرداخت حقوق کارکنان خود هم به مشکل برخورده است “چه برسد به این که بخواهیم در میادین مشترک نیز سرمایه‌گذاری کنیم”.
او همچنین امکان استقراض منابع مالی از خارج از ایران را به دلیل تحریم‌ها رد کرد و افزود “ما نخواستیم در مورد این موضوع و حل مشکل مزاحم مقام معظم رهبری شویم و ترجیح دادیم کار از طریق روال قانونی مجلس پیش رود”.

تحلیل – امیر پایور
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.