فیروزه متین: اعتراف بی سابقه دو مقام بلندپایه سیاسی و قضایی، آلودگی سیاسیون به درآمد مواد مخدر

یکشنبه, 3ام اسفند, 1393
اندازه قلم متن

mavad-mokhadder

دو تن از مقامات بلندپایه سیاسی و قضایی در ایران از آلوده شدن عرصه سیاسی رسمی به پول های کثیف به دست آمده از تجارت مواد مخدر خبر دادند. سخنانی که رسانه های داخلی و بین المللی آنها را «بی سابقه» ارزیابی کرده اند و در داخل نیز بسیاری از آن به عنوان سند دیگری از وجود فساد گسترده در تشکیلات حکومت دینی ایران نام برده اند.

بر اساس این گزارش،

آغازگر این سخنان بی سابقه عبدالرضا رحمانی فضلی بود که نشست سراسری روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر را با سخنان خود به صحنه ای برای افشاگری کم سابقه سیاسی تبدیل کرد.

او گفت: “جریان ورود پول‌های کثیف لطمات بسیاری را به اقتصاد کشور وارد می‌کند و خطرات آن شاید پررنگ‌تر و ویرانگرتر از سایر حوزه‌ها باشد. سالانه در حوزه مصرف مواد مخدر در کشو رمان ۱۰ هزار میلیارد تومان پول به گردش می‌آید و معادل این گردش مالی نیز در ترانزیت مواد مخدر رخ می‌دهد. از این رو گردش مالی سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان در مواد مخدر معادل دو سوم بودجه عمرانی کشور است.گردش مالی قاچاق مواد مخدر باعث اعمال قدرت قاچاقچیان در حوزه سیاست نیز می‌شود”.

وی افزود: “باید توجه داشت که بی‌شک بخشی از پول کثیف قاچاق مواد مخدر در حوزه سیاست، انتخابات و انتقال قدرت سیاسی در کشور وارد می‌شود. به عنوان مثال فردی که به عنوان کاندیدای شورای شهر وارد این عرصه شده بود برای جریان انتخاباتی خود دو میلیارد تومان هزینه کرده و مدعی است دوستان و رفقایش این هزینه‌ها را متقبل شده‌اند ولی سوال اینجاست که دوستان و رفقای وی چه نذری داشته‌اند که این پول را برای انتخابات این فرد هزینه کردند. پول‌های کثیف ناشی از قاچاق مواد مخدر در تمامی بخش‌ها نفوذ می‌کند. برای پاک نگه داشتن قدرت از این آلودگی باید تلاش کرد تا پول‌های کثیف قاچاق مواد مخدر وارد حوزه سیاست و قدرت نشوند”.(لینک)

بر اساس اگزارشی، در حاشیه همان نشست، ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور که با سوالات خبرنگاران مواجه شده بود، گفته است: “آنچه مسلم است قاچاق مواد مخدر و پول‌های ناپاک آن به وسیله ساک و چمدان جابه‌جا نمی‌شود چرا که تلاش آنها این است که پول را در گردش مالی و بانک‌ها بیاورند. در یکی از شهر‌ها ۱۲۰ حساب بانکی را شناسایی کردیم که به نظر رسید در ارتباط با مواد مخدر است و وقتی آن حساب‌ها را مسدود کردیم هیچ‌کس دنبالش نیامد؛ پس از اگر از ناحیه ناجا و دستگاه‌های اطلاعاتی به بانک‌ها اعلام شد که شعبه‌ای گردش مالی غیرمتعارف دارد نظام بانکی در این زمینه همکاری کند. همه ظریف کشور در مرحله مبارزه با مواد مخدر مورد نظر ما است و فضای اجتماعی و بانکی کشور باید برای مواد مخدر ناامن شود تا بتوان تنفر اجتماعی و عمومی را نسبت به مواد مخدر داشت تا جامعه و مردم خوب در این زمینه وارد شده و به کمک بیایند”.

او در مورد ورود پول کثیف به انتخابات هم گفته است: “در مورد آنچه رحمانی فضلی صحبت کرده من نمی‌دانم”.(لینک)

چندی پیش یک کانال محلی ترک، از بازداشت ۸ عضو سپاه پاسداران در باکو به دلیل مشارکت در قاچاق مواد مخدر به اروپا خبر داده بود، قاچاقچیانی که به گفته این شبکه همه آنها به سپاه پاسداران تحویل داده شدند.

در این گزارش آمده بود: “سپاه پاسداران در حال حاضر به فعالیت در عرصه قاچاق مواد مخدر هم‌چنان ادامه می‌دهد و منطقه نفوذ خود را به فیلیپین، مالیزیا و چین هم گسترش داده است‌. شبکه‌های موازی و مربوط با سپاه پاسداران فعالیت‌های مختلفی از جمله قاچاق پول را انجام می‌دهند تا به این طریق منابع مالی فعالیت‌های دهشت افگنی و فرهنگی مراکز و موسسات فرهنگی خود در امارات‌، افغانستان، پاکستان، تاجکستان، ترکیه و شرق آسیا تامین کنند. گفتنی است که اتحادیه اروپا هم اکنون در حال تعقیب فعالیت بیش از ۸۰ تن از تاجران و شرکت‌های تجارتی ایرانی در اروپا هستند که خواسته یا ناخواسته با فعالیت‌های سپاه پاسداران هم‌راهی می‌کنند”.(لینک)

چندی قبل، روزنامۀ انگلیسی تایمز نیز در مطلبی مفصل با استناد به سخنان مقامات پیشین اطلاعاتی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از نقش مرکزی سپاه پاسداران در قاچاق مواد مخدر در ایران و خارج از ایران خبرداده بود.(لینک)
از: روز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.