یونسکو انهدام آثار نمرود توسط داعش را اعلام جنگ علیه بشریت توصیف کرد

شنبه, 16ام اسفند, 1393
اندازه قلم متن
تصویری از یک دیوار باستانی شهر تاریخی نمرود

تصویری از یک دیوار باستانی شهر تاریخی نمرود

سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد «یونسکو» روز جمعه ۶ مارس با محکوم کردن انهدام آثار دوره آشوری نمرود در عراق از سوی داعش، اقدام این گروه را اعلام جنگ علیه بشریت توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارینا بوکووا دبیر کل یونسکو اظهار داشت: «نمی‌توانیم ساکت بمانیم. انهدام عمدی میراث فرهنگی یک جنایت جنگی است.» وی از مقامات سیاسی و مذهبی خواست در برابر اقدامات وحشیانیه داعش واکنش نشان دهند.

شهر آثاری نمرود، یکی از بزرگ‌ترین آثار تاریخی تمدن دوره آشوری به شمار می‌آید. این شهر در قرن بیستم توسط باستان‌شناسان کشف شد. دولت عراق می‌گوید که این شهر توسط داعش منهدم شده است.

وزارت جهانگردی و آثار باستانی عراق، روز پنجشنبه در بیانیهای در صفحه کاربری این وزارتخانه در «فیسبوک» اعلام کرد، گروه «تروریستی» داعش با استفاده از «بولدوزر» و ابزار آلات سنگین، برای تخریب آثار باستانی شهر نمرود در استان موصل در شمال کشور که به قرن سیزدهم قبل از میلاد یعنی دوره آشوری‌ها تعلق داشت، اقدام کرده است.

بیانیه وزارت جهانگردی و آثار باستانی عراق، یک هفته پس از آن منتشر شد که داعش با پخش ویدیوئی، تصاویری از تخریب موزه آثار باستانی شهر موصل را منتشر کرد.

شهر تاریخی نمرود در کنار رود دجله در ۳۰ کیلومتری شهر موصل قرار دارد. موصل نخستین شهر مهم عراق است که در ژانویه سال گذشته به دست گروه داعش افتاد.

از: العربیه فارسی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.